Aktualizacja: 01.07.2025 07:03 Publikacja: 27.03.2025 08:43
Tory kolejowe
Foto: Archiwum Fotorzepa
Dotychczasowy model finansowania infrastruktury kolejowej wyczerpał się. Stworzono upośledzony mechanizm, w którym jedynym realnym źródłem finansowania są środki unijne, a krajowe są jedynie marginalnym uzupełnieniem tych transz. Kontynuowanie tej polityki prowadzi nasz kraj do trwałego upośledzenia na tle państw europejskich – ostrzega członek zarządu Izby Gospodarczej Transportu Lądowego Rafał Leszczyński.
Podobnie uważa prezes fundacji ProKolej Jakub Majewski. – Problem w finansowaniu modernizacji i budowy kolejowej infrastruktury to umocowanie prawne Funduszu Kolejowego, które jest dużo słabsze niż Krajowego Funduszu Drogowego. Fundusz Kolejowy nie może zaciągać długów pod przyszłe przychody, przez co nie można przyspieszyć inwestycji w rozbudowę sieci kolejowej. Jeśli modernizujemy infrastrukturę to wzrasta ruch, co przynosi wyższe wpływy z opłat dostępowych. Te przeznaczamy na kolejne inwestycje i otrzymujemy efekt samorozwoju – opisuje Majewski.
Jest gotowy projekt ustawy dopuszczającej na polskich drogach próby długich zestawów, ale nie ma pewności, kiedy...
Ruszył program dopłat do zakupu elektrycznych samochodów ciężarowych. Fundusz oferuje 2 mld zł przez 4 lata.
Koordynacja przewozów autobusowych stanie się obowiązkiem marszałków. Nowe pomysły Ministerstwa Infrastruktury w...
Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej oraz Ministerstwo Infrastruktury już wiedzą w jaki sposób dopłacić...
Oczekiwana od ponad roku przez branże transportową nowelizacja ustawy o transporcie drogowym ma szansę przejść w...
Umowa koalicyjna niemieckich partii CDU/CSU i SPD nie przewiduje zakazu sprzedaży samochodów z silnikami spalino...
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas