Drobnicowe linie do Rumunii

Kraje bałkańskie, a szczególnie Rumunia, są coraz bardziej atrakcyjne dla polskich przedsiębiorców. Za przemysłem rozwijają się także firmy logistyczne.

Publikacja: 28.08.2024 14:46

Drobnicowe linie do Rumunii

Rohlig Suus

Foto: Rohlig Suus

Rośnie udział krajów południa Europy w obrotach handlu zagranicznego z Polską. Wartość wymiany handlowej z Bułgarią wzrosła w ostatniej dekadzie 3-krotnie do 4 mld euro, z Rumunią 2-krotnie do blisko 11 mld euro, podobnie z Węgrami do 15 mld euro, ze Słowacją do 17 mld euro i z Czechami do 35 mld euro. 

Ostatnio notowane ożywienie widoczne jest i na tym kierunku. Z danych giełdy Trans.eu wynika, że w przewozach bilateralnych liczba ofert w pierwszej połowie roku do Bułgarii powiększyła się o 155 proc., do Rumunii i na Węgry o 141 proc., do Serbii o 117 proc., Słowacji o 107 proc., Słowenii o 102 proc., Chorwacji o 96 proc. w stosunku do takiego samego okresu 2023 roku. 

Czytaj więcej

Związkowcy w PKP Cargo zaczynają pękać

W odwrotnym kierunku z Bułgarii jest o 66 proc. więcej ofert ładunków, z Czech 43 proc., z Węgier 19 proc. Poprawiły się także ceny usług. Stawki całosamochodowe na trasie z Polski do Słowenii wzrosły o 23 proc., do Bułgarii o 15 proc., do Rumunii o 12 proc. i na Węgry o 8 proc. – Eksport do Rumunii i Bułgarii jest na normalnym poziomie, jak przed wakacjami. Natomiast zauważalny jest brak importu z tych państw. Brak zbilansowanych wolumenów powoduje wzrost cen eksportu, czy też inaczej oczekiwań przewoźników – tłumaczy prezes JAS-FBG Jarosław Domin. 

Sieciowe rozwiązania

Potoki ładunków stają się na tyle duże, że pojawiają się rozwiązania sieciowe. Spółka Rohlig Suus Logistics otworzyła dwie bezpośrednie linie drobnicowe z Brna do Sofii oraz do Bukaresztu przez Kluż. Samochód kursuje raz w tygodniu, czas przejazdu wynosi 48-72 godzin, co związane jest z kolejkami na granicy węgierskiej. Ten serwis jest rozwijany dzięki współpracy oddziałów Rohlig Suus Logistics w Czechach i Rumunii, a wcześniej przesyłki konsolidował terminal w Krakowie. – Obserwujemy rosnące zainteresowanie klientów rynkami Bałkanów czy Europy Południowo-Wschodniej. Dlatego zdecydowaliśmy się na uruchomienie dwóch nowych linii drobnicowych w tym kierunku z Czech, które również stanowią doskonały hub logistyczny dla Europy Północnej i Zachodniej – wyjaśnia European Road Network Director w Rohlig Suus Logistics Piotr Szałkiewicz. 

Operator rozwija od dwóch lat połączenia drobnicowe m.in. do Hiszpanii, Skandynawii, Ukrainy czy krajów bałtyckich. Do tej pory w kierunku południowym operator oferował bezpośrednie linie drobnicowe do Turcji i Grecji. – Na efektywność naszych usług istotnie wpływa odpowiednio rozwinięta infrastruktura transportowa w Europie, w tym kluczowe trasy takie jak E60, E65, E68 i E75, łączące Czechy z regionem naszych nowych linii – podkreśla International Road Freight Director w Rohlig Suus Logistics Pavel Vrajík. 

Operator posiada centra logistyczne w Polsce, Czechach, Słowacji, Słowenii oraz od niedawna na Węgrzech. W Brnie, skąd realizowany jest serwis, Suus zarządza obiektami o łącznej powierzchni 12 500 metrów kwadratowych. – Kluczowym czynnikiem wpływającym na efektywność naszego transportu jest sieć magazynów w regionie Europy Środkowo-Wschodniej – podkreśla Szałkiewicz. 

Czytaj więcej

Polska w grze o Talgo

Prawdziwym gigantem w regionie stał się Raben. Ta grupa ma 41 połączeń codziennych do Rumunii, w tym 13 linii drobnicowych, z czego 3 z Czech, 2 z Polski, kilkanaście z Niemiec, 2 ze Słowacji, 4 z Bułgarii, 2 z Węgier, 1 z Włoch. Obsługiwane punkty w Rumunii: Timisoara, Oradea, Cluż, Sibiu, Bukareszt. 

Timisoara jest głównym centrum przeładunkowym dla linii do Grecji, Mołdawii, Bułgarii i Turcji. W Rumunii Raben zatrudnia 190 osób, ma 19 tys. m kw. powierzchni, 9 oddziałów, 300 środków transportu i obsługuje 40 tys. przesyłek miesięcznie. 

Przemysł

Logistycy rozbudowują ofertę dla przemysłu, ale producenci inwestują także samodzielnie. Maspex buduje magazyn w miejscowości Valenii de Munte (Rumunia) i w miejscowości Velingrad (Bułgaria). Rumuński obiekt zwiększy efektywność łańcuchów dostaw w krajach południowych, zaś bułgarski poprawi możliwości magazynowe zakładu produkcyjnego. 

LPP Logistics uruchomił kolejny magazyn do obsługi e-commerce w tym regionie. To obiekt w Rumunii, o powierzchni 40 tys. m kw. Jest to już drugie fulfillment center zarządzane przez LPP Logistics w tym kraju, które pozwoli na dodatkową obsługę nawet 400 tys. zamówień dziennie. Magazyn znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie centrum dystrybucyjnego Grupy. – To nasza trzecia inwestycja w tym kraju, jednym z najszybciej rozwijających się państw w regionie. Niewątpliwym atutem tej lokalizacji jest strategiczne położenie względem czarnomorskiego portu Konstanca, który pozwala nam dywersyfikować ścieżki transportu morskiego i odbierać zamówienia Grupy bezpośrednio od dostawców z Azji – tłumaczy prezes zarządu LPP Logistics Sebastian Sołtys. 

Czytaj więcej

Nadchodzi ożywienie na rynku magazynowym

W celu optymalizacji procesu realizacji zamówień w nowym magazynie zastosowano pięć 40-metrowych automatycznych linii przenośnikowych. Planowany jest także montaż sortera wysyłkowego, który dodatkowo usprawni pracę w magazynie. Docelowo zatrudnienie znajdzie w nim nawet 1500 osób. 

Do końca 2025 roku LPP Logistics przewiduje łączne wydatki na rozwój sieci zaopatrzenia i dystrybucji na poziomie 450 mln zł, w tym zwiększenie powierzchni magazynowej do 700 tys. m2.

Rośnie udział krajów południa Europy w obrotach handlu zagranicznego z Polską. Wartość wymiany handlowej z Bułgarią wzrosła w ostatniej dekadzie 3-krotnie do 4 mld euro, z Rumunią 2-krotnie do blisko 11 mld euro, podobnie z Węgrami do 15 mld euro, ze Słowacją do 17 mld euro i z Czechami do 35 mld euro. 

Ostatnio notowane ożywienie widoczne jest i na tym kierunku. Z danych giełdy Trans.eu wynika, że w przewozach bilateralnych liczba ofert w pierwszej połowie roku do Bułgarii powiększyła się o 155 proc., do Rumunii i na Węgry o 141 proc., do Serbii o 117 proc., Słowacji o 107 proc., Słowenii o 102 proc., Chorwacji o 96 proc. w stosunku do takiego samego okresu 2023 roku. 

Pozostało jeszcze 87% artykułu
Firmy
Wielka Brytania będzie cała w barwach InPost
Materiał Promocyjny
Jaką Vitarą na różne tereny? Przewodnik po możliwościach Suzuki
Firmy
Orlen Paczka na sprzedaż
Firmy
W kurierce zaczyna być dla FedEx „pod górę”
Firmy
Nadchodzą potężne turbulencje na rynku kurierskim
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Firmy
Raben wchodzi do Szwajcarii
Materiał Promocyjny
Psychologia natychmiastowej gratyfikacji w erze cyfrowej