Trochę więcej pracy dla przewoźników

W transporcie wyczuwalna jest lekka poprawa. Rośnie liczba zleceń i stawki, ale są to poziomy wyraźnie gorsze od notowanych w 2022 roku.

Publikacja: 29.08.2024 11:53

Trochę więcej pracy dla przewoźników

GDDKiA

Foto: GDDKiA

W drugim kwartale roku ruch samochodów ciężkich po drogach płatnych w Polsce sięgnął wg danych e-Toll 1 741,24 mln km, to jest o 2,1 proc. mniej niż rok wcześniej. W stosunku do pierwszego kwartału 2024 roku wzrost wyniósł 5,2 proc. 

Ożywienie gospodarcze widoczne jest także po wzroście liczby ofert na giełdach transportowych. Platforma Trans.eu podaje, że w drugim kwartale liczba ofert zwiększyła się o 51 proc. w stosunku do pierwszej połowy 2023 roku. W Polsce wzrost sięgnął 47 proc., w Niemczech 44 proc., we Francji 25 proc. i w Holandii 22 proc. 

Czytaj więcej

Drobnicowe linie do Rumunii

Przewodnicy przyznają, że dostrzegalny jest niewielki wzrost cen przewozów. Potwierdzają to dane giełdy ładunków Trans.eu, która w raporcie informuje, że w całosamochodowym transporcie przekraczają w najlepszych relacjach 3 euro/km. 

Giełda Timocom podała, że sugerowane ceny w przypadku transportu międzynarodowego kształtowały się średnio do 1,58 euro/km, gdy ceny ofert wynosiły 1,60 euro/km.

W Niemczech poprawa w gospodarce widoczna była dopiero w lipcu. Z danych BALM (urząd kontroluje między innymi system opłat drogowych) wynika, że płatne przebiegi wzrosły o 10,3 proc. w stosunku do tego samego miesiąca 2023 roku. Poprawę odczuli przede wszystkim lokalni przedsiębiorcy, których samochody zwiększyły przebiegi o 12 proc., gdy zagraniczne o 7,8 proc. 

Po siedmiu miesiącach poprawa wynosi 0,3 proc. (0,4 proc. po stronie firm niemieckich i 0,2 proc. po stronie zagranicznych). Samochody z polskimi rejestracjami nie zanotowały wzrostu przebiegów. 

Po czerwcu, który przyniósł ponad 5-procentowy spadek przebiegów, pierwsza połowa roku zamknęła się zmniejszeniem ruchu o 1,3 proc. (dla polskich aut wyniósł o 1,2 proc.). 

Najbliższe kwartały mogą przynieść gospodarczą poprawę, uważają analitycy PKO Resaerch. Wskazują, że dynamika przychodów firm niefinansowych nadal na minusie – w drugim kwartale 2024 roku przychody spadły o 4,5 proc. r/r, jednak marże systematycznie wracają w okolice historycznych średnich. 

Czytaj więcej

Za kierownicą w goglach

Widać także inne pozytywne sygnały – spadek przychodów jest już mniejszy niż poprzednim kwartale, a ROS po odsezonowaniu jest wyższy niż w pierwszym kwartale 2024 roku. Nadal trudna sytuacja utrzymuje się jednak w przetwórstwie przemysłowym, gdzie blisko 30 proc. firm zanotowało w pierwszym półroczu stratę netto. W pierwszym kwartale 2021 roku takich podmiotów było blisko 80 proc. 

W Niemczech Destatis spodziewa się stagnacji i przewiduje w tym i kolejnym roku znikomy wzrost PKB, co jest słabą wróżbą także dla transportu drogowego.

Udział polskich samochodów w płatnościach e-Toll przekroczył w drugim kwartale 87 proc. i jest to ten sam poziom co rok wcześniej. Na pojazdy ciężkie, o dmc powyżej 12 ton przypadło ponad 90 proc. płatności. Na koniec czerwca w systemie e-Toll było zarejestrowanych 1 556,7 tys. aktywnych ciężkich pojazdów, w tym jedną trzecią stanowiły zagraniczne. 

W drugim kwartale roku ruch samochodów ciężkich po drogach płatnych w Polsce sięgnął wg danych e-Toll 1 741,24 mln km, to jest o 2,1 proc. mniej niż rok wcześniej. W stosunku do pierwszego kwartału 2024 roku wzrost wyniósł 5,2 proc. 

Ożywienie gospodarcze widoczne jest także po wzroście liczby ofert na giełdach transportowych. Platforma Trans.eu podaje, że w drugim kwartale liczba ofert zwiększyła się o 51 proc. w stosunku do pierwszej połowy 2023 roku. W Polsce wzrost sięgnął 47 proc., w Niemczech 44 proc., we Francji 25 proc. i w Holandii 22 proc. 

Pozostało 82% artykułu
Drogowy
Koła transportu drogowego kręcą się powoli
Drogowy
Co trzecia firma transportowa z długami
Drogowy
Uwaga! Zbliża się blokada Medyki
Drogowy
Szesnasty miesiąc spadku sprzedaży naczep
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Drogowy
Na święta towary mogą nie dojechać do sklepów