Kolejowy kolos na finansowych glinianych nogach

Brak stabilnego finansowania budowy kolejowej infrastruktury od lat hamuje rozwój transportu szynowego w Polsce.

Publikacja: 19.03.2025 22:03

Kolejowy kolos na finansowych glinianych nogach

Robert Przybylski

Foto: Robert Przybylski

Mamy trzecią pod względem długości sieć kolejową w Europie i najmniej na nią wydajemy wśród krajów OECD – niepokoi się członek zarządu Izby Gospodarczej Transportu Lądowego Rafał Leszczyński. W 2018 roku Polska wydała na kolej 12,2 euro na mieszkańca, co stanowiło 13 proc. unijnej średniej. 

Z danych gromadzącego ministrów transportu International Transport Forum wynika, że w latach 2018-2022 Polska wydawała na inwestycje w infrastrukturę transportu lądowego 0,7 proc. PKB, a w stosunku do okresu 2008-2012 było to mniej o 1,2 pp. W tym samym czasie Bułgaria, Czechy, Rumunia wydawały ponad 1 proc. PKB, a Węgry nawet blisko 2 proc. Skutkiem „oszczędności” jest zdegradowana infrastruktura: na jednej czwartej długości sieci są ograniczenia prędkości, a 2 tys. km linii jest w złym stanie – wskazuje członek zarządu IGTL. 

Pozostało jeszcze 87% artykułu
Szynowy
KDP: Droga zabawka czy cywilizacyjna konieczność?
Szynowy
Wraca zainteresowanie przewozami intermodalnymi
Szynowy
Koreańskie pociągi pojadą z sygnałem Kombudu
Szynowy
Kolejka chętnych po nowe lokomotywy
Szynowy
Stadler wchodzi z lokomotywami na polski rynek
Materiał Promocyjny
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Szynowy
Tiry na tory to puste hasło
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń