Pomimo wzrostu myta ceny frachtów maleją

Pierwszy kwartał był bardzo słaby, nie wykluczone, że nadal rosnące koszty zmuszą przedsiębiorców do podwyżek cen usług, pomimo nad marnego popytu.

Publikacja: 14.05.2024 16:20

Pomimo wzrostu myta ceny frachtów maleją

GDDKiA

Foto: GDDKiA

W grudniu niemiecki rząd podniósł stawki myta o ponad 80 proc., jednak nie wpłynęło to na wzrost cen usług transportowych. Na trasach krajowych pierwszy kwartał br. był kolejnym, w którym ceny przewozów malały i to zarówno kontraktowe (o 2,6 proc. kwartał do kwartału) jak i na rynku chwilowym (o 1,1 proc). 

Na trasach importowych ceny frachtów poszły lekko w górę natomiast w eksporcie spadły, szczególnie mocno pikowały w dół w przewozach kontraktowych, gdzie zmalały o ponad 4 proc. q/q. – Powodem jest mały popyt na transport – tłumaczy szef handlowy firmy Ti, analizującej rynek przewozów Michael Clover. 

Na pozostałych dużych rynkach sytuacja jest mieszana. Na trasach Warszawa-Duisburg ceny przewozów kontraktowych poszły w pierwszym kwartale o 5 proc. w górę w stosunku do ostatniego kwartału 2023 roku, a na rynku spotowym o 4 proc. W drugą stronę zanotowano 1 proc. wzrostu w kontrakcie i 5 proc. na rynku spot. 

Czytaj więcej

Elektryczne ciężarówki obowiązkowe

Wynajęcie ciężarówki na trasie Niemcy-Francja i z powrotem było tańsze niż w ostatnim kwartale 2023 roku. Z Niemiec do Belgii jest o 200 euro drożej niż w drugą stronę. 

Także na trasie Hiszpania-Francja stawki się rozjechały, z Hiszpanii do Francji są o 30 centów droższe za wozokilometr niż w drugą stronę.

Presję na obniżanie stawek w pierwszym kwartale zwiększało taniejące paliwo. Jednak od kilku tygodni jego cena rośnie, co jest efektem coraz wyższych cen ropy naftowej. Strzelanina na Morzu Czerwonym sprawia, że ropa drożeje. – Możemy spodziewać się wzrostu liczby ataków na statki w okolicach M Czerwonego – przypuszcza dyrektor analizy rynku IRU Marie-Anne Cervoni. 

Wymienione czynniki wskazują, że ceny frachtów mogą wzrosnąć. – Osiągnęłyśmy poziom, w który ceny usług są na poziomie kosztów i myślę, że ceny lekko wzrosną z powodu nadal wysokich wydatków. Przewoźnicy będą inwestować w tabor ekologiczny, co także zmusi ich do podniesienia stawek – przewiduje dyrektor zarządzający Upply Thomas Larrieu. 

Analityk Ti Nathaniel Donaldson wskazuje na słabnący popyt detaliczny szczególnie we Francji. W Niemczech z kolei nie wzrasta produkcja i nastroje producentów i konsumentów nie są dobre. 

Czytaj więcej

Jak kontrolować przewozy kabotażowe?

Cervoni przypomina, że coraz droższe będzie myto, do którego rządy doliczają opłaty za emisję CO2. 

Larrieu zwraca uwagę na widoczne uzupełnianie magazynów, co odbija się pozytywnie na stawkach, które wzrosły w transporcie morskim. – Jednak jest zbyt wcześnie by ocenić, czy te wzrosty na morzu przeniosą się na transport lądowy – zastrzega Larrieu. 

Dane dotyczą całosamochodowych przewozów standardowych ładunków (samochody – plandeki, które stanowią dwie trzecie flot). 

W grudniu niemiecki rząd podniósł stawki myta o ponad 80 proc., jednak nie wpłynęło to na wzrost cen usług transportowych. Na trasach krajowych pierwszy kwartał br. był kolejnym, w którym ceny przewozów malały i to zarówno kontraktowe (o 2,6 proc. kwartał do kwartału) jak i na rynku chwilowym (o 1,1 proc). 

Na trasach importowych ceny frachtów poszły lekko w górę natomiast w eksporcie spadły, szczególnie mocno pikowały w dół w przewozach kontraktowych, gdzie zmalały o ponad 4 proc. q/q. – Powodem jest mały popyt na transport – tłumaczy szef handlowy firmy Ti, analizującej rynek przewozów Michael Clover. 

Drogowy
Koła transportu drogowego kręcą się powoli
Drogowy
Co trzecia firma transportowa z długami
Drogowy
Uwaga! Zbliża się blokada Medyki
Drogowy
Szesnasty miesiąc spadku sprzedaży naczep
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Drogowy
Na święta towary mogą nie dojechać do sklepów