Komercyjne kredyty
Łączna wartość dostępnych dla spółki linii kredytowych wyniesie ponad 480 mln euro. Dodatkowego kredytu inwestycyjnego udzieliło osiem banków: PKO BP, Bank Pekao, ING Bank, ABN AMRO, Societe Generale, Erste Group, La Banque Postale oraz BOŚ Bank. Bank Pekao pełni rolę agenta kredytowego oraz agenta zabezpieczeń. – Uzyskane warunki kredytu zostały poprawione w porównaniu do tych, które uzyskaliśmy podczas procesu refinansowania w lipcu 2023 roku, gdy ustanowiliśmy platformę finansową – podkreślił członek zarządu i dyrektor finansowy Cargounit Piotr Szymkowiak.
Nowo utworzona platforma leasingu lokomotyw OnTrain z siedzibą w Polsce, której większościowym właścicielem jest Marguerite, paneuropejski inwestor infrastrukturalny, wraz z Griffin Capital Partners i WBW Invest, pozyskała pakiet finansowania dłużnego w łącznej wysokości 170 milionów euro. Pozwoli na zakup 50 lokomotyw elektrycznych: 40 lokomotyw wielosystemowych Alstom Traxx MS3 i 10 ciężkich lokomotyw elektrycznych Newag Dragon 2 LM.
Finansowania udzieliło konsorcjum banków: Powszechna Kasa Oszczędności Bank Polski, Bank Gospodarstwa Krajowego oraz Bank Polska Kasa Opieki, pełniący funkcję agenta finansowego i agenta zabezpieczeń. – To finansowanie stanowi kluczowy krok w realizacji misji OnTrain czyli modernizacji europejskiego transportu kolejowego w stronę rozwiązań logistycznych neutralnych pod względem emisji. Spółka OnTrain jest strategicznie przygotowana, aby odpowiadać na zmieniające się oczekiwania przemysłu kolejowego, zaspokajając rosnące zapotrzebowanie na wymianę i modernizację starzejących się flot lokomotyw w Europie – wskazał partner zarządzający w Marguerite Michael Dedieu.
Banki pewne inwestycji
Bank Gospodarstwa Krajowego chętnie inwestuje w przewozy kolejowe. BGK przekonuje, że ze względu na swoje położenie, Polska jest istotnym centrum logistycznym w regionie. Żeby maksymalnie wykorzystać swój potencjał w tym zakresie, potrzebuje inwestycji w infrastrukturę - w tym kolejową, ponieważ ta odgrywa znaczącą rolę w transporcie zarówno pasażerów jak i towarów.
W raporcie na temat potencjału rozwoju infrastruktury intermodalnej opracowanym przez analityków Banku Gospodarstwa Krajowego wykazuje, że rynek wykazuje potencjał dalszego wzrostu i przejęcia części potoków ładunków z transportu drogowego. – Analiza BGK wskazuje, że 57% międzynarodowego obrotu towarowego Polski pod względem masy i aż 82% pod względem wartości stanowią towary nadające się do przewozu w kontenerach – wylicza dyrektor ds. inwestycji infrastruktury transportu BGK Anna Łopaciuk.