Pojawiła się uniwersalna usługa zarządzania zwrotami

Operatorzy logistyczni inwestują w informatykę, aby ułatwić zwroty.

Publikacja: 19.01.2022 09:20

Pojawiła się uniwersalna usługa zarządzania zwrotami

Foto: Poczta Polska

Kilkadziesiąt tysięcy polskich sklepów internetowych ma problem ze zwrotami. – Około 40% towarów zostaje zwróconych do nadawcy – podkreśla Head of e-commerce w Rohlig Suus Logistics Hubert Walczak. Jest to potencjalnie 300 mln zwróconych przesyłek. 

Najwięksi gracze poradzili sobie z tym problemem, ale dla mniejszych podmiotów zwroty cały czas są problemem. Integrator usług Furgonetka.pl stworzyła alternatywę dla Inpostu oraz Allegro i wprowadziła na rynek system kompleksowej obsługi zwrotów zakupów w e-commerce. 

Zwroty dla wszystkich

To pierwsze tego typu rozwiązanie w Polsce. – Daje ono zarówno konsumentom, jak i właścicielom e-sklepów pełną kontrolę nad całym procesem zwrotów. Z przeprowadzonej przez nas ankiety wynika, że ponad 59 proc. konsumentów rezygnuje co najmniej z 1 na 5 zakupionych przedmiotów. Obecnie tylko nieliczne sklepy, a właściwie niemal wyłącznie duże platformy e-commerce’owe, mają usługę zwrotów stworzoną w sposób przyjazny dla klientów. Na polskim rynku e-commerce istnieje luka i jako Furgonetka postanowiliśmy ją wypełnić. Dlatego też stworzyliśmy w pełni darmową i prostą w integracji oraz obsłudze platformę do obsługi tego procesu – wyjaśnia CEO Furgonetka Rafał Agnieszczak. 

Dyrektor Furgonetka.pl przyznaje, że chodziło o stworzenie systemu tak łatwego i kompleksowego jak stosowany w Allegro, ale dostępnego dla wszystkich tj. dla kilkudziesięciu tysięcy sklepów. – Gotowych rozwiązań tego typu brak, istniejące aplikacje pozostawiają sporo do życzenia, a dla sklepów pisanie własnego oprogramowania mija się z celem. Furgonetka zainwestowała w przygotowanie oprogramowania 10 tys. roboczogodzin i tak powstała Furgonetka Zwrot – tłumaczy Agnieszczak. 

Wskazuje, że ponad 61 proc. użytkowników Furgonetki zdarzyło się nie dokonać ponownego zakupu ze względu na negatywne doświadczenia związane ze zwrotem w danym sklepie. Natomiast prawie 82 proc. z nich stwierdziło, że chętniej korzysta z platform ze zautomatyzowanym procesem zwrotu. Z drugiej strony kluczowa jest analiza zwrotów: powodów, liczby, co wspiera rozwój biznesu.

Zwroty u operatorów logistycznych

Do zarządzania zwrotami przygotowuje się Poczta polska, która rozpoczęła próby ze znacznikami RFID. – Stosując RFID widzimy zasoby, co powoduje nie tylko redukcję kosztów, ale przede wszystkim znacząco poprawia skuteczność operacyjną. Konkurencyjność naszej firmy na bardzo wymagającym rynku KEP w efekcie wzrośnie – zapewnia rzeczniczka prasowa Poczty Polskiej Justyna Siwek. 

Na etapie testów znaczniki RFID umieszczone zostaną na kilkuset tysiącach przesyłek przemieszczanych pomiędzy i w obiektach Poczty Polskiej. – W bieżącym roku planujemy dostarczyć łącznie ponad 1,1 mld przesyłek (listowych, paczkowych i paletowych). Poprawa widzialności w przepływach operacyjnych ma charakter wielokierunkowy i dotyczy zarówno przesyłek nadawanych do odbiorców jak i tych, które z powodu nieodebrania lub błędów adresowych będą musiały wrócić do nadawcy. Korzyści z zastosowania RFID będą więc obejmować także zarządzanie zwrotami – podkreśla rzeczniczka Poczty Polskiej. 

Zwroty i reklamacje dotyczą towarów prawie wszystkich branż, także tych „gabarytowych”. Duże przesyłki obsługiwane są przez firmy logistyczne. – Wśród milionów e-sklepów w internecie, najwięcej klientów przyciągają te, które w swojej ofercie prezentują możliwość łatwych zwrotów i reklamacji z uproszczonymi procedurami. Jednak zwrot to koszt i ogromny negatywny wpływ na środowisko. Optymalnie zarządzane zwrotami może stać się częścią strategii rozwoju e-sklepów. Jednak nie jest to takie proste. Mam tu namyśli np. zarzadzanie elektrośmieciami, czy zbędnymi opakowaniami. Tworzymy ekologistykę, dzięki której możemy wpływać na lepsze jutro – zaznacza Hubert Walczak. 

Kilkadziesiąt tysięcy polskich sklepów internetowych ma problem ze zwrotami. – Około 40% towarów zostaje zwróconych do nadawcy – podkreśla Head of e-commerce w Rohlig Suus Logistics Hubert Walczak. Jest to potencjalnie 300 mln zwróconych przesyłek. 

Najwięksi gracze poradzili sobie z tym problemem, ale dla mniejszych podmiotów zwroty cały czas są problemem. Integrator usług Furgonetka.pl stworzyła alternatywę dla Inpostu oraz Allegro i wprowadziła na rynek system kompleksowej obsługi zwrotów zakupów w e-commerce. 

Pozostało 86% artykułu
Elektromobilność
Ostatnie 3 lata diesla w autobusach
Materiał Promocyjny
Zwinny, wyrazisty i dynamiczny. SUV, który bryluje na europejskich salonach
Morski
Kaliningrad zamknął rok z ogromną dynamiką przeładunków kontenerów
Szynowy
Protesty w Kazachstanie nie utrudniły przewozów kolejowych
Morski
Rekordowe wyniki polskich portów morskich
Materiał Promocyjny
THE FUTURE OF FINANCE
Wizja Przyszłości
Handel emisjami pchnie ceny transportu na wyżyny
Materiał Promocyjny
Nowe finansowanie dla transportu miejskiego w Polsce Wschodniej