Logistyczny potencjał krajów nadbałtyckich

Słabnąca niemiecka gospodarka zmusza polskich eksporterów do szukania nowych rynków zbytu. Potencjał tkwi w handlu z Litwą, Łotwą, Estonią i Finlandią.

Publikacja: 27.03.2025 08:28

Logistyczny potencjał krajów nadbałtyckich

Magazyn Raben w Białymstoku, 2025

Foto: Karol Rutkowski

Niemiecka gospodarka kurczy się do dwóch lat, rok bieżący wcale może nie być lepszy. Tamtejsze Ministerstwo Gospodarki obniżyło prognozę wzrostu PKB Niemiec na 2025 rok do 0,3 proc., gdy wcześniejsze szacunki zakładały 1,1 proc. wzrostu. Spowolnienie odbija się na polskim eksporcie, w 2024 roku jego wartość zmalała o 3,9 proc. do blisko 95 mld euro, a udział Niemiec w eksporcie zmniejszył się o 1,1 pkt proc. do 27,0 proc. 

Nadbałtyckie kraje

Leżące na północ kraje nadbałtyckie są ważnym partnerem handlowym Polski. Łączna populacja Litwy, Łotwy, Estonii i Finlandii liczy blisko 11,5 osób, które kupują pochodzące z Polski wyroby przemysłu maszynowego, motoryzacyjnego, chemicznego, spożywczego. 

Czytaj więcej

Dolny Śląsk wyda 300 mln zł na nowe pociągi

Wymiana handlowa Polski z krajami regionu rośnie do lat i polski eksport na Litwę miał w 2024 roku wartość 5,8 mld euro, co stanowiło 14 proc. litewskiego importu. Do Polski Litwa eksportuje towary wartości 3,6 mld euro i jest to 10 proc. litewskiego eksportu. 

Nie wykluczone, że na Litwie pojawią się PKO i Pekao, co ułatwiłoby działanie nie tylko polskich inwestorów, ale także zwiększyło wartość wymiany handlowej. Z drugiej strony na Litwie działa ponad 260 fintechów, z czego prawie 150 z nich posiada licencję na świadczenie usług finansowych, a 68 instytucji pieniądza elektronicznego jest licencjonowanych przez Bank Litwy.  

Polska Agencja Inwestycji i Handlu podkreśla, że polskie towary są dobrze postrzegane na Litwie i mają konkurencyjne ceny. Zarazem wejście na litewski rynek otwiera perspektywę działania na wszystkich rynkach nadbałtyckich. 

Eksport na Łotwę sięgnął 2,4 mld euro (11 proc.), import 0,8 mld (4,4 proc.). Najmniejsza z trzech krajów, Estonia, importuje z Polski towary i usługi wartości 1,7 mld euro (8 proc.), zaś eksportuje za 0,7 mld euro (blisko 4 proc.). 

Wartość importu z Polski do Finlandii sięgnęła 2,5 mld euro, eksportu 2,6 mld euro. Jest to ponad 3 proc. wymiany handlowej tamtego kraju. 

Zakres polskiego eksportu jest szeroki: od tramwajów Pesy i autobusów Solarisa po żywność i kosmetyki. Aktywni są też podlascy producenci. – Po utracie rynków rosyjskiego i białoruskiego weszli mocniej przede wszystkim na rynki Europy zachodniej i południowej – wskazuje dyrektor Regionu Raben Logistics Polska, Michał Piętkowski. 

Natomiast menedżer Dystrybucji Międzynarodowej Regionu Raben Logistics Polska, Agnieszka Rutkowska podkreśla, że w ostatnich czterech-pięciu latach zanotowała w terminalu białostockim znaczny wzrost liczby przesyłek nie tylko do krajów Europy Zachodniej, ale także Rumunii, Bułgarii czy Grecji. 

E-handel napędza logistykę

Rosnąca wymiana handlowa jest także skutkiem popularyzacji e-handlu. Jak pokazują wyniki raportu „Cross-border z Polski”, w okresie 2022–2023 największy wzrost sprzedaży według GMV odnotowano w Estonii (+176 proc.), znaczące wzrosty miały miejsce także na Węgrzech (+33 proc.), w Rumunii (+32 proc.) i na Litwie (+36 proc.). 

Czytaj więcej

Amerykanie nie będą elektryfikować transportu ciężkiego

Wzrost e-handlu pociąga za sobą rosnące zainteresowanie magazynami. Head of Industrial & Logistics Agency Cushman & Wakefield Damian Kołata przekonuje, że będzie rosło zainteresowanie konsumentów re-commercem, czyli sprzedażą produktów używanych, np. odzieży, obuwia, mebli czy sprzętu AGD. Liderem tego rynku jest litewskie Vinted. – Kolejnym trendem wpływającym na branżę magazynową będzie też cross-border e-commerce, czyli sprzedaż za granicę. O ile jego rozwój w Polsce jeszcze raczkuje, o tyle przekłada się już bezpośrednio na większe zainteresowania tego typu najemców lokalizacjami przy granicy – zaznacza Kołata. 

Najniższym wskaźnikiem pustostanów charakteryzowały się województwa podlaskie (brak wolnej powierzchni), warmińsko-mazurskie (2,3%), wylicza Newmark Polska. Na Podlasiu nowe magazyny mają m.in. Raben Logistics Polska i Rohlig Suus Logistics. 

Handel jest również ważnym zleceniodawcą dla transportu drogowego. – Jeździmy do krajów nadbałtyckich i Finlandii. To stabilny kierunek, obsługujemy go od lat, choć są problemy z powrotami, ponieważ tamtejszy import jest większy od eksportu – przyznaje Wacław Cichocki z ostrołęckiej firmy transportowej. 

Brak równowagi w obrotach widoczny jest także w przesyłkach drobnicowych. – Kraje bałtyckie mają inną specyfikę niż Polska: więcej towarów importują niż eksportują, podczas, gdy Polska więcej eksportuje niż importuje. Średnie wypełnienia budowane na autach liniowych kształtują się podobnie w obu kierunkach. Nadal jednak obsługujemy więcej połączeń wychodzących z Polski niż tych przychodzących, aczkolwiek na przestrzeni lat te dysproporcje ulegają zmniejszeniu – zastrzega Piętkowski. 

Kwitnąca drobnica

Mimo to przewozy drobnicowe kwitną. Raben Logistics Polska wyodrębnił na początku 2024 roku nowy region z terminalami w Warszawie i Białymstoku skąd prowadzona jest konsolidacja ładunków do krajów bałtyckich i Finlandii. – Decyzja o wydzieleniu regionu okazała się bardzo trafna. Wzrost liczby przesyłek w 2024 roku w stosunku do 2023 sięgnął w nim 27 proc. Wolumen przesyłek w dystrybucji krajowej powiększył się aż o 28 proc., w czym znaczy udział miała Warszawa, zaś wolumen przesyłek międzynarodowych powiększył się o 23 proc. Prognozy na ten rok też są optymistyczne. Po dwóch miesiącach nadal widzimy ponad 20-procentowy wzrost wolumenu w porównaniu do analogicznego okresu w 2024 roku, jednak mimo to zachowujemy czujność i z należytą pokorą patrzymy w przyszłość – ocenia Piętkowski. 

Czytaj więcej

Intermodalne bankructwo

Spora dynamika wzrostu bierze się częściowo z coraz lepszej oferty logistyków. W styczniu Raben Logistics Polska wystartował z serwisem dostaw w 24 godziny do krajów bałtyckich z Białegostoku i Warszawy. – Serwis 24-godzinny jest dostępny dla przesyłek do Litwy i Łotwy oraz do stolicy Estonii, Tallina i jego okolic. W planach mamy stopniowe dołączanie kolejnych oddziałów Raben w Polsce do tej 24-godzinnej układanki – wyjaśnia Rutkowska. 

Dodaje, że serwis jest codzienny, łącznie codziennie kilkanaście aut wyrusza wieczorem z samego Białegostoku i dodatkowo z Warszawy. Jeśli chodzi o firmę Raben i kraje bałtyckie, to warto zaznaczyć, że operator jeździ tam nie tylko z Podlasia, ale również m.in. z Chlebni koło Grodziska Maz., Gądek koło Poznania, Gliwic, czy nawet ze Straszyna koło Gdańska. Do Finlandii operator wysyła Z Białegostoku pełne auto liniowe regularnie co najmniej 4 razy w tygodniu. 

Na Litwie samochody z Polski docierają do Wilna, Kowna, Kłajpedy oraz miejscowości Szawle, a na mapie połączeń pojawi się niebawem jeszcze piąta destynacja. Linia na Łotwę obsługuje magazyn w Rydze i dodatkowe 2 miasta. W Estonii jest to Tallin, co zaspokaja 70 proc. obecnych potrzeb. Dalsze okolice otrzymują przesyłkę najpóźniej 48 godzin po nadaniu.

Raben w tych relacjach używa naczep i kontenerów z podwójną podłogą. Jedne i drugie charakteryzują się twardą zabudową, która lepiej chroni ładunek, pozwalając znacznie zredukować ryzyko potencjalnych szkód i wykorzystać przestrzeń ładunkową w możliwie maksymalny i efektywny kosztowo sposób. 

Czytaj więcej

Branże paliwowa i transportowa wzywają Komisję Europejską do dialogu

– Wartym zauważenia jest również fakt, iż klienci w odpowiedzi na obowiązujące normy środowiskowe coraz częściej monitorują tzw. ślad węglowy swoich produktów zwracając uwagę także na poziomy emisji CO2 przez przewoźników, którzy je dostarczają. Dlatego też stale unowocześniamy naszą infrastrukturę, a naszym klientom udostępniamy narzędzia pozwalające skalkulować poziom emisji CO2 z poziomu pojedynczej przesyłki – opisuje Piętkowski. 

Komentarz partnera publikacji

Michał Piętkowski

Foto: Raben

Michał Piętkowski Dyrektor Regionu, Raben Logistics Polska

Wydzielenie nowego regionu Raben Logistics Polska, obejmującego Warszawę i Białystok, to strategiczny krok, który przynosi wymierne korzyści. Jako Dyrektor Regionu, z dumą mogę powiedzieć, że decyzja o utworzeniu tego obszaru w styczniu 2024 roku była trafna i odpowiadała na rosnące potrzeby naszych klientów. To pokazuje, że obraliśmy właściwy kierunek, inwestując w rozwój infrastruktury i poszerzając ofertę usług.

W obu lokalizacjach dysponujemy nowoczesnymi terminalami. Przy czym w Białymstoku uruchomiliśmy obiekt określany jako „zeroemisyjny”, w którym w znacznej mierze dzięki panelom solarnym energia pozyskiwana latem kompensuje jej zużycie zimą. Optymalnie dostosowany do potrzeb przeładunkowych magazyn cross-dockowy o powierzchni ponad 6000 m2, wyposażony jest w 55 ramp do obsługi samochodów ciężarowych oraz obszerne place manewrowe i tereny zewnętrzne przeznaczone do użytku Raben, co umożliwia komfortowe prowadzenie operacji. To nie tylko inwestycja w rozwój operacyjny, ale także realizacja naszej misji w zakresie zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialności środowiskowej.

Jednym z naszych najważniejszych osiągnięć w bieżącym roku było uruchomienie 24-godzinnego serwisu do Litwy, Łotwy oraz Estonii. To odpowiedź na rosnące oczekiwania naszych klientów, dla których czas realizacji dostaw ma kluczowe znaczenie. Wprowadzając tę usługę i tworząc z Białegostoku nasz główny hub na kraje bałtyckie, zyskaliśmy nowych partnerów biznesowych, których wcześniej trudno nam było przekonać do współpracy z nami właśnie ze względu na wymóg tak szybkiej realizacji dostaw.

Z Białegostoku obsługujemy nie tylko kraje bałtyckie. Regularnie, co najmniej cztery razy w tygodniu, realizujemy połączenia do Finlandii, konsolidując towary z całej Polski i krajów naszej Grupy. W najbliższych planach mamy dalszą ekspansję i uruchamianie nowych linii do mniejszych miast w krajach bałtyckich. Naszym celem jest zapewnienie bezpośrednich połączeń do wszystkich oddziałów Raben w tym regionie, co pozwoli nam jeszcze bardziej skrócić czas dostaw i zwiększyć jakość obsługi.

Nasza strategia rozwoju opiera się na elastyczności i innowacyjności. Konsekwentnie inwestujemy w nowe technologie i ekologiczne rozwiązania, rozwijając przy tym nasze usługi i otwierając kolejne połączenia międzynarodowe.

Dynamiczny rozwój regionu to efekt zaangażowania naszego zespołu i przemyślanych decyzji biznesowych. Jestem przekonany, że nasza konsekwencja w działaniu, innowacyjność i dbałość o środowisko pozwolą nam dalej umacniać pozycję lidera w branży logistycznej w tej części Europy.

Niemiecka gospodarka kurczy się do dwóch lat, rok bieżący wcale może nie być lepszy. Tamtejsze Ministerstwo Gospodarki obniżyło prognozę wzrostu PKB Niemiec na 2025 rok do 0,3 proc., gdy wcześniejsze szacunki zakładały 1,1 proc. wzrostu. Spowolnienie odbija się na polskim eksporcie, w 2024 roku jego wartość zmalała o 3,9 proc. do blisko 95 mld euro, a udział Niemiec w eksporcie zmniejszył się o 1,1 pkt proc. do 27,0 proc. 

Nadbałtyckie kraje

Pozostało jeszcze 96% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Produkty i Usługi
Poczta Polska walczy o odzyskanie rynku
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Produkty i Usługi
Nie wszyscy przewoźnicy osiągnęli sukces w logistyce kontraktowej
Produkty i Usługi
Chińskie e-commerce trafi z samolotów na statki
Produkty i Usługi
Chińczycy zmienią logistykę aut
Materiał Partnera
Warunki rozwoju OZE w samorządach i korzyści z tego płynące
Produkty i Usługi
Kurierscy giganci nie nadążają za Amazonem
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście