Państwo musi ustawić Fundusz Kolejowy na właściwych torach

Unijne pieniądze niedługo się skończą, brak stabilnego finansowania nie pozwoli na remonty infrastruktury kolejowej w Polsce.

Publikacja: 27.03.2025 08:43

Tory kolejowe

Tory kolejowe

Foto: Archiwum Fotorzepa

Dotychczasowy model finansowania infrastruktury kolejowej wyczerpał się. Stworzono upośledzony mechanizm, w którym jedynym realnym źródłem finansowania są środki unijne, a krajowe są jedynie marginalnym uzupełnieniem tych transz. Kontynuowanie tej polityki prowadzi nasz kraj do trwałego upośledzenia na tle państw europejskich – ostrzega członek zarządu Izby Gospodarczej Transportu Lądowego Rafał Leszczyński. 

Podobnie uważa prezes fundacji ProKolej Jakub Majewski. – Problem w finansowaniu modernizacji i budowy kolejowej infrastruktury to umocowanie prawne Funduszu Kolejowego, które jest dużo słabsze niż Krajowego Funduszu Drogowego. Fundusz Kolejowy nie może zaciągać długów pod przyszłe przychody, przez co nie można przyspieszyć inwestycji w rozbudowę sieci kolejowej. Jeśli modernizujemy infrastrukturę to wzrasta ruch, co przynosi wyższe wpływy z opłat dostępowych. Te przeznaczamy na kolejne inwestycje i otrzymujemy efekt samorozwoju – opisuje Majewski. 

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.

Subskrybuj i bądź na bieżąco!

Reklama
Krajowe
Strajk włoski inspektorów transportu drogowego
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Krajowe
Prób długich zestawów nie będzie
Krajowe
Długie zestawy w sejmowej poczekalni
Krajowe
Od dzisiaj przewoźnicy mogą ubiegać się o dopłaty do e-ciężarówek
Krajowe
Publiczne przewozy autobusowe przejmą marszałkowie
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama