Przewoźnicy podwoili tempo rozbudowy flot

Rosnący popyt na transport zachęca przewoźników do inwestycji. Nie odstrasza nawet Pakiet Mobilności.

Publikacja: 05.11.2021 09:38

Przewoźnicy podwoili tempo rozbudowy flot

Foto: Robert Przybylski

Liczba samochodów w transporcie międzynarodowym przekroczyła pod koniec września 277,7 tys. Oznacza to, że liczony od początku tego roku średniomiesięczny przyrost sięgnął 2 tys. ciężarówek. – Z moich obliczeń wynika, że od 2004 roku średniomiesięczny przyrost floty wynosił tysiąc samochodów – porównuje radca prezesa Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Tadeusz Wilk. 

Przyrost dokonał się także dzięki zagranicznym inwestycjom. Np. niemiecka spółka Hegelmann od dekady rozbudowuje flotę w Polsce, która liczy ponad 2 tys. samochodów.

Przewoźnicy nie zwalniają tempa inwestycji. Liczba rejestracji nowych samochodów ciężarowych w październiku wyniosła 2927 i była o 20,1 proc. większa niż w październiku 2020 roku. Od początku roku rejestracje samochodów ciężarowych od mc powyżej 3,5 tony wyniosły 26 176 i były o 67,7 proc. większe niż rok wcześniej, wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. 

Ta duża dynamika została uzyskana pomimo spowolnienia produkcji spowodowanego brakami części. W tej sytuacji nie dziwi wysoki popyt na samochody z drugiej ręki. 

Od początku roku sprawdzono 27 734 używane ciężarówki, co oznacza 27,1-procentowy wzrost. W październiku do Polski trafiło 2777 używanych ciężarówek, o 6,6 proc. więcej niż rok wcześniej. Niewielki wzrost rok do roku świadczy o tym, że place z pojazdami używanymi są też puste, podobnie jak parkingi przyfabryczne. 

Związek Polskiego Leasingu podał, że wartość umów zawartych do końca września 2021 roku na finansowanie ciężarówek i naczep wyniosła 15,1 mld zł i była o 85,8 proc. większa niż rok wcześniej.

Dyrektor ds. Statystyki i Monitorowania Rynku ZPL Marcin Nieplowicz podkreśla, że segment ciężarowy zanotował najwyższa dynamikę przyrostu wartości finansowania. – Jest to pochodną mocnego post pandemicznego odbicia w strefie euro. Wg prognoz Europejskiego Banku Centralnego gospodarka Eurolandu wzrośnie w tym roku o 5,0%, co mocno wspiera eksport towarów z Polski, a tym samym zwiększa zapotrzebowanie na usługi firm transportowych – tłumaczy Nieplowicz. 

ZPL spodziewa się w ostatnim kwartale roku wzrostu wartości finansowania, 46 proc. ankietowanych firm leasingowych spodziewa się wzrostu liczby wpływających wniosków o finansowanie, a 53 proc. oczekuje wzrostu wartości zawieranych umów leasingowych.  

W przypadku transportu ciężkiego 17 proc. pytanych firm przygotowuje się na istotny wzrost nowych umów i do tego 25 proc. liczy na wzrost.  42 proc. spodziewa się stabilizacji, a 16 proc. obawia się spadku. 

Wartość tegorocznego europejskiego rynku transportu samochodowego będzie o 10,1 proc. większa niż w 2019 roku, prognozuje firma doradcza Ti. Jego wartość wyniesie 378,1 mld euro. 

Liczba samochodów w transporcie międzynarodowym przekroczyła pod koniec września 277,7 tys. Oznacza to, że liczony od początku tego roku średniomiesięczny przyrost sięgnął 2 tys. ciężarówek. – Z moich obliczeń wynika, że od 2004 roku średniomiesięczny przyrost floty wynosił tysiąc samochodów – porównuje radca prezesa Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Tadeusz Wilk. 

Przyrost dokonał się także dzięki zagranicznym inwestycjom. Np. niemiecka spółka Hegelmann od dekady rozbudowuje flotę w Polsce, która liczy ponad 2 tys. samochodów.

Pozostało 80% artykułu
Drogowy
Ceny transportu drogowego biją rekordy, a będzie jeszcze drożej
Drogowy
Francuzi strzelili sobie w stopę Pakietem Mobilności?
Regulacje Ue
Holendrzy przeciw powrotowi ciężarówek
Drogowy
Huraganowy popyt na ciężarówki. Rekordowe wyniki leasingu
Drogowy
Kiedy Polska dopuści długie zestawy?
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?