UTK wskazuje na malejącą z kwartału na kwartał dynamikę przyrostu przewozów intermodalnych. W pierwszym kwartale praca przewozowa wzrosła o ponad 10%, w drugim o niecałe 7%, a w trzecim o blisko 2% (w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku).
Od lipca do września przewoźnicy kolejowi przetransportowali ponad 446 tys. szt. jednostek, co stanowiło prawie 732 tys. TEU. W porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku liczba przewiezionych jednostek wzrosła o 7,8 tys. sztuk (1,8%), a wg liczby TEU o 7,6 tys. sztuk (1,1%).
Łączna masa w przewozach intermodalnych w III kwartale 2021 roku osiągnęła poziom blisko 6,7 mln ton, o ponad 0,5 mln ton (8,6%) więcej w stosunku do analogicznego okresu 2020 roku. Wykonano pracę przewozową na poziomie ponad 2,1 mld tono-km, co oznacza wzrost o 1,8%. Udział przewozów intermodalnych w rynku przewozów towarowych koleją wyniósł 10,9% wg masy i 14,7% wg wykonanej pracy przewozowej.
Wielkość przewozów intermodalnych przewyższa wyniki z 2019 roku. – Transport intermodalny jest na fali wzrostu, ale jego dalszy rozwój wymaga wsparcia wszystkich uczestników rynku. Warto też zwrócić uwagę, by w pełni wykorzystywać potencjał transportu intermodalnego. Obserwujemy, że część przewozów stanowią puste jednostki. Proces przewozowy można planować tak by kontenery nie wracały puste. Są uniwersalne i można wykorzystywać je w przewozie wielu rodzajów ładunków – zauważa prezes Urzędu Transportu Kolejowego Ignacy Góra.
W III kwartale kluczową rolę w komunikacji międzynarodowej odegrał import, który w III kwartale odpowiadał za 39,8% przewiezionej masy i 29,0% wykonanej pracy przewozowej. Eksport towarów z Polski stanowi 29,7% przewiezionej masy oraz 26,2% wykonanej pracy przewozowej. Pomimo że przewozy tranzytowe pod względem masy stanowią tylko 11,6% całości przewozów intermodalnych, odpowiadają za 23,4% pracy przewozowej.