Reklama

Państwo musi ustawić Fundusz Kolejowy na właściwych torach

Unijne pieniądze niedługo się skończą, brak stabilnego finansowania nie pozwoli na remonty infrastruktury kolejowej w Polsce.

Publikacja: 27.03.2025 08:43

Tory kolejowe

Tory kolejowe

Foto: Archiwum Fotorzepa

Dotychczasowy model finansowania infrastruktury kolejowej wyczerpał się. Stworzono upośledzony mechanizm, w którym jedynym realnym źródłem finansowania są środki unijne, a krajowe są jedynie marginalnym uzupełnieniem tych transz. Kontynuowanie tej polityki prowadzi nasz kraj do trwałego upośledzenia na tle państw europejskich – ostrzega członek zarządu Izby Gospodarczej Transportu Lądowego Rafał Leszczyński. 

Podobnie uważa prezes fundacji ProKolej Jakub Majewski. – Problem w finansowaniu modernizacji i budowy kolejowej infrastruktury to umocowanie prawne Funduszu Kolejowego, które jest dużo słabsze niż Krajowego Funduszu Drogowego. Fundusz Kolejowy nie może zaciągać długów pod przyszłe przychody, przez co nie można przyspieszyć inwestycji w rozbudowę sieci kolejowej. Jeśli modernizujemy infrastrukturę to wzrasta ruch, co przynosi wyższe wpływy z opłat dostępowych. Te przeznaczamy na kolejne inwestycje i otrzymujemy efekt samorozwoju – opisuje Majewski. 

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Krajowe
Szlaban na Białoruś w górę
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Krajowe
Nowe karty dla kierowców
Krajowe
Ograniczony budżet na refinansowanie wymiany tachografów
Krajowe
Ekościema w logistyce na cenzurowanym
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Krajowe
Mniej kontroli ITD, funkcjonariusze protestują
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama