Aktualizacja: 15.05.2025 08:32 Publikacja: 27.03.2025 08:43
Tory kolejowe
Foto: Archiwum Fotorzepa
Dotychczasowy model finansowania infrastruktury kolejowej wyczerpał się. Stworzono upośledzony mechanizm, w którym jedynym realnym źródłem finansowania są środki unijne, a krajowe są jedynie marginalnym uzupełnieniem tych transz. Kontynuowanie tej polityki prowadzi nasz kraj do trwałego upośledzenia na tle państw europejskich – ostrzega członek zarządu Izby Gospodarczej Transportu Lądowego Rafał Leszczyński.
Podobnie uważa prezes fundacji ProKolej Jakub Majewski. – Problem w finansowaniu modernizacji i budowy kolejowej infrastruktury to umocowanie prawne Funduszu Kolejowego, które jest dużo słabsze niż Krajowego Funduszu Drogowego. Fundusz Kolejowy nie może zaciągać długów pod przyszłe przychody, przez co nie można przyspieszyć inwestycji w rozbudowę sieci kolejowej. Jeśli modernizujemy infrastrukturę to wzrasta ruch, co przynosi wyższe wpływy z opłat dostępowych. Te przeznaczamy na kolejne inwestycje i otrzymujemy efekt samorozwoju – opisuje Majewski.
Oczekiwana od ponad roku przez branże transportową nowelizacja ustawy o transporcie drogowym ma szansę przejść w...
Umowa koalicyjna niemieckich partii CDU/CSU i SPD nie przewiduje zakazu sprzedaży samochodów z silnikami spalino...
Branża kurierska boi się wzrostu kosztów spowodowanych wdrożeniem dyrektywy o cyfrowych platformach pracy.
Rząd federalny wycofuje się z kosztownych dla przewoźników samochodowych regulacji „ekologicznych”.
Kilometraż nie wzrośnie, ale ceny tak, a to z powodu wdrożenia unijnej polityki „ekologicznej”. Zielony Ład prze...
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas