Dolny Śląsk wyda 300 mln zł na nowe pociągi

Marszałek województwa pożyczył pieniądze na zakup dziesięciu pociągów spalinowych. Bez nich przewoźnik nie podoła rosnącemu zapotrzebowaniu na przewozy.

Publikacja: 26.03.2025 19:24

Dolny Śląsk wyda 300 mln zł na nowe pociągi

Spalinowy zespół trakcyjny Pesa 231 M dla Kolei Dolnośląskich - wizualizacja.

Foto: Pesa

Województwa mają kłopot z obsługą linii niezelektryfikowanych. UE nie chce dofinansować pociągów spalinowych, zaś wszystkie inne (hybrydowe, elektryczne i wodorowe) są bardzo drogie, a finansowanie unijne niepewne. 

Komercyjny kredyt

Dolnośląskie wzięło kredyt w PKO BP i podpisało z Pesą umowę na dostawę 10 pociągów. – Decyzja o inwestycji w nowy tabor wynika zarówno z dostępnych źródeł finansowania, jak i możliwości transportu po regionie. Hybrydowe zespoły trakcyjne były finansowane ze środków unijnych, natomiast w obecnym etapie inwestycji stawiamy na spalinowe zespoły trakcyjne - ekodiesle. To one będą obsługiwać większość linii, gdzie nie ma trakcji elektrycznej – wyjaśnia rzecznik prasowy Kolei Dolnośląskich Bartłomiej Rodak. 

Czytaj więcej

Amerykanie nie będą elektryfikować transportu ciężkiego

Koszt każdego pojazdu to 29,24 mln zł netto, a pierwsze z nich pojawią się na Dolnym Śląsku najpóźniej w czerwcu 2027 roku. Zawarta właśnie umowa przewiduje dostawę 10 sztuk, jednak prawo opcji daje możliwość zakupu kolejnych 20 egzemplarzy. Zarząd Kolei Dolnośląskich intensywnie poszukuje potencjalnych źródeł finansowania. Po zakończeniu dostaw nowej partii spalinówek, park taborowy KD liczył będzie liczył 108 pojazdów.

W ostatnich latach Koleje Dolnośląskie i PKO Bank Polski podpisały umowy o łącznej wartości ponad 800 mln zł, co pozwoliło Kolejom Dolnośląskim na spłatę wcześniejszych zobowiązań, realizację projektów taborowych, zakup kolejnych pojazdów oraz częściowe sfinansowanie rozbudowy zaplecza technicznego do obsługi i serwisowania taboru przy ulicy Pątnowskiej 1 w Legnicy. 

Nie jest to zresztą jedyne finansowanie udzielone przez bank na zakup taboru kolejowego. We wrześniu 2024 roku PKO Bank Polski oraz Bank Gospodarstwa Krajowego udzieliły Kolejom Mazowieckim blisko 1,9 mld zł finansowania. Kredyt wesprze realizację projektu inwestycyjnego, w ramach którego spółka zakupi 75 nowych, pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. 

Zanikająca oferta

Pojazdy z bydgoskiej fabryki Pesa to dwuczłonowe pociągi mające 115 miejsc siedzących. Osiągają prędkość do 120 km/h. Zamontowane w nich silniki Rolls-Royce pozwalają na wykorzystanie ekologicznego paliwa o blisko 90 proc. mniejszej emisji CO2. 

Czytaj więcej

Intermodalne bankructwo

Są to kolejne pojazdy Pesa u przewoźnika. Wcześniej zakupił on elektryczne Elfy 2.– Po latach przystępujemy do produkcji pierwszych biało-żółtych pociągów ekodiesel Pesa 231M. Mamy już w tej mierze niemałe doświadczenie, bo Czesi zamówili u nas ponad 100 takich pojazdów – zaznacza prezes zarządu Pesa Bydgoszcz Krzysztof Zdziarski. Dostawy kolejnych są w negocjacjach.

Pesa podpisała umowę na dostawy zespołów trakcyjnych 847 dla Kolei Czeskich w lutym 2022 roku. Umowa ramowa zakłada zamówienie do 160 pojazdów. Poprzedni duży kontrakt na dostawę szt Pesa podpisała z DB.

Bydgoskie pojazdy ekodiesel, które Czesi ochrzcili jako RegioFoxy, jeżdżą m.in. w Kraju Hradeckim w Czechach, tuż za granicą z Polską. Już niebawem obsługiwać będą również malownicze trasy Dolnego Śląska. Będą mogły dojechać również za naszą południową granicę, bo pociągi te będą posiadały homologację zarówno na polskie, jak i na czeskie tory. 

Pesa jest jednym z nieliczny w Europie producentów spalinowych zespołów trakcyjnych. Hybrydowe pociągi (dieslowsko-elektryczne) produkuje Newag. 

Czytaj więcej

Branże paliwowa i transportowa wzywają Komisję Europejską do dialogu

Europejski rynek spalinowych zespołów trakcyjnych zanika z powodu regulacji unijnych, które preferują napędy alternatywne. Ubiegłoroczna wartość zamówień szacowana jest przez firmę Absolute Reports na 1,1 mld dol. a w 2030 roku zmaleje do 0,6 mld dol. 

W przeciwieństwie do Europy, światowy popyt na szt rośnie o w 2028 roku może osiągnąć wartość 16 mld euro. 

Województwa mają kłopot z obsługą linii niezelektryfikowanych. UE nie chce dofinansować pociągów spalinowych, zaś wszystkie inne (hybrydowe, elektryczne i wodorowe) są bardzo drogie, a finansowanie unijne niepewne. 

Komercyjny kredyt

Pozostało jeszcze 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Szynowy
Intermodalne bankructwo
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Szynowy
Europa wyda miliardy na cyfrowe sterowanie ruchem kolejowym
Szynowy
Regionalne sprintery dowiozą pasażerów do CPK
Szynowy
Kolejowy kolos na finansowych glinianych nogach
Materiał Partnera
Warunki rozwoju OZE w samorządach i korzyści z tego płynące
Szynowy
KDP: Droga zabawka czy cywilizacyjna konieczność?
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście