Norwegia będzie pierwszym w Europie krajem, który wprowadzi całkowicie elektroniczny system sterowania ruchem kolejowym ERTMS/ETCS. Planuje wydać do 2029 roku 32 mld euro na koleje, w tym na nowy system sterowania ruchem pociągów.
Z danych rządowej agencji odpowiadającej za infrastrukturę kolejową Bane Nor wynika, że 40 proc. opóźnień spowodowanych jest błędami sygnału i niedokładnościami w przekazie telekomunikacyjnym. – Musimy przejść na nową technologię, bo zależy nam na zwiększeniu niezawodności działania kolei i przepustowości szlaków – tłumaczy wiceprezes ds. cyfryzacji i technologii Bane Nor Sverre Kjenne.
Czytaj więcej
Podróżni żądają krótkich czasów przejazdu, rosną więc prędkości pociągów, także samorządowych. Je...
Już w 2004 roku norweski urząd transportu kolejowego zdecydował o cyfryzacji sterowania ruchem kolejowym. Od 2007 roku agencja Bane Nor przygotowywała liczącą 500 stron strategię wdrożenia, decydując się na ETCS poziomu 2, jednak została ona odrzucona z powodu wysokich kosztów.
Miliardy na cyfryzację
Politycy doradzali wybór kilku dostawców systemu sterowania, co nie odpowiadało specjalistom kolejowym. Na pytanie czy minister finansów wolałby 10 dostawców systemu IT czy jednego, resort przyznał rację Bane Nor i zgodził się na wydatki.