Na Jedwabnym Szlaku Rosja ustępuje pod naciskiem Chin

Chińscy dostawcy informują, że lada dzień Rosja poluzuje ograniczenia w kolejowym tranzycie z Chin do Europy.

Publikacja: 12.12.2024 09:06

Na Jedwabnym Szlaku Rosja ustępuje pod naciskiem Chin

UTLC ERA

Foto: UTLC ERA

Chińscy agenci zapewniają, że w najbliższych dniach Rosja planuje poluzowanie ograniczeń związanych z sankcjami, które wprowadziła w połowie października. Zmiany mają umożliwić transport towarów, które nie mogą być wykorzystane w celach wojskowych lub nie służą zastosowaniom militarnym. Oznacza to, że produkty takie jak maszyny, obuwie czy odzież – pod warunkiem precyzyjnego określenia ich charakteru i przeznaczenia – mogą ponownie być przewożone Nowym Jedwabnym Szlakiem. Takie rozwiązanie może przynieść dużą ulgę importerom z Europy, którzy dotychczas zmuszeni byli korzystać z bardziej czasochłonnych tras omijających Rosję, takich jak Środkowy Korytarz. Importerzy i spedytorzy spodziewają się potwierdzenia tych informacji w najbliższych dniach.

Kluczowe kody

Okazuje się, że kluczowe są dokładne opisy towaru, z pełnym, 8-cyfrowym kodem. Eksporterzy, spedytorzy i importerzy otrzymali poprzez Chiny wytyczne, z których wynika, że aby skorzystać z możliwych ułatwień w transporcie, powinni zwrócić szczególną uwagę na:

Czytaj więcej

Ministerstwo Infrastruktury zapowiada więcej inwestycji w koleje i drogi

- Dokładny opis towaru – Każdy produkt powinien być opisany w sposób precyzyjny, aby wykluczyć jakiekolwiek wątpliwości co do jego przeznaczenia. Na przykład w przypadku obuwia warto wskazać szczegółowo jego rodzaj, np. „buty narciarskie” czy „buty sportowe”, zamiast używać ogólnego określenia „obuwie”.

- Rozbudowane kody taryfy celnej – Dokumentacja celna, w tym faktury i listy przewozowe (packing listy), powinna zawierać jak najbardziej szczegółowe kody taryfy celnej. Dzięki temu możliwe będzie jednoznaczne określenie rodzaju towaru, co ułatwi jego kwalifikację i eliminuje ryzyko problemów na granicy.

- Przejrzysta dokumentacja – Kluczowe jest przygotowanie pełnej dokumentacji transportowej, która jednoznacznie wskazuje, że towary nie mają podwójnego zastosowania. 

- Ścisła współpraca ze spedytorami – Organizacja transportu przez Rosję będzie wymagała bliskiej współpracy ze spedytorami, którzy odpowiednio przygotują dokumentację.

Jeżeli te doniesienia zostaną oficjalnie potwierdzone, decyzja Rosji może znacząco poprawić sytuację w międzynarodowej logistyce. 

To tylko polityka

Powrót do wykorzystania Nowego Jedwabnego Szlaku pozwoli zaoszczędzić czas i koszty, a także odciąży alternatywne trasy, takie jak Środkowy Korytarz. Ponadto zmniejszy ryzyko opóźnień i usprawni współpracę z Chinami, które są jednym z kluczowych partnerów handlowych dla europejskich importerów. – Jestem nieco zaskoczony, że reakcja w tej sprawie zajęła tak dużo czasu. Można przypuszczać, że zmiany zostały wymuszone przez chińskie działania dyplomatyczne, co wydaje się logiczne w kontekście strategicznego znaczenia Nowego Jedwabnego Szlaku – wskazuje prezes Symlog Bartosz Miszkiewicz. 

Czytaj więcej

Wigilijne wyścigi kurierów

Podkreśla, że Jedwabny Szlak to nie tylko trasa handlowa, ale również narzędzie geopolityczne, którego autorem i głównym promotorem jest prezydent Chin, Xi Jinping. – Trudno wyobrazić sobie sytuację, w której Rosja jednostronnie zamknęłaby tak kluczową trasę handlową, bez uzgodnienia z Chinami, dla których Jedwabny Szlak jest fundamentem inicjatywy „Pasa i Szlaku”. Gdyby nawet doszło do takich ograniczeń, mogłyby one wynikać raczej z chińskiej decyzji strategicznej niż wyłącznie z woli Rosji. Wszystko to pokazuje, jak silny pozostaje chiński wpływ na globalne szlaki handlowe i że nie należy oczekiwać drastycznych zmian w ich polityce w najbliższym czasie – zaznacza Miszkiewicz. 

Komisja Europejska podlicza, że w 2023 roku wartość wymiany handlowej Chin z Europą sięgnęła 739 mld euro. Chiny są największym importerem dla państw UE z udziałem 20,5 proc. i trzecim krajem dla europejskiego eksportu (z udziałem 8,8 proc.). Deficyt sięgnął 291 mld euro. 

W przypadku Niemiec wartość wymiany handlowej z Chinami przekroczyła w ub.r. 253 mld euro, a deficyt Niemiec 50 mld euro. 

Chińscy agenci zapewniają, że w najbliższych dniach Rosja planuje poluzowanie ograniczeń związanych z sankcjami, które wprowadziła w połowie października. Zmiany mają umożliwić transport towarów, które nie mogą być wykorzystane w celach wojskowych lub nie służą zastosowaniom militarnym. Oznacza to, że produkty takie jak maszyny, obuwie czy odzież – pod warunkiem precyzyjnego określenia ich charakteru i przeznaczenia – mogą ponownie być przewożone Nowym Jedwabnym Szlakiem. Takie rozwiązanie może przynieść dużą ulgę importerom z Europy, którzy dotychczas zmuszeni byli korzystać z bardziej czasochłonnych tras omijających Rosję, takich jak Środkowy Korytarz. Importerzy i spedytorzy spodziewają się potwierdzenia tych informacji w najbliższych dniach.

Pozostało 83% artykułu
Szynowy
Rosja hamuje chiński eksport na Jedwabnym Szlaku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Szynowy
Tor przeszkód przez ukraińską granicę
Szynowy
Minister pojechał drugim pociągiem
Szynowy
Maszyniści domagają się większego bezpieczeństwa na kolei
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Szynowy
Powodzie podtopiły Stadlera