Amerykanie nie będą elektryfikować transportu ciężkiego

Rząd federalny wycofuje się z kosztownych dla przewoźników samochodowych regulacji „ekologicznych”.

Publikacja: 26.03.2025 07:48

Amerykanie nie będą elektryfikować transportu ciężkiego

Foto: International

Waszyngton ogłosił rewizję regulacji wdrożonych przez administrację Biden-Harris. Obecna administracja uważa, że koszty społeczne proponowanych rozwiązań są zbyt wysokie. W ślad za tym szef Agencji Ochrony Środowiska EPA Lee Zeldin ogłosił 12 marca przegląd ustaw, które są zbyt kosztowne do wprowadzenia, zmniejszają konkurencyjność i hamują wzrost gospodarki USA. 

Koniec nierealistycznych planów

EPA wycofa się m.in. z ograniczeń emisji gazów cieplarnianych (GHG) przez energetykę oraz transport drogowy. Zeldin ogłosił, że agencja ponownie rozważy przepisy dotyczące pojazdów lekkich i średnich z roku modelowego 2027 i późniejszych oraz normy emisji gazów cieplarnianych dla pojazdów ciężarowych. 

Czytaj więcej

Ministerstwo Infrastruktury nie zamierza obejmować mytem wszystkich dróg krajowych

Agencja tłumaczy, że „Oprócz nałożenia ponad 700 miliardów dolarów kosztów regulacyjnych i zgodności, przepisy te stanowiły podstawę dla nakazu Bidena-Harris stosowania pojazdów elektrycznych, który odbiera Amerykanom możliwość wyboru bezpiecznego i niedrogiego samochodu dla swojej rodziny i zwiększa koszty utrzymania wszystkich produktów dostarczanych przez ciężarówki”. – Amerykański przemysł samochodowy został sparaliżowany przez miażdżący reżim regulacyjny ostatniej administracji. Gdy ponownie rozważymy prawie bilion dolarów kosztów regulacyjnych, będziemy przestrzegać praworządności, aby chronić wybór konsumentów i środowisko — powiedział szef EPA. 

Ponadto EPA ponownie ocenia inne części problematycznego „Planu czystych ciężarówek” administracji Bidena. Obejmuje to przepisy dotyczące tlenków azotu (NOx) w ciężkich pojazdach ciężarowych z 2022 r., które powodują znaczne koszty, przez co produkty dostarczane przez ciężarówki, takie jak żywność i inne artykuły gospodarstwa domowego, staną się droższe. 

EPA określa swoje działania jako „Ochrona i przywracanie amerykańskich miejsc pracy w przemyśle samochodowym” i jest to jeden z pięciu filarów 5 inicjatywy Zeldina „Powering the Great American Comeback”. 

Przewoźnicy zadowoleni

Zmianę nastawienia EPA i waszyngtońskiej administracji chwalą przewoźnicy. Prezes American Trucking Associations Chris Spear pochwalił prezydenta Trumpa i administratora EPA Zeldina za „przywrócenie zdrowego rozsądku w kwestii ochrony środowiska w naszym kraju i wykazanie się odważnym przywództwem w tej krytycznej kwestii, która dotyczy nie tylko 8,5 miliona mężczyzn i kobiet pracujących w transporcie ciężarowym, ale wszystkich Amerykanów”.

Czytaj więcej

Branże paliwowa i transportowa wzywają Komisję Europejską do dialogu

Dodał, że „GHG3 w obecnej formie jest nieosiągalne, biorąc pod uwagę stan technologii akumulatorowo-elektrycznej i całkowity brak infrastruktury ładowania. Ta zasada była kulą u nogi dla branży transportu ciężarowego, grożąc zmniejszeniem dostępności sprzętu, wzrostem kosztów dla przedsiębiorstw i konsumentów oraz spowodowaniem poważnych zakłóceń w łańcuchu dostaw.”

Zarazem ATA nie odżegnuje się od dalszej poprawy emisyjności taboru. „Niezwykle ważne jest, aby rząd federalny ustalił realistyczne standardy z osiągalnymi celami i harmonogramami. Przed wprowadzeniem GHG3 EPA stosowała proces współpracy, który dobrze służył agencji i branży transportu ciężarowego i pozwolił nam poczynić monumentalne postępy w redukcji emisji. W rezultacie sześćdziesiąt ciężarówek emituje obecnie tyle samo, co jedna ciężarówka wyprodukowana w 1988 roku” przypomniał Spear. 

Krajowe
Państwo musi ustawić Fundusz Kolejowy na właściwych torach
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Krajowe
Ministerstwo Infrastruktury nie zamierza obejmować mytem wszystkich dróg krajowych
Krajowe
Sześć miliardów złotych na budowę ładowarek i zakup elektrycznych ciężarówek
Krajowe
Ruszyła operacja „deregulacja polskiej gospodarki”
Materiał Partnera
Warunki rozwoju OZE w samorządach i korzyści z tego płynące
Krajowe
Deregulacyjne postulaty przewoźników
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście