Przewoźnicy podwoili tempo rozbudowy flot

Rosnący popyt na transport zachęca przewoźników do inwestycji. Nie odstrasza nawet Pakiet Mobilności.

Publikacja: 05.11.2021 09:38

Przewoźnicy podwoili tempo rozbudowy flot

Foto: Robert Przybylski

Liczba samochodów w transporcie międzynarodowym przekroczyła pod koniec września 277,7 tys. Oznacza to, że liczony od początku tego roku średniomiesięczny przyrost sięgnął 2 tys. ciężarówek. – Z moich obliczeń wynika, że od 2004 roku średniomiesięczny przyrost floty wynosił tysiąc samochodów – porównuje radca prezesa Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Tadeusz Wilk. 

Przyrost dokonał się także dzięki zagranicznym inwestycjom. Np. niemiecka spółka Hegelmann od dekady rozbudowuje flotę w Polsce, która liczy ponad 2 tys. samochodów.

Przewoźnicy nie zwalniają tempa inwestycji. Liczba rejestracji nowych samochodów ciężarowych w październiku wyniosła 2927 i była o 20,1 proc. większa niż w październiku 2020 roku. Od początku roku rejestracje samochodów ciężarowych od mc powyżej 3,5 tony wyniosły 26 176 i były o 67,7 proc. większe niż rok wcześniej, wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. 

Ta duża dynamika została uzyskana pomimo spowolnienia produkcji spowodowanego brakami części. W tej sytuacji nie dziwi wysoki popyt na samochody z drugiej ręki. 

Od początku roku sprawdzono 27 734 używane ciężarówki, co oznacza 27,1-procentowy wzrost. W październiku do Polski trafiło 2777 używanych ciężarówek, o 6,6 proc. więcej niż rok wcześniej. Niewielki wzrost rok do roku świadczy o tym, że place z pojazdami używanymi są też puste, podobnie jak parkingi przyfabryczne. 

Związek Polskiego Leasingu podał, że wartość umów zawartych do końca września 2021 roku na finansowanie ciężarówek i naczep wyniosła 15,1 mld zł i była o 85,8 proc. większa niż rok wcześniej.

Dyrektor ds. Statystyki i Monitorowania Rynku ZPL Marcin Nieplowicz podkreśla, że segment ciężarowy zanotował najwyższa dynamikę przyrostu wartości finansowania. – Jest to pochodną mocnego post pandemicznego odbicia w strefie euro. Wg prognoz Europejskiego Banku Centralnego gospodarka Eurolandu wzrośnie w tym roku o 5,0%, co mocno wspiera eksport towarów z Polski, a tym samym zwiększa zapotrzebowanie na usługi firm transportowych – tłumaczy Nieplowicz. 

ZPL spodziewa się w ostatnim kwartale roku wzrostu wartości finansowania, 46 proc. ankietowanych firm leasingowych spodziewa się wzrostu liczby wpływających wniosków o finansowanie, a 53 proc. oczekuje wzrostu wartości zawieranych umów leasingowych.  

W przypadku transportu ciężkiego 17 proc. pytanych firm przygotowuje się na istotny wzrost nowych umów i do tego 25 proc. liczy na wzrost.  42 proc. spodziewa się stabilizacji, a 16 proc. obawia się spadku. 

Wartość tegorocznego europejskiego rynku transportu samochodowego będzie o 10,1 proc. większa niż w 2019 roku, prognozuje firma doradcza Ti. Jego wartość wyniesie 378,1 mld euro. 

Liczba samochodów w transporcie międzynarodowym przekroczyła pod koniec września 277,7 tys. Oznacza to, że liczony od początku tego roku średniomiesięczny przyrost sięgnął 2 tys. ciężarówek. – Z moich obliczeń wynika, że od 2004 roku średniomiesięczny przyrost floty wynosił tysiąc samochodów – porównuje radca prezesa Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Tadeusz Wilk. 

Przyrost dokonał się także dzięki zagranicznym inwestycjom. Np. niemiecka spółka Hegelmann od dekady rozbudowuje flotę w Polsce, która liczy ponad 2 tys. samochodów.

Pozostało 80% artykułu
Drogowy
Ceny transportu drogowego biją rekordy, a będzie jeszcze drożej
Drogowy
Francuzi strzelili sobie w stopę Pakietem Mobilności?
Regulacje Ue
Holendrzy przeciw powrotowi ciężarówek
Drogowy
Huraganowy popyt na ciężarówki. Rekordowe wyniki leasingu
Drogowy
Kiedy Polska dopuści długie zestawy?