Amerykańskie firmy spedycyjne mają nadzieję, że uda im się namówić polityków na stworzenie prawa chroniącego nadawców przed wygórowanymi stawkami żeglugowymi. Amerykańskich spedytorów wsparli farmerzy. Ponad sto firm i organizacji reprezentujących amerykańskich farmerów napisało 29 stycznia do dwóch senatorów, domagając się ustawy, która położyłaby kres nieuzasadnionym praktykom armatorów, podcinających konkurencyjność amerykańskiego eksportu. Farmerzy podkreślają, że dotychczasowe regulacje okazały się nieskuteczne, aby chronić amerykańskich nadawców.
Obie niezadowolone grupy wskazują, że systematyczne zatłoczenie portów, zrywanie rezerwacji, brak podaży kontenerów i wolnych miejsc na statkach, rosnące opłaty za przygotowanie kontenerów do odbioru, pogarszająca się jakości usług żeglugowych i drożyzna zmusza do stworzenia prawa chroniącego nadawców.
Amerykańska ustawa
Europejskie Stowarzyszenie Spedytorów CLECAT zaprosiło na posiedzenie Maritime Institute CLECAT 20 i 24 stycznia dyrektora Global Shippers Forum oraz przedstawicielkę National Industrial Transportation League USA, którzy przedstawili aktualny stan prac w USA nad tzw. Ocean Shipping Reform Act (OSRA).
Kongres USA przyjął ww. akt będący kompilacją propozycji branżowych, rekomendacji Federal Maritime Commission oraz priorytetów Kongresu. Akt ma na celu złagodzenie problemów spotykanych w usługach linii żeglugowych i wyeliminowanie niewłaściwych praktyk.
Sekretarz Rady Polskiej Izby Spedycji i Logistyki Juliusz Skurewicz wymienia kwestie, na jakich skupia się OSRA: