W grudniu niemiecki rząd podniósł stawki myta o ponad 80 proc., jednak nie wpłynęło to na wzrost cen usług transportowych. Na trasach krajowych pierwszy kwartał br. był kolejnym, w którym ceny przewozów malały i to zarówno kontraktowe (o 2,6 proc. kwartał do kwartału) jak i na rynku chwilowym (o 1,1 proc).
Na trasach importowych ceny frachtów poszły lekko w górę natomiast w eksporcie spadły, szczególnie mocno pikowały w dół w przewozach kontraktowych, gdzie zmalały o ponad 4 proc. q/q. – Powodem jest mały popyt na transport – tłumaczy szef handlowy firmy Ti, analizującej rynek przewozów Michael Clover.
Na pozostałych dużych rynkach sytuacja jest mieszana. Na trasach Warszawa-Duisburg ceny przewozów kontraktowych poszły w pierwszym kwartale o 5 proc. w górę w stosunku do ostatniego kwartału 2023 roku, a na rynku spotowym o 4 proc. W drugą stronę zanotowano 1 proc. wzrostu w kontrakcie i 5 proc. na rynku spot.
Czytaj więcej
Rada zatwierdza bardziej rygorystyczne normy emisji CO2 ciężarówek, co oznacza przesiadkę transportu na elektryczne ciężarówki. Przewoźnicy nie mają pieniędzy na zmianę taboru na zeroemisyjny.
Wynajęcie ciężarówki na trasie Niemcy-Francja i z powrotem było tańsze niż w ostatnim kwartale 2023 roku. Z Niemiec do Belgii jest o 200 euro drożej niż w drugą stronę.