Prognozy dla transportu na pierwszy kwartał

Pierwszy kwartał będzie dla transportu drogowego wyzwaniem. W lutym wchodzą kluczowe zapisy Pakietu Mobilności.

Publikacja: 24.11.2021 19:52

Prognozy dla transportu na pierwszy kwartał

GDDKiA autostrada

Foto: GDDKiA

Od początku stycznia Wielka Brytania oraz Irlandia rozpoczną kontrole wjeżdżających ciężarówek. – Nowe procedury mogą zdestabilizować już nadwątlone łańcuchy dostaw na Wyspy – ostrzega dyrektor zarządzający działem europejskim Girteka Logistics Pavel Kveten. 

Na dodatek od lutego zaczną obowiązywać przepisy dotyczące delegowania kierowców oraz regulujące dostęp do rynku, w tym kabotaż oraz zmuszające do ciężarówki do powrotu do bazy. Kierowcy nie będą mogli pobierać długiego wypoczynku w kabinach. Prawo zmusi ich do korzystania z hoteli, których nie ma w pobliżu parkingów dla ciężarówek. 

- Nadzór w czasie rzeczywistym nad funkcjonowaniem transportu w najbliższych miesiącach będzie kluczowy, szczególnie w sytuacji spowolnienia spodziewanej na początku przeszłego roku – dodaje Kveten. 

Jednak pomimo ostrzeżeń Girteka zamierza rozbudować własną flotę, liczącą ponad 9 tys. pojazdów. – Widzimy duży popyt na usługi transportowe ze strony firm produkcyjnych – tłumaczy Kveten. 

PKO BP wskazuje, że dobrze ma się polska gospodarka, co oznacza, że nie zabraknie zleceń przewoźnikom. Wartość produkcji w trzecim kwartale powiększyła się o 21,1 proc. w stosunku do trzeciego kwartału 2020 roku, wskaźnik rentowności obrotu netto powiększył się do 5,8 proc. z 3,7 proc. przed rokiem. Wzrosły inwestycje firm o 8,5 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego. W ostatnim kwartale roku wzrost PKB Polski sięgnie 5,9 proc., szacują analitycy PKO BP. EBC uważa, że ewentualne restrykcje pandemiczne nie podkopią ożywienia ekonomicznego w Europie. 

Branża transportowa wejdzie w nowy rok rozpędzona. Z braku samochodów stawki transportowe w trzecim kwartale wzrosły o 7,3 proc. w stosunku do wielkości bazowej, zaś w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku o 3 punkty proc., wylicza firma badawcza Transport Intelligence (TI). „Ceny transportu w całej Europie osiągnęły rekordowe wartości, co jest skutkiem dużego, niezaspokojonego zapotrzebowania na te usługi oraz rosnących kosztów” podaje w raporcie TI, przygotowanym wspólnie z IRU oraz Upply. 

Co prawda ceny ropy Brent w portach ARA (Amsterdam, Rotterdam, Antwerpia) zmalały w stosunku do początku listopada o 4 proc. do 81 dol. za baryłkę, ale na stacjach są nadal rekordowo wysokie. 

Przedsiębiorcy zaniepokojeni są także inflacją, która tworzy presję na wzrost płac, zatem efekty obecnych podwyżek będą odczuwalne w nadchodzących miesiącach. 

Od początku stycznia Wielka Brytania oraz Irlandia rozpoczną kontrole wjeżdżających ciężarówek. – Nowe procedury mogą zdestabilizować już nadwątlone łańcuchy dostaw na Wyspy – ostrzega dyrektor zarządzający działem europejskim Girteka Logistics Pavel Kveten. 

Na dodatek od lutego zaczną obowiązywać przepisy dotyczące delegowania kierowców oraz regulujące dostęp do rynku, w tym kabotaż oraz zmuszające do ciężarówki do powrotu do bazy. Kierowcy nie będą mogli pobierać długiego wypoczynku w kabinach. Prawo zmusi ich do korzystania z hoteli, których nie ma w pobliżu parkingów dla ciężarówek. 

Drogowy
Niechciani kierowcy na parkingach
Regulacje Ue
Nadchodzi tsunami transportu drogowego
Drogowy
Przewoźnicy podwoili tempo rozbudowy flot
Krajowe
Ustawa mandatowa zacznie obowiązywać od stycznia przyszłego roku
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Drogowy
Koła transportu drogowego kręcą się powoli