Wschodnia Obwodnica Warszawy będzie projektowana od nowa

Oznacza to opóźnienie prac o wiele lat. Czy wygrają interesy deweloperów z potrzebami mieszkańców?

Publikacja: 16.03.2025 14:59

Wschodnia Obwodnica Warszawy w ciągu S17 czeka na wybudowanie, ale rozpoczęcie procedur od nowa źle

GDDKiA

Wschodnia Obwodnica Warszawy w ciągu S17 czeka na wybudowanie, ale rozpoczęcie procedur od nowa źle wróży tej inwestycji

Foto: GDDKiA

GDDKiA zapowiada wycofanie wniosków o wydanie decyzji środowiskowej na wariant zielony WOW, złożonych w 2015 roku do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Białymstoku. GDDKiA wyjaśnia, że „Umożliwi nam to wszczęcie postępowania przetargowego, które wyłoni biuro projektowe. Jego zadaniem będzie ponowne przeanalizowanie możliwych wariantów przebiegu nowej trasy, z uwzględnieniem tunelu”. – Decyzja o wykonaniu nowej dokumentacji projektowej przebiegu S17 Drewnica-Warszawa Wschód została podjęta, ponieważ nie ma możliwości przewidzenia jak długo jeszcze będą trwały procedury prowadzone przez sądy lub GDOŚ (w zależności od odcinka) – dodaje Małgorzata Tarnowska z biura rzecznika GDDKiA. 

Dwie oceny

Mieszkańcy Wesołej są podzieleni w ocenach. Zadowolone jest Stowarzyszenie Sąsiedzi dla Wesołej, natomiast odmienne zdanie ma Stowarzyszenia Mieszkańcy Wesołej. – To zła wiadomość dla kierowców i kolejna porażka GDDKiA, tym razem na własne życzenie – uważa Michał Włudarczyk ze Stowarzyszenia Mieszkańcy Wesołej. Przypomina, że jeszcze w marcu Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wyda decyzję środowiskową dla odcinka „Zakręt, zaś 21 marca WSA rozpatrzy po raz trzeci sprawę docinka Drewnica. Uważa, że do końca marca wyjaśniłaby się sprawa wariantu inwestorskiego, czyli zielonego. Jest on poprowadzony terenami należącymi do Skarbu Państwa oraz nieużytkami i nie wymaga wysiedleń. 

Czytaj więcej

Policja uniemożliwiła przewoźnikom blokadę Szczecina

Tarnowska przyznaje, że GDDKiA zna terminy. – Mając jednak na uwadze poprzednie wyroki nie można mieć pewności, że wydany wyrok uprawomocni się (nie będzie zaskarżony). Dalsze informacje w tej kwestii to jedna wielka niewidoma – uważa przedstawicielka GDDKiA. 

Wariant zielony (inwestorski) WOW, 2024

Foto: Stowarzyszenie Mieszkańcy Wesołej

Dyrekcja przewiduje, że przygotowując nowy wariant przeprowadzi po raz kolejny konsultacje społeczne, po wykonaniu analizy złoży „do RDOŚ w Warszawie nowy wniosek o uzyskanie decyzji środowiskowej. Wydana decyzja wskaże nam wariant, dla którego opracowane zostaną szczegółowe rozwiązania techniczne. Kolejnymi krokami będą wykonanie projektu budowlanego, uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i roboty budowlane w terenie. Przy sprawnym przebiegu prac projektowych i uzyskiwaniu niezbędnych opinii, uzgodnień oraz decyzji szacowane lata realizacji to 2032-2035” opisuje GDDKiA. – Mamy zatwierdzony Program Inwestycji dla tego zadania, co oznacza, że są zapewnione środki finansowe – podkreśla Tarnowska.

Mieszkańcy Wesołej już zapowiadają protesty, gdyby miało dojść do wysiedleń w nowym planie budowy WOW. Zatem nowy plan budowy obwodnicy, jeśli będzie prowadził do wysiedleń, ugrzęźnie w sądach i zakładany czas realizacji pozostanie mrzonką. 

Dawna kopalnia cenniejsza od parku krajobrazowego

Wariant zielony był przewidywany do realizacji już w latach 80, dla niego stworzono rezerwę gruntów. Także GDDKiA preferowało ten wariant w latach 2007 i 2015. Przeciwne temu przebiegowi jest Stowarzyszenie Sąsiedzi dla Wesołej. „(…) wariant zielony na nasypie jest najgorszy bo przebiegając przez Centrum przecina dzielnicę na pół, w pobliżu znajduje się wiele szkół i przedszkoli a w Sulejówku zostaną zagrożone ujęcia wody” wylicza Stowarzyszenie Sąsiedzi dla Wesołej. 

Wariant czerwony Wschodniej Obwodnicy Warszawy

Stowarzyszenie Mieszkańcy Wesołej

Wariant czerwony Wschodniej Obwodnicy Warszawy

Foto: Stowarzyszenie Mieszkańcy Wesołej

Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski poparł argumenty Stowarzyszenia. W liście do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku wnosił o wybór wariantu czerwonego. Tłumaczył, że wybór wariantu zielonego m.in. „zburzy zgodę społeczną” oraz zniszczy „zieloną oś Wesołej”, czyli tzw. las milowy. 

Las milowy to pas sztucznie zalesionych terenów tworzący rezerwę gruntów pod budowę drogi, mieści także linię przesyłową i rurociąg gazowy. Jest to także dawne wyrobisko kopalni piasku. Mimo to miasto wystąpiło o ustanowienie na tym terenie „zespołu przyrodniczo-krajobrazowego”, na co nie zgodziły się RDOŚ i GDOŚ. 

Czytaj więcej

Przewozy TIR coraz popularniejsze w Chinach

Wiceprzewodniczący Rady Miasta Sławomir Potapowicz przypomina, że „wyspecjalizowane organy ochrony środowiska kilkukrotnie odmówiły uzgodnienia na tym terenie zespołu przyrodniczo-krajobrazowego, wskazując na nieduże walory przyrodnicze.” 

Dopytuje także władze miasta, dlaczego cenniejszy ma być las milowy od Mazowieckiego Parku Krajobrazowego? Wariant czerwony zakłada wycinkę otuliny MPK oraz terenów w samym parku, który jest siedliskiem 30 gatunków chronionych czerwoną księgą. Na tym terenie Biuro Ochrony Środowiska prowadzi procedurę dla utworzenia użytku ekologicznego. 

Wycinane w wariancie czerwonym tereny są większe i cenniejsze przyrodniczo od tzw. lasu milowego. Na dodatek wariant czerwony wymaga wysiedleń kilkudziesięciu rodzin. 

Włudarczyk wskazuje, że dla niektórych wariant czerwony ma zalety. Właściciele działek leśnych położony w otulinie parku będą mogli przekształcić je w wielokrotnie droższe działki budowlane. Nie wykluczone, że poprowadzenie S17 przez park krajobrazowy pozwoli zmniejszyć jego powierzchnię i przeznaczyć część leśnych terenów na budownictwo miejskie. 

Dekada uzgodnień

GDDKiA przypomina, że w lipcu 2015 roku złożyła do RDOŚ w Warszawie wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla dwóch odcinków S17 Wschodniej Obwodnicy Warszawy (WOW): Drewnica - Ząbki oraz Ząbki - Warszawa Wschód. W maju 2017 r. Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska (GDOŚ), po uznaniu wyłączenia się z mocy prawa przez RDOŚ w Warszawie z prowadzenia sprawy, przekazała oba postępowania do RDOŚ w Białymstoku, który w grudniu 2018 r. wydał decyzje środowiskowe dla obu odcinków.

W lutym 2021 roku GDOŚ uchylił w całości dwie decyzje RDOŚ w Białymstoku. Umorzył też postępowania przed RDOŚ w Białymstoku dla obu tych przedsięwzięć. 

Czytaj więcej

Pojawiły się setki miejsc pracy u producentów kolejowych

Decyzje GDOŚ zostały zaskarżone przez różne podmioty i w związku z tym toczyły się postępowania w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym (WSA) w Warszawie oraz w Naczelnym Sądzie Administracyjnym (NSA).

30 stycznia 2024 r. WSA wydał wyrok, w którym uchylił zaskarżoną decyzję GDOŚ, w której ten uchylił w całości decyzję RDOŚ w Białymstoku i umorzył prowadzone przez RDOŚ postępowanie administracyjne. Akta zostały przekazane do GDOŚ. Dotyczy to odcinka S17 Ząbki - Warszawa Wschód (Zakręt), czyli dłuższego z dwóch brakujących fragmentów WOW.

Dla krótszego odcinka S17 WOW, Drewnica - Ząbki, 7 listopada 2024 roku NSA uchylił wyrok WSA w Warszawie z 20 października 2023 roku oraz skierował sprawę do ponownego rozpatrzenia przez WSA. Rozprawa zaplanowana jest na 21 marca 2025 roku.

GDDKiA podlicza, że do domknięcia obwodnicy brakuje ok. 14-kilometrowego odcinka WOW od węzła Drewnica na skrzyżowaniu z S8 do węzła Warszawa Wschód (Zakręt), co uniemożliwia docelowe rozłożenie ruchu na obwodnicy stolicy. 

Wielu kierowców z powodu braku WOW jeździ drogami wojewódzkimi nr 631, 637 i 638 oraz ulicami Wesołej, by móc skorzystać z węzła Warszawa Wschód, a jeśli jadą w kierunku Krakowa, wybierają północno-zachodnią część ringu. 

Czytaj więcej

Nadchodzą podwyżki cen taboru

Według danych Generalnego Pomiaru Ruchu przeprowadzonego w latach 2020-2021, najbardziej obciążonym fragmentem ringu jest obecnie odcinek S8 na wysokości Powązek (ze średnim dobowym ruchem blisko 200 tys. pojazdów) oraz most Grota Roweckiego (blisko 186 tys. pojazdów). Od oddania do użytkowania tunelu pod Ursynowem w ciągu S2 POW korzysta z niego średnio dziennie ok. 77 tys. pojazdów. W październiku 2023 r. jednego dnia było ich nawet ponad 110 tys.

GDDKiA zapowiada wycofanie wniosków o wydanie decyzji środowiskowej na wariant zielony WOW, złożonych w 2015 roku do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Białymstoku. GDDKiA wyjaśnia, że „Umożliwi nam to wszczęcie postępowania przetargowego, które wyłoni biuro projektowe. Jego zadaniem będzie ponowne przeanalizowanie możliwych wariantów przebiegu nowej trasy, z uwzględnieniem tunelu”. – Decyzja o wykonaniu nowej dokumentacji projektowej przebiegu S17 Drewnica-Warszawa Wschód została podjęta, ponieważ nie ma możliwości przewidzenia jak długo jeszcze będą trwały procedury prowadzone przez sądy lub GDOŚ (w zależności od odcinka) – dodaje Małgorzata Tarnowska z biura rzecznika GDDKiA. 

Pozostało jeszcze 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Drogowy
Policja uniemożliwiła przewoźnikom blokadę Szczecina
Drogowy
Przewozy TIR coraz popularniejsze w Chinach
Drogowy
Przewoźnicy chcą obniżenia kosztów działaności
Drogowy
Mniej ciężarówek przejechało przez ukraińską granicę
Materiał Promocyjny
Współpraca na Bałtyku kluczem do bezpieczeństwa energetycznego
Drogowy
Hamują spadki rejestracji ciężarówek
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń