Przewoźnicy chcą stawki minimalnej

Przedsiębiorcy transportu samochodowego wystąpili do Ministerstwa Infrastruktury z pomysłem wprowadzenia stawki minimalnej w przewozach drogowych.

Publikacja: 05.04.2024 10:53

Przewoźnicy chcą stawki minimalnej

Foto: GDDKiA

Zdaniem prezesa Zachodniopomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych Dariusza Matulewicza wprowadzenie stawki minimalnej, wyliczanej na podstawie kalkulatora, nie tylko ustabilizuje ceny i zwiększy skuteczność walki z ukraińską konkurencją, lecz także pozwoli ograniczyć wpływ pośredników, którzy odbierają marże przewoźnikom. 

Indywidulany numer

Prezes ZSPD uważa, że program do obliczania stawki powinien być powszechnie dostępny i bezpłatny. Wyceny powinny otrzymać indywidulany numer (na wzór np. samochodowego VIN), datę i być rejestrowane w banku danych, aby służby mogły kontrolować wysokość wycen w siedzibach firm. – Narzędzie do wyliczania stawek powinno być w rękach Krajowej Administracji Skarbowej, a organy kontrole mogłyby weryfikować dokumenty przewozowe z bazą danych administrowaną przez jedną z rządowych agend – wyjaśnia Matulewicz. 

Czytaj więcej

Tabakiera dla nosa czy nos dla tabakiery?

Według pomysłodawców program powinno przygotować Ministerstwo Cyfryzacji. Kalkulator obowiązywałby wszystkich przewoźników, niezależnie od kraju rejestracji, na trasach krajowych i w międzynarodowych przewozach dwustronnych. W przypadku zlecenie dla podmiotu zagranicznego, ma on oświadczyć, że poddaje się polskiej jurysdykcji w zakresie tego przewozu. Jeśli tego nie zrobi, za prawidłowość naliczenia stawki odpowiada zlecający. 

Wiceprezes ZSPD Piotr Krzyżankiewicz dodaje, że kalkulator ma zautomatyzować system do wyliczania kosztów usługi. – Kiedyś było łatwo je policzyć, a teraz sprawa skomplikowała się: różne są płace minimalne i koszty myta. Stąd rozwiązanie dokładnego wyliczania kosztów pozwalające na zapewnienie minimalnej rentowności będzie ułatwieniem dla firm. Założyliśmy 6 proc. marży i ponad to koszty spedytora czy pośrednika – tłumaczy Krzyżankiewicz. 

Podkreśla, że system urealni stawki i uszczelni polski rynek przed ukraińską konkurencją. 

Czytaj więcej

W tym roku ruszą kurierskie przesyłki do Anglii

Pomysłodawcy uważają, że liczba pośredników powinna być ograniczona do co najwyżej dwóch i ewentualne w ramach wyjątku do podnajęcia drugiego przewoźnika. Dodatkowo do jednej trasy powinna być przypisana jedna faktura. – Klient powinien wiedzieć, ile kosztuje sama usługa transportowa, bez spedycji i pośrednictwa – zaznacza Matulewicz. 

Za i przeciw regulacji

Pomysł spotkał się w większości z przychylnym przyjęciem branży, której przedstawiciele zgłaszają kilka uwag. – 18 lat temu uzgodniliśmy tabele przewozów kontenerowych. Dwa lata funkcjonowała, ale napływ nowych firm transportowych stosujących rabaty spowodował upadek stosowania tabeli – przypomina prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych Tomasz Rejek. 

Prezes Polskiej Izby Gospodarczej Transportu Samochodowego i Spedycji Zdzisław Szczerbaciuk wspomina, że już na początku wieku przy uchwalaniu ustawy o transporcie drogowym pojawił się pomysł ceny minimalnej, jednak środowisko było przeciwne. – W ustawie o cenach był zapis o cenie minimalnej, ale został wykreślony, choć sama idea jest słuszna. Problem jest w egzekwowaniu, a na dodatek niezbędna jest procedura odwoławcza od nałożonej kary – wskazuje Szczerbaciuk. 

Podczas obrad Forum Transportu Drogowego pojawiły się głosy, że państwowa kontrola cen (cen minimalnych) za usługi transportowe, realizowane na podstawie dobrowolnie zawieranych umów, jest ingerencją w wolny rynek i zasadę swobody umów. Ceny za usługę kształtują się w wyniku wzajemnego oddziaływania popytu i podaży, dlatego też ich określenie pozostawia się zasadniczo siłom rynku, a nie prawnym regulacjom. 

Czytaj więcej

Potrzebny bezpieczny tranzyt ukraińskiego zboża

Jednocześnie wskazywano, że choć polskie prawo dopuszcza ingerencję w tym obszarze, to taka regulacja zamiast korzyści może w konsekwencji spowodować niepożądane skutki. Szczególną uwagę zawracano na fakt, iż taka regulacja mogłaby ewentualnie obowiązywać jedynie w transporcie krajowym, a nie międzynarodowym, który jest regulowany unijnymi przepisami. 

Drogowy
Uwaga! Protest w Gorzycach przy A4
Materiał Promocyjny
Jak wygląda nowoczesny leasing
Drogowy
Jeśli nie nowe naczepy, to odnowione
Drogowy
Wschodnia Obwodnica Warszawy będzie projektowana od nowa
Drogowy
Policja uniemożliwiła przewoźnikom blokadę Szczecina
Materiał Partnera
Kroki praktycznego wdrożenia i operowania projektem OZE w wymiarze lokalnym
Drogowy
Przewozy TIR coraz popularniejsze w Chinach
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście