Nie wszyscy przewoźnicy osiągnęli sukces w logistyce kontraktowej

Niektórzy przewoźnicy, którzy weszli w segment logistyki kontraktowej, mają poważne problemy z zapełnieniem magazynów. Jednak dla rynku magazynowego nie jest to trzęsienie ziemi.

Publikacja: 17.03.2025 10:33

Nie wszyscy przewoźnicy osiągnęli sukces w logistyce kontraktowej

Foto: mat.prasowe

Minął okres magazynowej gorączki wywołanej pandemią. Klienci tną zapasy, a dzierżawcy magazynów zostają bez przychodu. – Firmy transportowe podjęły decyzję rozwoju w segmencie magazynowym bez analizy ryzyka. Mają teraz podwójny problem, bowiem zmalał zarówno rynek magazynowy jak i transportowy – wskazuje odpowiedzialny za logistykę kontraktową w Paul Schockemöhle Logistics Polska Andrzej Bekierski. 

Przyznaje, że odradza przewoźnikom otwierania biznesu magazynowego. – Chyba że jest na ręku 5-8-letni kontrakt magazynowy. Jeśli nie ma go, lepiej zaczekać. Duzi gracze mają wypełnione magazyny i wejście nowych to spore ryzyko, tym bardziej, że rynek magazynowy jest wolno rotujący, o długiej stopie zwrotu – podkreśla Bekierski. 

Podnajem i bankowe gwarancje

Przyznaje, że nowi gracze pobrali magazyny i mają problem: brak im wiedzy, aby wypełnić powierzchnie magazynowe. Rośnie ilość pustostanów, średnia dla kraju wzrosła do 8 proc. – Mam sporo informacji z agencji o możliwości podnajmu powierzchni za atrakcyjne ceny, nawet poniżej kosztów najmu z okresu szczytu. Za 2 lata na rynku pojawi się sporo powierzchni i firm transportowych, które będą szukały sposobów wyjścia z magazynów – przypuszcza Bekierski. 

Czytaj więcej

Wschodnia Obwodnica Warszawy będzie projektowana od nowa

Firmy przemysłowe i handlowe oswoiły popandemiczną rzeczywistość i jest mniejszy popyt na usługi magazynowe. – Sporo firm na fali popytu z 2023 zwiększyło powierzchnię i teraz cierpi na niedostateczne zatowarowanie. Obrót kontenerowy rośnie wolno, a NJS jest po obstrzałem spadających frachtów morskich. Z umów najmu niełatwo się wycofać, są zazwyczaj 5-letnie zabezpieczone gwarancjami bankowymi – zaznacza przewodniczący Polskiej Izby Spedycji i Logistyki Marek Tarczyński. 

Także szef Industrial & Logistics Agency Cushman & Wakefield Polska Damian Kołata przyznaje, że w wiele firm wynajęło powierzchnie magazynowe, nie orientując się do końca w specyfice usług typu 3PL i fulfillment lub zrobiło to na bazie bardzo pozytywnych prognoz w zakresie zapasu antycypacyjnego. – Teraz mogą borykać się z wolną powierzchnią magazynową. W takich przypadkach powierzchnie oferowane są przez nas na zasadzie tzw. podnajmu firmom zainteresowanym w krótkoterminowych najmach – tłumaczy Kołata. 

Podnajmy nie są jednak proste do zorganizowania. – Część firm posiada nadwyżki wynajętej powierzchni, jednak wydzielenie jej do podnajęcia jest często skomplikowane, szczególnie w firmach świadczących specjalistyczne procesy logistyczne czy produkcyjne. Kwestią sporną jest wtedy wydzielenie pomieszczeń części wspólnych, socjalnych, czy biura – wylicza dyrektor Działu Powierzchni Przemysłowych i Magazynowych, Newmark Polska Jakub Kurek. 

Ręce do pracy

Z danych Cushman & Wakefield Polska wynika, że najwyższy wskaźnik powierzchni niewynajętej odnotowano w województwie lubuskim (19,0%), świętokrzyskim (16,9%) oraz lubelskim (12,5%). Z kolei najniższy poziom dotyczył województwa podlaskiego (0,0%), warmińsko-mazurskiego (2,3%) i opolskiego (2,4%).  

Kołata zastrzega, że niska podaż o charakterze spekulacyjnym i mocny popyt w IV kwartale spowodowały spadek pustostanów o 0.5 pp. do 7,5% na koniec grudnia 2024 roku.

Kurek uważa, że rynek magazynowy w Polsce stabilnie się rozwija, niezależnie od problemów niektórych grup najemców. – Przewidujemy, że w długookresowej perspektywie zasoby będą rosły w skali nieprzekraczającej 10% rocznie. Aktywność najemców pozostanie na zdrowym poziomie, co najmniej 5 mln mkw. rocznie, ze znaczącym udziałem renegocjacji – stwierdza Kurek. 

Czytaj więcej

Pojawiły się setki miejsc pracy u producentów kolejowych

Renegocjacje są po części wymuszone demografią i kosztami. – Ograniczenia dostępności pracowników na rynku oraz wysokie koszty związane z przeprowadzką mają wpływ na zwiększenie się tendencji do renegocjacji kontraktów – wskazuje niezależny ekspert logistyczny Grzegorz Lichocik. 

Kurek zakłada utrzymanie umiarkowanej aktywności deweloperów (około 2,0 - 2,5 mln mkw. nowej podaży rocznie), wskaźnik pustostanów powinien utrzymać się na poziomie około 6 - 7%. – Jest to dobry wskaźnik dla najemców, który gwarantuje możliwość wynajęcia powierzchni w rozsądnym czasie. Nie spodziewamy się, aby w najbliższych 2-3 latach wskaźnik pustostanów odnotował znaczący wzrost, ze względu na ostrożne podejście deweloperów i inwestorów, utrzymujące się na dość wysokim poziomie koszty realizacji inwestycji, czy większą skłonność najemców do renegocjowania aktualnych kontraktów – stwierdza Kurek.

Natomiast Lichocik przypomina, że największy potencjał wzrostu upatruje się w firmach handlu e-commerce, a także dystrybucji towarów, gdzie duży udział ma również branża logistyczna. 

Minął okres magazynowej gorączki wywołanej pandemią. Klienci tną zapasy, a dzierżawcy magazynów zostają bez przychodu. – Firmy transportowe podjęły decyzję rozwoju w segmencie magazynowym bez analizy ryzyka. Mają teraz podwójny problem, bowiem zmalał zarówno rynek magazynowy jak i transportowy – wskazuje odpowiedzialny za logistykę kontraktową w Paul Schockemöhle Logistics Polska Andrzej Bekierski. 

Przyznaje, że odradza przewoźnikom otwierania biznesu magazynowego. – Chyba że jest na ręku 5-8-letni kontrakt magazynowy. Jeśli nie ma go, lepiej zaczekać. Duzi gracze mają wypełnione magazyny i wejście nowych to spore ryzyko, tym bardziej, że rynek magazynowy jest wolno rotujący, o długiej stopie zwrotu – podkreśla Bekierski. 

Pozostało jeszcze 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Produkty i Usługi
Chińskie e-commerce trafi z samolotów na statki
Produkty i Usługi
Chińczycy zmienią logistykę aut
Produkty i Usługi
Kurierscy giganci nie nadążają za Amazonem
Produkty i Usługi
Magazyny dla zagranicznych klientów
Materiał Promocyjny
Współpraca na Bałtyku kluczem do bezpieczeństwa energetycznego
Produkty i Usługi
Międzynarodowe przesyłki ciągną rynek kurierski
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń