Rekordowe wyniki polskich portów morskich

Porty sięgają po nowe ładunki, wszystkie inwestują w przeładunki drobnicy, do czego potrzebne są terminale głębokowodne i lepsze połączenia z lądem.

Publikacja: 17.01.2022 19:31

Rekordowe wyniki polskich portów morskich

DCT Gdynia

Foto: DCT Gdynia

Polskie porty znajdują się w dobrej kondycji. Wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk wskazuje na ich ubiegłoroczne wyniki. Przeładunki portów morskich w Gdańsku, Gdyni i Szczecinie – Świnoujściu sięgnęły w 2021 roku 113 mln ton, o 9 proc. więcej w stosunku do ub.r. Łączna ilość przeładowanych kontenerów przekroczyła 3 mln TEU. 

Wiceminister zapowiada utrzymanie dużych inwestycji. Łącznie na projekty rozbudowy infrastruktury portowej, dostępu od strony morza oraz od strony lądu pozyskano w okresie 2014-2020 środki finansowe z budżetu UE w wysokości 6 mld zł, w tym 3,6 mln zł z POIŚ oraz 2,4 mld zł z CEF. Poza zarządami portów i urzędami morskimi beneficjentami tych środków były też PKP PLK, Gmina Gdańsk i Gmina Szczecin. 

Gdańsk sięga po zoboże

W Porcie Gdańsk w 2021 roku przeładowano ogółem 53,2 mln ton ładunków, co stanowi wzrost o 11 proc. w stosunku do roku 2020. Jest to zarazem najwyższy wynik polskiego portu w historii. 

Największy wzrost (38 proc. w Naftoporcie) wykazały paliwa płynne, do 18 mln ton. Przeładunki kontenerów zwiększyły się o 10,1 proc. do 2,1 mln TEU. Terminal kontenerowy DCT rozbudowuje nabrzeża i za dwa lata będzie miał zdolność przeładunkową 3 mln TEU. Szybko rosną przeładunki zbóż, do 1,5 mln ton w 2021 roku. Ten asortyment oceniany są jako perspektywiczny. - Jeszcze nie mamy głębokowodnego terminala, żeby przyjmować statki powyżej 100 tys. dwt – zastrzega prezes zarządu Morskiego Portu Gdańsk Łukasz Greinke.

W ub.r. 9-krotnie zwiększyły się przeładunki drewna, głównie w imporcie. 

Dynamika rozwoju Portu Gdańsk przekroczyła 100 proc. w ciągu ostatnich 10 lat, co jest najlepszym wynikiem w Europie. Obecnie Port Gdańsk pod względem przeładunków zajmuje 3 miejsce na Bałtyku (za Ust-Ługa i St. Petersburgiem, ale przed Primorskiem) i 18 w Europie. – Jesteśmy największym portem kontenerowym na Bałtyku i numerem 18 w Europie, a chcemy być pierwszej dziesiątce. W kolejnych pięciu latach dojdziemy do przeładunków ponad 70 mln ton – zapowiada Greinke. 

Świnoujskie promy

W Porcie Szczecin – Świnoujście w 2021 roku przeładowano ogółem 33,2 mln ton ładunków, co stanowi wzrost o 6,6 proc. w stosunku do roku 2020. W 2021 roku port nie pobił wyniku z 2019 roku. – Do rekordu zabrakły nam dwie ładownie panamxów – podlicza prezes zarządu Morskich Portów Szczecin-Świnoujście. 

Zapowiada za 2-3 lata jakościowy skok w przeładunkach. – Systematycznie od trzech lat wzrasta ilość przeładowywanej drobnicy. Już stanowi ona 55 proc. przeładunków w zespole portów, który kojarzy się z ładunkami masowymi – podkreśla Urbaś.

Port Szczecin – Świnoujście ma najdynamiczniej rozwijający się terminal promowy w Polsce, w którym w ostatniej dekadzie przeładunki wzrosły o 139 proc. Będzie on obok terminala LNG jednym z filarów rozwoju portu, który rozbudowuje bazę promową. – Przeładunki promowe stanowią 45 proc. tonażu Świnoujścia. Pod koniec roku oddamy do użytku stanowisko nr 5, które będzie mogło przyjmować promy o długości 260 m. Tak dużych chyba jeszcze nie ma na Bałtyku. W naszych planach jest już stanowisko nr 6. Daleko nam do Trelleborga, niekwestionowanego lidera promowego na Bałtyku, ale chcemy walczyć o pozycję dominującą na południowym Bałtyku – zapowiada Urbaś. Urbaś zapewnia, że głębokowodnym terminalem kontenerowym są zainteresowane 3 podmioty. – W ub. tygodniu odbyliśmy w tej sprawie 3 spotkanie, w tym tygodniu mamy kolejne. W tym roku zlecimy przygotowuje koncepcji programowo-przestrzennej. Za 3-4 lata mamy nadzieję dobić do Gdańska jako port z głębokowodnym terminalem kontenerowym – podkreśla prezes Morskiego Portu Szczecin-Świnoujście.

Eksportowa Gdynia

W Porcie Gdynia w 2021 roku przeładowano ogółem 26,7 mln ton ładunków, co stanowi wzrost o 8,2 proc. w stosunku do roku 2020. Jest to szósty rok z rzędu rosnących wyników. Liczba zawinięć statków handlowych do portu wzrosła o blisko 15 proc. do 4240. Port Gdynia jest największym agroportem na Bałtyku, zajmuje także trzecie miejsce pod względem przeładunku kontenerów – blisko 1 mln TEU w 2021 roku. Gdynia notuje lekką nadwyżkę eksportu. 

Największa dynamikę wzrostu wykazały paliwa (42 proc.), zaś przeładunki drobnicy powiększyły się o 14,9 proc do 16,2 mln ton. W tym wyniku kontenery stanowią 9,7 mln ton, ze wzrostem 11,2 proc. – Zauważamy, że do naszych terminali zawijają coraz większe kontenerowce. W ub.r. 19 jednostek mierzyło ponad 320 m długości, gdy w rekordowym pod tym względem 2018 roku tylko 7. – porównuje prezes zarządu Morskiego Portu Gdynia Jacek Sadaj. 

Przeładunki promowe wyniosły 4 mln ton (9,1 proc. wzrostu) i port liczy na dalszy wzrost dzięki zakończonej rozbudowę bazy promowej, mogącej przyjmować 240-metrowe jednostki. 

Gdynia także zamierza zbudować głębokowodny terminal kontenerowy. – Pracujemy nad tym projektem choć tempo inne niż do tej pory, ponieważ pojawił się projekt instalacyjny farm wiatrowych. Przygotowujemy się do kolejnych rozmów z inwestorami – zapewnia wiceprezes zarządu Morskiego Portu Gdynia ds. finansowych Maciej Bąk. 

Uważa, że przeładunki towarów skonteneryzowanych będą w Polsce rosły, pojawią się większe ilości przeładunków tranzytowych. – Inwestorzy przygotowując się do projektu robią prognozy do 2045 roku i ładunków nie zabraknie. Formuła prowadzonych negocjacji zakłada przeniesie ryzyka na partnera prywatnego. Skarb Państwa jest bezpieczny, będziemy mniejszościowym udziałowcem, a zagraniczny poniesie główny ciężar nakładów – wyjaśnia wiceprezes.

Dopiero w rozpoczynającej się prospektywnie unijnej port będzie mógł liczyć na porządne połączenie z lądem. PKP PLK ma do 2027 roku wyremontować linie kolejową nr 201, bez której port w Gdyni nie rozwinie się. GDDKiA przystąpi w tym roku do prac nad „drogą czerwoną”, która włączy port do sieci dróg krajowych. 

Polskie porty znajdują się w dobrej kondycji. Wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk wskazuje na ich ubiegłoroczne wyniki. Przeładunki portów morskich w Gdańsku, Gdyni i Szczecinie – Świnoujściu sięgnęły w 2021 roku 113 mln ton, o 9 proc. więcej w stosunku do ub.r. Łączna ilość przeładowanych kontenerów przekroczyła 3 mln TEU. 

Wiceminister zapowiada utrzymanie dużych inwestycji. Łącznie na projekty rozbudowy infrastruktury portowej, dostępu od strony morza oraz od strony lądu pozyskano w okresie 2014-2020 środki finansowe z budżetu UE w wysokości 6 mld zł, w tym 3,6 mln zł z POIŚ oraz 2,4 mld zł z CEF. Poza zarządami portów i urzędami morskimi beneficjentami tych środków były też PKP PLK, Gmina Gdańsk i Gmina Szczecin. 

Pozostało 87% artykułu
Wizja Przyszłości
Handel emisjami pchnie ceny transportu na wyżyny
Drogowy
Czy na przejściu w Bobrownikach doszło do zmowy?
Systemy IT
Wirtualny horyzont nie doniesie na policję
Szynowy
Czy Komisja Europejska chce utopić polskich producentów taboru?
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Szynowy
Koleje Ukraińskie: to nie blokada tranzytu, to remont
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką