Pomimo malejących przewozów kolejowych rosną nakłady na pociągi i lokomotywy

Unijne zachęty do przewozów kolejowych powodują napływ inwestycji do tej gałęzi transportu, mimo że ma zadyszkę.

Publikacja: 31.03.2025 08:23

Pomimo malejących przewozów kolejowych rosną nakłady na pociągi i lokomotywy

PKP Cargo

Foto: PKP Cargo

Utrzymują się spadki kolejowych przewozów, Urząd Transportu Kolejowego porównuje, że styczniowe wyniki przewoźników towarowych są gorsze od uzyskanych w 2021 roku. Malejący popyt doprowadził w lutym do bankructwa intermodalnego przewoźnika Lokotranssped. 

Branży finansowej to nie zraża i wspiera inwestycje taborowe transportu kolejowego z funduszy unijnych oraz w finansowaniu komercyjnym. Centrum Unijnych Projektów Transportowych przyznało z KPO 112,5 mln zł dla Cargounit na zakup zeroemisyjnych lokomotyw wielosystemowych do wykonywania transportu intermodalnego. RCP otrzymało 107,5 mln zł na zakup dziesięciu lokomotyw elektrycznych do ruchu intermodalnego, spółka Laude Smart Intermodal otrzymała 38,3 mln zł na zakup interoperacyjnych lokomotyw i wagonów do transportu intermodalnego.

Czytaj więcej

W Polsce wyrósł trzeci największy operator logistyczny w Europie

Do tego na zakup intermodalnych wagonów Wascosa Polska otrzymała 46 mln zł, zaś Eurowagon Intermodal 30 mln zł. 

Zajmująca się wynajmem lokomotyw polska firma Cargounit pozyskała w lutym dodatkowy kredyt inwestycyjny w wysokości 150 mln euro, co pozwoli na zakup około 40 lokomotyw elektrycznych. 

Komercyjne kredyty

Łączna wartość dostępnych dla spółki linii kredytowych wyniesie ponad 480 mln euro. Dodatkowego kredytu inwestycyjnego udzieliło osiem banków: PKO BP, Bank Pekao, ING Bank, ABN AMRO, Societe Generale, Erste Group, La Banque Postale oraz BOŚ Bank. Bank Pekao pełni rolę agenta kredytowego oraz agenta zabezpieczeń. – Uzyskane warunki kredytu zostały poprawione w porównaniu do tych, które uzyskaliśmy podczas procesu refinansowania w lipcu 2023 roku, gdy ustanowiliśmy platformę finansową – podkreślił członek zarządu i dyrektor finansowy Cargounit Piotr Szymkowiak. 

Nowo utworzona platforma leasingu lokomotyw OnTrain z siedzibą w Polsce, której większościowym właścicielem jest Marguerite, paneuropejski inwestor infrastrukturalny, wraz z Griffin Capital Partners i WBW Invest, pozyskała pakiet finansowania dłużnego w łącznej wysokości 170 milionów euro. Pozwoli na zakup 50 lokomotyw elektrycznych: 40 lokomotyw wielosystemowych Alstom Traxx MS3 i 10 ciężkich lokomotyw elektrycznych Newag Dragon 2 LM. 

Czytaj więcej

Państwo musi ustawić Fundusz Kolejowy na właściwych torach

Finansowania udzieliło konsorcjum banków: Powszechna Kasa Oszczędności Bank Polski, Bank Gospodarstwa Krajowego oraz Bank Polska Kasa Opieki, pełniący funkcję agenta finansowego i agenta zabezpieczeń. – To finansowanie stanowi kluczowy krok w realizacji misji OnTrain czyli modernizacji europejskiego transportu kolejowego w stronę rozwiązań logistycznych neutralnych pod względem emisji. Spółka OnTrain jest strategicznie przygotowana, aby odpowiadać na zmieniające się oczekiwania przemysłu kolejowego, zaspokajając rosnące zapotrzebowanie na wymianę i modernizację starzejących się flot lokomotyw w Europie – wskazał partner zarządzający w Marguerite Michael Dedieu.

Banki pewne inwestycji

Bank Gospodarstwa Krajowego chętnie inwestuje w przewozy kolejowe. BGK przekonuje, że ze względu na swoje położenie, Polska jest istotnym centrum logistycznym w regionie. Żeby maksymalnie wykorzystać swój potencjał w tym zakresie, potrzebuje inwestycji w infrastrukturę - w tym kolejową, ponieważ ta odgrywa znaczącą rolę w transporcie zarówno pasażerów jak i towarów. 

W raporcie na temat potencjału rozwoju infrastruktury intermodalnej opracowanym przez analityków Banku Gospodarstwa Krajowego wykazuje, że rynek wykazuje potencjał dalszego wzrostu i przejęcia części potoków ładunków z transportu drogowego. – Analiza BGK wskazuje, że 57% międzynarodowego obrotu towarowego Polski pod względem masy i aż 82% pod względem wartości stanowią towary nadające się do przewozu w kontenerach – wylicza dyrektor ds. inwestycji infrastruktury transportu BGK Anna Łopaciuk. 

Zaznacza, że kierunki przejazdów pociągów intermodalnych w większości pokrywają się z danymi z pojazdów ciężarowych. – Oznacza to, że poprawa konkurencyjności transportu kolejowego w kluczowych korytarzach może skutkować pozyskaniem przez transport intermodalny nowych wolumenów – podkreśla przedstawicielka BGK. 

Czytaj więcej

Logistyczny potencjał krajów nadbałtyckich

Sceptyczni są kolejarze, którzy podczas spotkania Polskiej Izby Spedycji i Logistyki zaznaczyli, że ograniczeniem dla transportu towarów jest pierwszeństwo dla pociągów pasażerskich. – Tory są o niewielkiej przepustowości, a rozwój transportu pasażerskiego sprawia, że na torach brakuje miejsca dla pociągów towarowych, które nie mają priorytetu. Po 5-6 latach inwestycji w tory nie widzimy korzyści i zwiększonej przepustowości zmodernizowanych szlaków. Brakuje torów odstawczych, a nowe magazyny są wznoszone w polu, przy drogach – wymieniła dyrektor Biura Handlowego Przewozów Międzynarodowych i Intermodalnych PKP Cargo Halina Bajczuk. 

Utrzymują się spadki kolejowych przewozów, Urząd Transportu Kolejowego porównuje, że styczniowe wyniki przewoźników towarowych są gorsze od uzyskanych w 2021 roku. Malejący popyt doprowadził w lutym do bankructwa intermodalnego przewoźnika Lokotranssped. 

Branży finansowej to nie zraża i wspiera inwestycje taborowe transportu kolejowego z funduszy unijnych oraz w finansowaniu komercyjnym. Centrum Unijnych Projektów Transportowych przyznało z KPO 112,5 mln zł dla Cargounit na zakup zeroemisyjnych lokomotyw wielosystemowych do wykonywania transportu intermodalnego. RCP otrzymało 107,5 mln zł na zakup dziesięciu lokomotyw elektrycznych do ruchu intermodalnego, spółka Laude Smart Intermodal otrzymała 38,3 mln zł na zakup interoperacyjnych lokomotyw i wagonów do transportu intermodalnego.

Pozostało jeszcze 85% artykułu

Czytaj więcej, wiedz więcej!
9zł za pierwszy miesiąc.

Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.
9 zł pierwszy miesiąc, a potem 39 zł/msc
Szynowy
Dolny Śląsk wyda 300 mln zł na nowe pociągi
Materiał Promocyjny
Jak wygląda nowoczesny leasing
Szynowy
Intermodalne bankructwo
Szynowy
Europa wyda miliardy na cyfrowe sterowanie ruchem kolejowym
Szynowy
Regionalne sprintery dowiozą pasażerów do CPK
Materiał Partnera
Kroki praktycznego wdrożenia i operowania projektem OZE w wymiarze lokalnym
Szynowy
Kolejowy kolos na finansowych glinianych nogach
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście