Kolejka chętnych po nowe lokomotywy

Maleją towarowe przewozy kolejowe, ale przewoźników to nie zaraża, cały czas inwestują w tabor. Szansą rynkową są przewoźnicy pasażerscy.

Publikacja: 07.03.2025 10:04

Kolejka chętnych po nowe lokomotywy

Należący do Cargounit Vectron MS z wagonami PKP IC na moście średnicowym w Warszawie, 2024

Foto: Cargounit

Zajmująca się wynajmem lokomotyw polska firma Cargounit pozyskała dodatkowy kredyt inwestycyjny w wysokości 150 mln euro, co pozwoli na zakup około 40 lokomotyw elektrycznych. – Obserwujemy duże zapotrzebowanie na nowoczesne lokomotywy elektryczne wielosystemowe w transporcie towarowym oraz rosnące zapotrzebowanie na wysoko wydajne lokomotywy elektryczne wielosystemowe dla pociągów pasażerskich w Europie Środkowo-Wschodniej – tłumaczy prezes Cargounit Łukasz Boroń. 

Łączna wartość dostępnych dla spółki linii kredytowych wyniesie ponad 480 mln euro. Dodatkowego kredytu inwestycyjnego udzieliło osiem banków: PKO BP, Bank Pekao, ING Bank, ABN AMRO, Societe Generale, Erste Group, La Banque Postale oraz BOŚ Bank. Bank Pekao pełni rolę agenta kredytowego oraz agenta zabezpieczeń. – Uzyskane warunki kredytu zostały poprawione w porównaniu do tych, które uzyskaliśmy podczas procesu refinansowania w lipcu 2023 roku, gdy ustanowiliśmy platformę finansową – podkreśla członek zarządu i dyrektor finansowy Cargounit Piotr Szymkowiak. 

Czytaj więcej

Jaki los czeka poczty narodowe?

Przewodniczący Rady Nadzorczej Cargounit Cameron Cook zaznacza, że firma, która należy od 2020 roku funduszu 3SIIF, modernizuje flotę dla obsługi rynku Europy Środkowo-Wschodniej. 

Jak będzie wyglądał proces rozbudowy floty jeszcze nie wiadomo. – Nie chcę zdradzać szczegółowych planów inwestycyjnych co do rodzaju nabywanych lokomotyw i producenta do czasu podpisania i ogłoszenia właściwych umów – zastrzega Boroń. 

Dodaje jednak, że liczy na wzrost popytu na najem taboru wraz ze spodziewaną liberalizacją rynku przewozów pasażerskich. – Rynek towarowych przewozów pozostaje w stagnacji wobec braku działań decydentów na poziomie krajowym i UE w celu przywrócenia równowagi między transportem drogowym i kolejowym – uważa prezes Cargounit. 

Przewozy w dół, zakupy w górę

Po słabym 2024 roku bieżący nie jest lepszy. W styczniu kolej przewiozła prawie 17,6 mln ton towarów, co w zestawieniu z rokiem wcześniej oznacza spadek o ponad 0,8 proc. Jest to także nieznacznie mniej również wobec miesiąca wcześniej. Masa przewiezionych towarów była niższa o 2,7 proc., podlicza UTK. 

W 2023 roku praca kolejowego transportu towarowego w EU zmalała o 4,9 proc. do 378,1 bln tkm, w tym przewozy kontenerów zmniejszyły się o 9,4 proc. Wzrosła jedynie praca przewozowa w przewozach pasażerskich, o 11,2 proc. w stosunku do 2022 roku i sięgnęły 429 mld paskm.

Czytaj więcej

Ciężka logistyka nabiera rozpędu

Pomimo spadków, Clip Intermodal podpisał z Alstom kontrakt na dostawę 5 lokomotyw wielosystemowych Traxx Universal z systemem sygnalizacji Onvia. Będą homologowane do eksploatacji w Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji i Węgrzech. Wcześniej operator zamówił 13 lokomotyw Traxx, które zostaną dopuszczone do eksploatacji w Polsce, Niemczech, Belgii, Luksemburgu, Austrii i Francji. 

Pod koniec 2024 roku Marguerite, Griffin Capital Partners i WBW Invest stworzyły OnTrain spółkę wynajmu lokomotyw. Zakupiła ona już 40 lokomotyw i drugie tyle w opcji. Największym inwestorem Marguerite jest Europejski Bank Inwestycyjny.

Zarząd OnTrain podpisał 29 listopada umowę z Alstom na dostawę 35 lokomotyw wielosystemowych Traxx Universal trzeciej generacji, z opcją zakupu przez OnTrain dodatkowych 20 pojazdów. Tabor objęty umową zostanie dopuszczony do eksploatacji na terenie Polski, Niemiec, Austrii, Czech, Słowacji, Słowenii, Chorwacji i Serbii. 

W ramach drugiej umowy, podpisanej 12 grudnia, Alstom dostarczy OnTrain pięć lokomotyw wielosystemowych Traxx Universal trzeciej generacji, dopuszczonych do pracy w Korytarzu Wschodnim, tj. w Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji i na Węgrzech.

Newag zawarł 16 grudnia z WBW2 umowę na dostawy 10 lokomotyw Dragon 2 z modułem dojazdowym, wartości 212,4 mln zł. Dragony mają polską homologację. W opcji jest kolejne 10 elektrowozów. 

Nowe wymagania

W sprzedaży nowych lokomotyw pomagają przepisy. Prezes Cargounit zaznacza, że wymóg wyposażenia lokomotyw w ETCS sprzyja zwiększeniu popytu na wymianę istniejących lokomotyw na nowoczesne wyposażone w ETCS, czego dobrym przykładem jest rynek czeski. Korzystający z czeskich torów przewoźnicy musieli zainstalować system ETCS we wszystkich lokomotywach. W szczycie popytu instalacyjnego usługa kosztowała milion euro, więcej niż wynosi cena starych elektrowozów (nowy to wydatek do 5 mln euro), co nie ułatwia przewoźnikom konkurencji z drogowym transportem. 

Czytaj więcej

Nie widać końca spadków rejestracji naczep

Na dodatek nie ma co liczyć na spadek cen taboru, chociaż podaż wzrasta, bowiem z ofertą w Polsce wystartuje Stadler. – Ceny lokomotyw oraz czynsze w dużej mierze determinowane są przez koszty produkcji i nie spodziewamy się spadku cen lokomotyw po wejściu na rynek nowych produktów zapowiadanych przez producentów – stwierdza Boroń.

Nie liczy także na skrócenie wieloletnich terminów dostaw. – Terminy dostaw lokomotyw determinowane są mocami produkcyjnymi i cyklem homologacji i nie należy oczekiwać przyśpieszenia terminów dostaw – zapewnia prezes Cargounit.

Inwestorzy w OnTrain szacują, że średni wiek lokomotywy w Polsce wynosi 30 lat dla elektrycznych lokomotyw liniowych i prawie 40 lat dla jednostek spalinowych. Łącznie 81 proc. polskiej floty lokomotyw ma ponad 30 lat, gdy tylko 48 proc.istniejącej floty lokomotyw w Europie Zachodniej przekracza wiek 30 lat. – Korzystanie z takich lokomotyw nie jest problematyczne, jeśli chodzi o wewnątrzkrajowe przewozy towarów masowych, o tyle bardziej wysublimowane przewozy intermodalne czy przewozy automotive w ruchu międzynarodowym nie mogą dziś obyć się bez nowoczesnych lokomotyw wielosystemowych, których nie musimy wymieniać na granicy pomiędzy poszczególnymi państwami – opisuje dyrektor zrządzający Rail Force One Poland Daniel Ryczek.

Przyznaje, że finansowanie nowych lokomotyw wielosystemowych jest wyzwaniem, szczególnie obecnie, gdy uwarunkowania rynkowe są bardzo trudne.  Spada wolumen towarów, a na rynku znowu pojawiają się symptomy wojny cenowej, w wyniku której przewoźnicy zmuszeni są redukować swoje marże – ostrzega Ryczek. 

Zajmująca się wynajmem lokomotyw polska firma Cargounit pozyskała dodatkowy kredyt inwestycyjny w wysokości 150 mln euro, co pozwoli na zakup około 40 lokomotyw elektrycznych. – Obserwujemy duże zapotrzebowanie na nowoczesne lokomotywy elektryczne wielosystemowe w transporcie towarowym oraz rosnące zapotrzebowanie na wysoko wydajne lokomotywy elektryczne wielosystemowe dla pociągów pasażerskich w Europie Środkowo-Wschodniej – tłumaczy prezes Cargounit Łukasz Boroń. 

Łączna wartość dostępnych dla spółki linii kredytowych wyniesie ponad 480 mln euro. Dodatkowego kredytu inwestycyjnego udzieliło osiem banków: PKO BP, Bank Pekao, ING Bank, ABN AMRO, Societe Generale, Erste Group, La Banque Postale oraz BOŚ Bank. Bank Pekao pełni rolę agenta kredytowego oraz agenta zabezpieczeń. – Uzyskane warunki kredytu zostały poprawione w porównaniu do tych, które uzyskaliśmy podczas procesu refinansowania w lipcu 2023 roku, gdy ustanowiliśmy platformę finansową – podkreśla członek zarządu i dyrektor finansowy Cargounit Piotr Szymkowiak. 

Pozostało jeszcze 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Szynowy
Dolny Śląsk wyda 300 mln zł na nowe pociągi
Materiał Promocyjny
Berlingo VAN od 69 900 zł netto
Szynowy
Intermodalne bankructwo
Szynowy
Europa wyda miliardy na cyfrowe sterowanie ruchem kolejowym
Szynowy
Regionalne sprintery dowiozą pasażerów do CPK
Materiał Partnera
Warunki rozwoju OZE w samorządach i korzyści z tego płynące
Szynowy
Kolejowy kolos na finansowych glinianych nogach
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście