Centrum Unijnych Projektów Transportowych przeznaczyło 782 mln zł na dopłaty do wartych blisko 2 mld zł projektów intermodalnych. Na projekty terminalowe trafiło 450 mln zł dopłat, na taborowe reszta. Eurowagon, Wascosa i Laude Smart Intermodal zakupią wagony, Laude, Cargounit i RCP nabędą lokomotywy.
Przebojem w ruchu krajowym są elektryczne lokomotyw Gama Maraton z silnikiem dojazdowym. Używa ich m.in. Lotos Kolej (od października 2024 roku Orlen Kolej), Pol-Miedź Trans, Alza Cargo w obsłudze pociągów zlecanych przez Loconi. Spalinowy silnik dojazdowy powoduje, że w terminalu nie trzeba wymieniać lokomotyw liniowej na manewrową. Jedna wtoczy pociąg na terminal i wyjedzie z nim na szlak. Jest to nie tylko spore przyspieszenie prac, ale i oszczędność na zakupie lokomotyw manewrowych.
Czytaj więcej
Bydgoski dostawca pociągów rozbudowuje za pół miliarda złotych fabrykę, aby podołać nowym zamówie...
Cargounit poszukuje maszyn wielosystemowych, podobnie jak spółka Laude, która potrzebuje taboru z możliwością eksploatacji w Polsce, Niemczech, Austrii i innych krajach UE. Laude podlicza, że całość nakładów sięgnie miliarda zł.
Nieco skromniejsze plany realizuje należący do szwajcarskiej grupy Kronospan spółka Silva Logistic System. CUPT udzielił wsparcia na zakup dwóch spalinowych lokomotyw liniowych, 150 platform towarowych, 4450 kontenerów i dwóch wózków terminalowych. Projekt o wartości 84 mln zł uzyskał unijne dofinansowanie w wysokości 33,4 mln zł.