Tak grubego portfela zamówień Pesa jeszcze nie miała

Bydgoski dostawca pociągów rozbudowuje za pół miliarda złotych fabrykę, aby podołać nowym zamówieniom. Produkcja w nowych halach ruszy w czerwcu.

Publikacja: 08.04.2025 11:23

Tak grubego portfela zamówień Pesa jeszcze nie miała

Pociągi Pesy w barwach RegioJet będą łączyć z prędkością do 200 km/h miasta w Polsce, Czechach i na Węgrzech.

Foto: Pesa

Pesa zamknęła bardzo dobry rok, przychody grupy sięgnęły 2,5 mld zł, zysk EBITDA wyniósł 201 mln zł. Bieżący będzie jeszcze lepszy, przychody osiągną 3 mld zł. W produkcji są elektryczne zespoły trakcyjne dla województwa łódzkiego, kujawsko-pomorskiego, wielkopolskiego, a dla dolnośląskiego i mazowieckiego spalinowe zespoły trakcyjne. 

Trwają prace montażowe przy pierwszym pociągu regionalnym dla Rumunii, który w maju pojedzie do Oradei na próby. Łącznie Pesa dostarczy 62 takie pociągi. 

Czytaj więcej

Hamują spadki rejestracji cieżarówek

Pierwsze interregionalne pociągi dla Rumunii też są w produkcji. Docelowo ma ich być 20 oraz 9 w opcji. Wartość obu umów sięga 4 mld zł. 

Pesa dla krajów regionu

Trwają prace przy elektrycznych osiemnastu zespołach dla prywatnego czeskiego przewoźnika RegioJet. Pociągi z kontraktu wartości 700 mln zł będą mogły poruszać się z prędkością go 200 km/h. Przeznaczone są na trasę Praga-Brno. Wersje 4-wagonowe mają 102 m długości i wagony długości 27 m. Te dwunapięciowe pociągi będą rozpędzać się do 200 km/h i prywatny czeski przewoźnik zamierza wjeżdżać nimi również do Polski. Zamówił siedem pociągów trójczłonowych oraz jedenaście czteroczłonowych. W przyszłym roku wyjadą z fabryki na próby, aby pod koniec 2026 roku rozpocząć obserwowane użytkowanie już z pasażerami. Pojazdy będą początkowo homologowane w Czechach (co spodziewane jest do lipca 2027 roku), ale w drugim kroku Pesa wystąpi o homologację w Polsce i na Węgrzech. 

Pesa produkuje także spalinowe zespoły trakcyjne dla Czeskich Kolei, wartość umowy ramowej z opcjami na 160 zespołów trakcyjnych sięga 2,5 mld zł. 

Tramwaje 

Pesa jest największym w Polsce producentem tramwajów, sprzedała ich blisko tysiąc. W bydgoskich zakładach produkowane są tramwaje dla Wrocławia, Torunia i Aglomeracji Śląsko - Zagłębiowskiej. Tramwaje Śląskie podpisały 4 lutego z Pesą wartą 550 mln zł umowę na dostawę 40 tramwajów typu Twist. Dostawy mają być zakończone do połowy 2027 roku. 

Podpisany 3 kwietnia, wart 1,8 mld zł ramowy kontrakt na 90 tramwajów Twist 3.0 dla Krakowa, wypełni możliwości fabryki w tym segmencie rynku. W pierwszej połowie roku miasto podpisze pierwszą umowę wykonawczą i realizacja całości dostaw potrwa około trzech lat. 

Kraków chce zamówić 30 tramwajów dwukierunkowych o długości 33 m, 30 tramwajów jednokierunkowych o długości 43 m oraz 30 tramwajów jednokierunkowych o długości 33m. 

Czytaj więcej

Zaczyna robić się nerwowo w branży TSL

Miasto otrzymało z CUPT 128 mln zł zwrotu za tramwaje zakupione w 2023 roku. Cała sumę przeznaczy na wkład własny do nowego kontraktu. Kraków przewiduje w pierwszej kolejności zakup 30 wozów dwukierunkowych i ubiega się o dofinansowanie z programu FEnIKS. – Zależy nam, aby zrealizować umowy ramowe w pełnym zakresie, czyli zamówić wszystkie 90 tramwajów – zapowiedział prezes zarządu MPK w Krakowie Rafał Świerczyński. Pierwsze nowe Twisty 3.0 powinny dotrzeć do Krakowa w 2027 roku. 

Tramwajami Pesy podróżują nimi między innymi mieszkańcy Tallina, Sofii, Kijowa, rumuńskich Jassy, Cluj i Craiova, a także większości polskich miast. Po stolicy Małopolski jeździ 36 Krakowiaków, najdłuższych tramwajów w Polsce. 

Lokomotywy

W 2024 roku Pesa zbudowała 40 lokomotyw i jest to rekord i zarazem kres możliwości fabryki. W tym roku z bydgoskich hal wyjedzie podobna liczba lokomotyw. Pesa zapowiada, że na jesiennej wystawie Trako w Gdańsku zaprezentuje nową generację Gam w wersji dwunapędowej oraz z silnikiem dojazdowym. Ta ostatnia zostanie później rozszerzona o odmianę z baterią litowo-jonową. 

W maju Pesa demonstruje możliwości wodorowej lokomotywy manewrowej w ośmiu szwedzkich terminalach portowych i przemysłowych. Producent pokłada w tym napędzie duże nadzieje, współpracuje z Ballardem, od którego kupuje ogniwa najnowszej generacji. Trafią one do wodorowych lokomotyw drugiej generacji oraz do pociągów pasażerskich. Oba typy pojazdów pojadą na próby pod koniec 2026 roku. 

Czytaj więcej

Ceny najmu statków zmaleją

W sumie Pesa zebrała zamówienia wartości 14 mld zł. Rekordowo grube są także zamówienia konkurencji. Stadler podał, że na koniec 2024 roku wartość portfela zamówień wzrosła do 29,2 mld franków szwajcarskich (przychody sięgnęły 3,3 mld franków), CAF zebrał 13,3 mld euro zamówień kolejowych, przy 3,3 mld euro przychodów części kolejowej. 

Pesa zamknęła bardzo dobry rok, przychody grupy sięgnęły 2,5 mld zł, zysk EBITDA wyniósł 201 mln zł. Bieżący będzie jeszcze lepszy, przychody osiągną 3 mld zł. W produkcji są elektryczne zespoły trakcyjne dla województwa łódzkiego, kujawsko-pomorskiego, wielkopolskiego, a dla dolnośląskiego i mazowieckiego spalinowe zespoły trakcyjne. 

Trwają prace montażowe przy pierwszym pociągu regionalnym dla Rumunii, który w maju pojedzie do Oradei na próby. Łącznie Pesa dostarczy 62 takie pociągi. 

Pozostało jeszcze 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Szynowy
Kolejarze domagają się wsparcia w konkurencji z przewozami samochodowymi
Szynowy
Firmy wierzą w przewozy intermodalne i inwestują w nie
Szynowy
Marszałkowie przygotowują się do liberalizacji przewozów kolejowych
Szynowy
Pomimo malejących przewozów kolejowych rosną nakłady na pociągi i lokomotywy
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Szynowy
Dolny Śląsk wyda 300 mln zł na nowe pociągi