Drobnicowe linie do Rumunii

Kraje bałkańskie, a szczególnie Rumunia, są coraz bardziej atrakcyjne dla polskich przedsiębiorców. Za przemysłem rozwijają się także firmy logistyczne.

Publikacja: 28.08.2024 14:46

Drobnicowe linie do Rumunii

Foto: Rohlig Suus

Rośnie udział krajów południa Europy w obrotach handlu zagranicznego z Polską. Wartość wymiany handlowej z Bułgarią wzrosła w ostatniej dekadzie 3-krotnie do 4 mld euro, z Rumunią 2-krotnie do blisko 11 mld euro, podobnie z Węgrami do 15 mld euro, ze Słowacją do 17 mld euro i z Czechami do 35 mld euro. 

Ostatnio notowane ożywienie widoczne jest i na tym kierunku. Z danych giełdy Trans.eu wynika, że w przewozach bilateralnych liczba ofert w pierwszej połowie roku do Bułgarii powiększyła się o 155 proc., do Rumunii i na Węgry o 141 proc., do Serbii o 117 proc., Słowacji o 107 proc., Słowenii o 102 proc., Chorwacji o 96 proc. w stosunku do takiego samego okresu 2023 roku. 

Czytaj więcej

Związkowcy w PKP Cargo zaczynają pękać

W odwrotnym kierunku z Bułgarii jest o 66 proc. więcej ofert ładunków, z Czech 43 proc., z Węgier 19 proc. Poprawiły się także ceny usług. Stawki całosamochodowe na trasie z Polski do Słowenii wzrosły o 23 proc., do Bułgarii o 15 proc., do Rumunii o 12 proc. i na Węgry o 8 proc. – Eksport do Rumunii i Bułgarii jest na normalnym poziomie, jak przed wakacjami. Natomiast zauważalny jest brak importu z tych państw. Brak zbilansowanych wolumenów powoduje wzrost cen eksportu, czy też inaczej oczekiwań przewoźników – tłumaczy prezes JAS-FBG Jarosław Domin. 

Sieciowe rozwiązania

Potoki ładunków stają się na tyle duże, że pojawiają się rozwiązania sieciowe. Spółka Rohlig Suus Logistics otworzyła dwie bezpośrednie linie drobnicowe z Brna do Sofii oraz do Bukaresztu przez Kluż. Samochód kursuje raz w tygodniu, czas przejazdu wynosi 48-72 godzin, co związane jest z kolejkami na granicy węgierskiej. Ten serwis jest rozwijany dzięki współpracy oddziałów Rohlig Suus Logistics w Czechach i Rumunii, a wcześniej przesyłki konsolidował terminal w Krakowie. – Obserwujemy rosnące zainteresowanie klientów rynkami Bałkanów czy Europy Południowo-Wschodniej. Dlatego zdecydowaliśmy się na uruchomienie dwóch nowych linii drobnicowych w tym kierunku z Czech, które również stanowią doskonały hub logistyczny dla Europy Północnej i Zachodniej – wyjaśnia European Road Network Director w Rohlig Suus Logistics Piotr Szałkiewicz. 

Operator rozwija od dwóch lat połączenia drobnicowe m.in. do Hiszpanii, Skandynawii, Ukrainy czy krajów bałtyckich. Do tej pory w kierunku południowym operator oferował bezpośrednie linie drobnicowe do Turcji i Grecji. – Na efektywność naszych usług istotnie wpływa odpowiednio rozwinięta infrastruktura transportowa w Europie, w tym kluczowe trasy takie jak E60, E65, E68 i E75, łączące Czechy z regionem naszych nowych linii – podkreśla International Road Freight Director w Rohlig Suus Logistics Pavel Vrajík. 

Operator posiada centra logistyczne w Polsce, Czechach, Słowacji, Słowenii oraz od niedawna na Węgrzech. W Brnie, skąd realizowany jest serwis, Suus zarządza obiektami o łącznej powierzchni 12 500 metrów kwadratowych. – Kluczowym czynnikiem wpływającym na efektywność naszego transportu jest sieć magazynów w regionie Europy Środkowo-Wschodniej – podkreśla Szałkiewicz. 

Czytaj więcej

Polska w grze o Talgo

Prawdziwym gigantem w regionie stał się Raben. Ta grupa ma 41 połączeń codziennych do Rumunii, w tym 13 linii drobnicowych, z czego 3 z Czech, 2 z Polski, kilkanaście z Niemiec, 2 ze Słowacji, 4 z Bułgarii, 2 z Węgier, 1 z Włoch. Obsługiwane punkty w Rumunii: Timisoara, Oradea, Cluż, Sibiu, Bukareszt. 

Timisoara jest głównym centrum przeładunkowym dla linii do Grecji, Mołdawii, Bułgarii i Turcji. W Rumunii Raben zatrudnia 190 osób, ma 19 tys. m kw. powierzchni, 9 oddziałów, 300 środków transportu i obsługuje 40 tys. przesyłek miesięcznie. 

Przemysł

Logistycy rozbudowują ofertę dla przemysłu, ale producenci inwestują także samodzielnie. Maspex buduje magazyn w miejscowości Valenii de Munte (Rumunia) i w miejscowości Velingrad (Bułgaria). Rumuński obiekt zwiększy efektywność łańcuchów dostaw w krajach południowych, zaś bułgarski poprawi możliwości magazynowe zakładu produkcyjnego. 

LPP Logistics uruchomił kolejny magazyn do obsługi e-commerce w tym regionie. To obiekt w Rumunii, o powierzchni 40 tys. m kw. Jest to już drugie fulfillment center zarządzane przez LPP Logistics w tym kraju, które pozwoli na dodatkową obsługę nawet 400 tys. zamówień dziennie. Magazyn znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie centrum dystrybucyjnego Grupy. – To nasza trzecia inwestycja w tym kraju, jednym z najszybciej rozwijających się państw w regionie. Niewątpliwym atutem tej lokalizacji jest strategiczne położenie względem czarnomorskiego portu Konstanca, który pozwala nam dywersyfikować ścieżki transportu morskiego i odbierać zamówienia Grupy bezpośrednio od dostawców z Azji – tłumaczy prezes zarządu LPP Logistics Sebastian Sołtys. 

Czytaj więcej

Nadchodzi ożywienie na rynku magazynowym

W celu optymalizacji procesu realizacji zamówień w nowym magazynie zastosowano pięć 40-metrowych automatycznych linii przenośnikowych. Planowany jest także montaż sortera wysyłkowego, który dodatkowo usprawni pracę w magazynie. Docelowo zatrudnienie znajdzie w nim nawet 1500 osób. 

Do końca 2025 roku LPP Logistics przewiduje łączne wydatki na rozwój sieci zaopatrzenia i dystrybucji na poziomie 450 mln zł, w tym zwiększenie powierzchni magazynowej do 700 tys. m2.

Rośnie udział krajów południa Europy w obrotach handlu zagranicznego z Polską. Wartość wymiany handlowej z Bułgarią wzrosła w ostatniej dekadzie 3-krotnie do 4 mld euro, z Rumunią 2-krotnie do blisko 11 mld euro, podobnie z Węgrami do 15 mld euro, ze Słowacją do 17 mld euro i z Czechami do 35 mld euro. 

Ostatnio notowane ożywienie widoczne jest i na tym kierunku. Z danych giełdy Trans.eu wynika, że w przewozach bilateralnych liczba ofert w pierwszej połowie roku do Bułgarii powiększyła się o 155 proc., do Rumunii i na Węgry o 141 proc., do Serbii o 117 proc., Słowacji o 107 proc., Słowenii o 102 proc., Chorwacji o 96 proc. w stosunku do takiego samego okresu 2023 roku. 

Pozostało 87% artykułu
Firmy
InPost płaci większe podatki niż konkurencja razem wzięta
Firmy
Kazachstan na radarze polskich firm, także logistycznych
Firmy
Dla InPost priorytetem jest rozbudowa sieci
Firmy
Poczta z Orlenem stawi czoła konkurencji?
Firmy
Poczta straci listy rządowych i samorządowych klientów
Materiał Promocyjny
Jak wygląda auto elektryczne