Reklama

Poczta Polska walczy o odzyskanie rynku

Operator wdrożył nową strategię zarządzania transportem i flotą, raportuje poprawę wyników w segmencie kurierskim.

Publikacja: 19.03.2025 20:44

Poczta Polska walczy o odzyskanie rynku

Poczta Polska

Foto: Poczta Polska

Od początku roku operator wdraża Plan Transformacji Poczty Polskiej. Jego kluczową częścią jest poprawa działania segmentu kurierskiego. – Twarde dane pokazują, że Poczta Polska konsekwentnie pracuje nad poprawą jakości świadczonych usług. Znacząca poprawa terminowości dostarczania przesyłek w różnych kategoriach jest dowodem na to, że możliwe jest połączenie efektywności operacyjnej z wysokim poziomem satysfakcji klienta, nawet w warunkach transformacji firmy – zapewnia Sławomir Żurawski, wiceprezes Poczty Polskiej ds. operacji i logistyki. 

Potwierdzone dane

Według danych Poczty Polskiej, w usłudze Pocztex ponad 95% przesyłek dotarło do adresata następnego dnia po nadaniu. To oznacza utrzymanie tzw. standardu D+1, najbardziej pożądanego na rynku. Terminowość pocztowych paczek ekonomicznych i priorytetowych wyniosła 98-99%, a terminowość listów priorytetowych (D+3) utrzymuje się na poziomie 94%. – Mamy połączony monitoring usług Pocztex i usług ekonomicznych, z tego wyciągamy średnią, bo to jest to dla nas jeden przewoźnik. Średnio dostawa trwa D+2 na obu serwisach łącznie, co oznacza, że to co podaje Poczta Polska jest prawdą, czy że dostarcza w usłudze Pocztex w formule D+1. Jakość usług uległa zauważalnej poprawnie, bo ilość wyzwań operacyjnych jest znikoma vs kiedyś gdzie mieliśmy dedykowany proces interwencyjny – porównuje CEO brokera Globkurier.pl Mateusz Pycia. 

Czytaj więcej

KDP: Droga zabawka czy cywilizacyjna konieczność?

Za pomocą usługi Pocztex klienci nadawali średnio każdego tygodnia w tym roku, ponad milion paczek. Pocztę Polską i 95-procentowy wynik D+1 Pocztexu chwali także prof. Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, prezes Spółki Celowej Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu Arkadiusz Kawa. – Jest to istotna poprawa, ale nie są to jeszcze tak wysokie standardy, jak oferują firmy kurierskie. Zazwyczaj deklarują one terminowość dostarczenia przesyłki w następnym dniu roboczym na poziomie około 97-98% i większości je dotrzymują. Dla nich niedoręczenie przesyłki kolejnego dnia wiąże się z kosztami magazynowania przesyłki, ale także z niezadowoleniem klienta – podkreśla prof. UE w Poznaniu. 

Wskazuje na wysoką terminowość przesyłek pocztowych doręczanych w ramach obowiązku świadczenia usług jako operator wyznaczony do powszechnych usług pocztowych. – Od początku 2025 r. 99% paczek ekonomicznych Poczty Polskiej było dostarczanych w ustawowym standardzie D+5 (do 5 dni roboczych od nadania). Gorzej wypada terminowość listów priorytetowych (D+3), która utrzymuje się na poziomie 94%. Ale to i tak lepiej niż przed laty – przyznaje Kawa. 

Reklama
Reklama

Zdobyć lojalność klientów

Zaznacza, że na rynku usług paczkowych w Polsce od kilku lat obserwuje się wyraźne różnice w ocenach satysfakcji klientów dla poszczególnych operatorów. – Ogólnie branża kurierska notuje dość wysokie oceny Net Promoter Score (NPS). Wysoka satysfakcja przekłada się na lojalność – wielu klientów e-commerce ma swoje ulubione formy dostawy i unika mniej niezawodnych przewoźników. W praktyce oznacza to, że czołowi gracze na rynku wypracowali sobie grono lojalnych odbiorców, którzy chętnie wybierają ich usługi przy zakupach online lub wysyłce paczek – wskazuje Kawa. 

Przykładem jest InPost. Jak wynika z badania Kantar przeprowadzonego w 2024 roku, Paczkomat InPost jest preferowaną opcją dostawy dla 93% polskich internautów robiących zakupy online. Gotowość do polecania urządzeń Paczkomat InPost – wskaźnik NPS – osiągnął poziom 77 punktów.

Czytaj więcej

Nie wszyscy przewoźnicy osiągnęli sukces w logistyce kontraktowej

Profesor poznańskiego Uniwersytetu ekonomicznego dodaje, że Poczta Polska zmaga się z negatywnymi opiniami i ma problemy z wizerunkiem. – W mediach społecznościowych i na forach konsumenckich łatwo znaleźć przykłady frustracji związanej z jej usługami. Chociaż ostatnio klienci innych firm również narzekają na opóźnienia, zagubione przesyłki czy nieudane doręczenia. One jednak aktywnie reagują na opinie klientów – prowadzą obsługę klienta w sieci, starają się rozwiązywać problemy. Poczta Polska, choć obecna w mediach społecznościowych, wizerunkowo wciąż ponosi konsekwencje dawnych zaniedbań (np. długich kolejek, wolnej obsługi,). To wszystko sprawia, że lojalność wobec Poczty jest niższa – wielu klientów traktuje jej usługi jako ostateczność lub korzysta z nich z braku alternatywy (np. przy nadawaniu listów czy w rejonach, gdzie kurier dojeżdża rzadziej) – wskazuje Kawa.

Produkty i Usługi
ORLEN Paczka goni konkurencję i wzmacnia zaplecze logistyczne
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Produkty i Usługi
Europa na rozdrożu: kto wygra, a kogo zmiecie rewolucja w automatach paczkowych?
Produkty i Usługi
Kurierzy prężą muskuły przed szczytem paczkowym
Produkty i Usługi
Zamrożone urlopy, czyli szczyt paczkowy
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Produkty i Usługi
Kompleksowa obsługa klienta
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama