Firmy wierzą w przewozy intermodalne i inwestują w nie

Przedsiębiorcy zainwestowali kolejne 2 miliardy złotych w przewozy intermodalne, rozbudują terminale, przybędzie taboru.

Publikacja: 08.04.2025 12:40

Firmy wierzą w przewozy intermodalne i inwestują w nie

Lokomotywy Pesa Gama Marathon są popularne wśród przewoźników intermodalnych.

Foto: Silva LS

Centrum Unijnych Projektów Transportowych przeznaczyło 782 mln zł na dopłaty do wartych blisko 2 mld zł projektów intermodalnych. Na projekty terminalowe trafiło 450 mln zł dopłat, na taborowe reszta. Eurowagon, Wascosa i Laude Smart Intermodal zakupią wagony, Laude, Cargounit i RCP nabędą lokomotywy. 

Przebojem w ruchu krajowym są elektryczne lokomotyw Gama Maraton z silnikiem dojazdowym. Używa ich m.in. Lotos Kolej (od października 2024 roku Orlen Kolej), Pol-Miedź Trans, Alza Cargo w obsłudze pociągów zlecanych przez Loconi. Spalinowy silnik dojazdowy powoduje, że w terminalu nie trzeba wymieniać lokomotyw liniowej na manewrową. Jedna wtoczy pociąg na terminal i wyjedzie z nim na szlak. Jest to nie tylko spore przyspieszenie prac, ale i oszczędność na zakupie lokomotyw manewrowych. 

Czytaj więcej

Tak grubego portfela zamówień Pesa jeszcze nie miała

Cargounit poszukuje maszyn wielosystemowych, podobnie jak spółka Laude, która potrzebuje taboru z możliwością eksploatacji w Polsce, Niemczech, Austrii i innych krajach UE. Laude podlicza, że całość nakładów sięgnie miliarda zł. 

Nieco skromniejsze plany realizuje należący do szwajcarskiej grupy Kronospan spółka Silva Logistic System. CUPT udzielił wsparcia na zakup dwóch spalinowych lokomotyw liniowych, 150 platform towarowych, 4450 kontenerów i dwóch wózków terminalowych. Projekt o wartości 84 mln zł uzyskał unijne dofinansowanie w wysokości 33,4 mln zł. 

Pierwsza elektryczna lokomotywa została przekazana i wprowadzona do eksploatacji w minionym tygodniu. Jest to Pesa Gama 111Ed30 z silnikiem dojazdowym. – Z niecierpliwością czekaliśmy na wzmocnienie naszej floty lokomotyw. Dzięki tej inwestycji zwiększamy efektywność naszych przewozów i liczymy na dalsze wzrosty pracy przewozowej pod znakiem Silva LS w kolejnych latach – zapowiada członek zarządu Silva LS Tomasz Tesche.  

Obsługę lokomotyw będzie świadczył producent. – Jednocześnie z zakupem podpisaliśmy również umowę na obsługę serwisową w kolejnych latach. Kompetencje i zaangażowanie zespołów technicznych Pesa dają nam pewność co do utrzymania wysokiej sprawności pojazdu – dodaje kierownik ds. taboru Silva LS Andrzej Mocek. 

Rocznie firma transportuje 900 tys. ton, czyli około 900 składów. Przewoźnik ma w Polsce 5 terminali (w tym przeładunkowy w Świsłoczy na granicy z Białorusią) i funkcjonuje od stycznia 2021 roku. Oferuje transport, logistykę i składowanie. 

Czytaj więcej

Hamują spadki rejestracji cieżarówek

Najnowsza inwestycja to Alfa Terminal Szczecin, w którym KronoChem ma zbiorniki metanolu. Należący do grupy Kronospan terminal poszerzył ofertę o przeładunki parafin i innych produktów masowych i zwiększy pojemność zbiorników z 28 tys. do 90 tys. m3. Terminal ma 10,5 km torów i w marcu budowlani oddali pierwsze wyremontowane tory, a teraz pracują nad rozbudową o kolejne 4 nowe tory oraz nad modernizacją 2 już istniejących. 

Do tej pory operator miał dwie szlakowe lokomotywy 15D/A z napędem spalinowym oraz 10 lokomotyw manewrowych. 

Centrum Unijnych Projektów Transportowych przeznaczyło 782 mln zł na dopłaty do wartych blisko 2 mld zł projektów intermodalnych. Na projekty terminalowe trafiło 450 mln zł dopłat, na taborowe reszta. Eurowagon, Wascosa i Laude Smart Intermodal zakupią wagony, Laude, Cargounit i RCP nabędą lokomotywy. 

Przebojem w ruchu krajowym są elektryczne lokomotyw Gama Maraton z silnikiem dojazdowym. Używa ich m.in. Lotos Kolej (od października 2024 roku Orlen Kolej), Pol-Miedź Trans, Alza Cargo w obsłudze pociągów zlecanych przez Loconi. Spalinowy silnik dojazdowy powoduje, że w terminalu nie trzeba wymieniać lokomotyw liniowej na manewrową. Jedna wtoczy pociąg na terminal i wyjedzie z nim na szlak. Jest to nie tylko spore przyspieszenie prac, ale i oszczędność na zakupie lokomotyw manewrowych. 

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Szynowy
Kolejarze domagają się wsparcia w konkurencji z przewozami samochodowymi
Szynowy
Tak grubego portfela zamówień Pesa jeszcze nie miała
Szynowy
Marszałkowie przygotowują się do liberalizacji przewozów kolejowych
Szynowy
Pomimo malejących przewozów kolejowych rosną nakłady na pociągi i lokomotywy
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Szynowy
Dolny Śląsk wyda 300 mln zł na nowe pociągi