Związkowcy w PKP Cargo zaczynają pękać

Na przewozach węgla spółka PKP Cargo mogła stracić blisko 400 mln zł, a obecny zarząd wskazuje na związkowców jako jednych ze sprawców obecnej sytuacji spółki.

Publikacja: 27.08.2024 19:06

Związkowcy w PKP Cargo zaczynają pękać

PKP Cargo

Foto: PKP Cargo

Do zarządu PKP Cargo wpłynął 27 sierpnia wniosek „Związków Zawodowych skierowany do Rady Nadzorczej Emitenta o odwołanie ze składu Zarządu Spółki Pana Zenona Kozendry – przedstawiciela załogi”.

Spółka podaje, że w uzasadnieniu wniosku „Związki Zawodowe podały, iż Pan Zenon Kozendra wykazał się wieloletnią biernością jako Członek Zarządu w zakresie odpowiedniego zarządzania Spółką i brakiem podejmowania jakichkolwiek działań w zakresie wdrażania programów naprawczych Spółki zgłaszanych na wniosek Związków Zawodowych do Zarządu PKP CARGO S.A.”

Czytaj więcej

Polska w grze o Talgo

Spółka dodała w raporcie, że „Przedmiotowy wniosek został poparty 3 108 podpisami pracowników Spółki.” 

Zwolnienia grupowe

Zarządca sanacyjny jak też Zarząd PKP Cargo w restrukturyzacji potępiły rolę „Związku Zawodowego NSZZ Solidarność oraz jego przedstawicieli w organach Spółki PKP CARGO, którzy dbali głównie o interesy własne i członków swoich rodzin, a nie pracowników PKP CARGO S.A. Nepotyzm, kolesiostwo oraz brak troski o dobro wspólne, jakim jest Spółka PKP CARGO, doprowadził do obecnej, niezwykle trudnej sytuacji Spółki, w tym okresowego braku środków na wpłatę wynagrodzeń w pełnej wysokości.”

Zarząd przystąpił do zwolnień grupowych, które miałyby objąć do 30,2% zatrudnionych w spółce zależnej PKP Cargotabor (do 752 pracowników) w różnych grupach zawodowych i nastąpić w okresie: nie wcześniej niż od dnia następującego po dniu zawiadomienia do powiatowych urzędów pracy do dnia 30 listopada 2024 roku.

Ministerstwo Rodziny Pracy i Polityki Społecznej podlicza, że od 4 do 22 lipca zebrało informację o 2969 zgłoszeniach o zamiarze przeprowadzenia zwolnień przez PKP Cargo. Resort zaznacza, że dane pozyskane przez Powiatowe Urzędy Pracy mogą się zmienić, a PUP „pozostają w bieżącym kontakcie z władzami spółki”. 

Zarząd PKP Cargo w oświadczeniu stwierdziło, „że Zarząd wraz z Zarządcą sanacyjnym będą podejmowali dalsze intensywne działania mające na celu uratowanie PKP CARGO S.A., w tym także doprowadzenie do pociągnięcia do odpowiedzialności za stan Spółki osób, które działały na szkodę Spółki, akcjonariuszy oraz pracowników PKP CARGO S.A.” 

Akcjonariusze dobrze oceniają działania zarządu, w ostatnim półroczu akcja PKP Cargo poszły o blisko 40 proc. w górę do 20 zł. 

Prokuratura liczy straty

Prokuratura Okręgowa w Warszawie powierzyła Delegaturze CBA w Warszawie prowadzenie śledztwa w sprawie nieprawidłowości w PKP Cargo, w związku z wykonywaniem decyzji Prezesa Rady Ministrów z 2022 roku w sprawie transportu węgla, co spowodowało szkodę 376,3 mln zł. 

Wcześniej zarząd PKP Cargo wspólnie ze związkami zawodowymi zaapelowali do premiera o wypłatę rekompensaty z tytułu kosztów poniesionych przez PKP Cargo w związku z poleceniem przewiezienia 4,5 mln ton węgla dla gospodarstw domowych, sprowadzanego w 2022 roku. 

Czytaj więcej

Nadchodzi ożywienie na rynku magazynowym

Apel był reakcją na stanowisko Ministerstwa Aktywów Państwowych, które odmówiło jakiejkolwiek dyskusji na temat odszkodowań za zlecone przez rząd przewozy węgla importowanego przez PGE Paliwa i Węglokoks. "Wydaje się, że ewentualne oczekiwanie PKP Cargo zapłaty rekompensaty z tytułu poniesienia innych, poza kosztami transportu, kosztów związanych z realizacją decyzji nie znajduje pokrycia w decyzji" – zaznaczyło MAP. Resort wskazuje, że decyzja mówi o sfinansowaniu wyłącznie kosztów transportu węgla, a nie innych wydatków poniesionych przez PKP Cargo. 

Zwiększone przewozy węgla doprowadziły do utraty kluczowego dla przyszłości spółki rynku intermodalnego przez PKP Cargo, co jest równie dotkliwe jak strata szacowana na blisko 400 mln zł. W pierwszym kwartale udział PKP Cargo wg pracy przewozowej w transporcie intermodalnym zmalał do 21,2 proc., gdy w 2020 roku spółka miała 42,7 proc., wynika z danych UTK. Specjaliści przewidują, że nawet w przypadku udanej sanacji spółki i ustanowienia nowych zasad funkcjonowania związków zawodowych, odbudowa dawnej pozycji zajmie przewoźnikowi dekady, o ile w ogóle będzie możliwa. 

Do zarządu PKP Cargo wpłynął 27 sierpnia wniosek „Związków Zawodowych skierowany do Rady Nadzorczej Emitenta o odwołanie ze składu Zarządu Spółki Pana Zenona Kozendry – przedstawiciela załogi”.

Spółka podaje, że w uzasadnieniu wniosku „Związki Zawodowe podały, iż Pan Zenon Kozendra wykazał się wieloletnią biernością jako Członek Zarządu w zakresie odpowiedniego zarządzania Spółką i brakiem podejmowania jakichkolwiek działań w zakresie wdrażania programów naprawczych Spółki zgłaszanych na wniosek Związków Zawodowych do Zarządu PKP CARGO S.A.”

Pozostało 87% artykułu
Szynowy
Maszyniści domagają się większego bezpieczeństwa na kolei
Szynowy
Powodzie podtopiły Stadlera
Szynowy
Race przyczyną pożaru pociągów w Poznaniu
Szynowy
Pierwsze odwołania w kontrakcie stulecia PKP Intercity
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Szynowy
Kontrole i plomby na kontenerach z Ukrainy