Wartość umów zawartych do końca września 2021 roku wyniosła 15,1 mld zł i była o 85,8 proc. większa niż rok wcześniej. Jednak dynamika sprzedaży maleje, co wynika zarówno z przestojów fabryk, które nie mają części do montażu, jak i braku kierowców, co krępuje plany przewoźników.
W trzecim kwartale dynamika finansowania ciężkich pojazdów wyniosła 47,1 proc., gdy w pierwszej połowie roku 110,9 proc., wynika z danych Związku Polskiego Leasingu.
W segmencie finansowania pojazdów ciężarowych uwzględnione zostały takie aktywa jak pojazdy ciężarowe powyżej 3,5t., ciągniki siodłowe, naczepy i przyczepy oraz autobusy.
Dyrektor ds. Statystyki i Monitorowania Rynku ZPL Marcin Nieplowicz podkreśla, że segmencie ciężarowy zanotował najwyższą dynamikę przyrostu wartości finansowania. – Jest to pochodną mocnego post pandemicznego odbicia w strefie euro. Wg prognoz Europejskiego Banku Centralnego gospodarka Eurolandu wzrośnie w tym roku o 5,0%, co mocno wspiera eksport towarów z Polski, a tym samym zwiększa zapotrzebowanie na usługi firm transportowych – tłumaczy Nieplowicz.
ZPL spodziewa się w ostatnim kwartale roku wzrostu wartości finansowania, 46 proc. ankietowanych firm leasingowych spodziewa się wzrostu liczby wpływających wniosków o finansowanie, a 53 proc. oczekuje wzrostu wartości zawieranych umów leasingowych.