Na Jedwabnym Szlaku Rosja ustępuje pod naciskiem Chin

Chińscy dostawcy informują, że lada dzień Rosja poluzuje ograniczenia w kolejowym tranzycie z Chin do Europy.

Publikacja: 12.12.2024 09:06

Na Jedwabnym Szlaku Rosja ustępuje pod naciskiem Chin

UTLC ERA

Foto: UTLC ERA

Chińscy agenci zapewniają, że w najbliższych dniach Rosja planuje poluzowanie ograniczeń związanych z sankcjami, które wprowadziła w połowie października. Zmiany mają umożliwić transport towarów, które nie mogą być wykorzystane w celach wojskowych lub nie służą zastosowaniom militarnym. Oznacza to, że produkty takie jak maszyny, obuwie czy odzież – pod warunkiem precyzyjnego określenia ich charakteru i przeznaczenia – mogą ponownie być przewożone Nowym Jedwabnym Szlakiem. Takie rozwiązanie może przynieść dużą ulgę importerom z Europy, którzy dotychczas zmuszeni byli korzystać z bardziej czasochłonnych tras omijających Rosję, takich jak Środkowy Korytarz. Importerzy i spedytorzy spodziewają się potwierdzenia tych informacji w najbliższych dniach.

Kluczowe kody

Okazuje się, że kluczowe są dokładne opisy towaru, z pełnym, 8-cyfrowym kodem. Eksporterzy, spedytorzy i importerzy otrzymali poprzez Chiny wytyczne, z których wynika, że aby skorzystać z możliwych ułatwień w transporcie, powinni zwrócić szczególną uwagę na:

Czytaj więcej

Ministerstwo Infrastruktury zapowiada więcej inwestycji w koleje i drogi

- Dokładny opis towaru – Każdy produkt powinien być opisany w sposób precyzyjny, aby wykluczyć jakiekolwiek wątpliwości co do jego przeznaczenia. Na przykład w przypadku obuwia warto wskazać szczegółowo jego rodzaj, np. „buty narciarskie” czy „buty sportowe”, zamiast używać ogólnego określenia „obuwie”.

- Rozbudowane kody taryfy celnej – Dokumentacja celna, w tym faktury i listy przewozowe (packing listy), powinna zawierać jak najbardziej szczegółowe kody taryfy celnej. Dzięki temu możliwe będzie jednoznaczne określenie rodzaju towaru, co ułatwi jego kwalifikację i eliminuje ryzyko problemów na granicy.

- Przejrzysta dokumentacja – Kluczowe jest przygotowanie pełnej dokumentacji transportowej, która jednoznacznie wskazuje, że towary nie mają podwójnego zastosowania. 

- Ścisła współpraca ze spedytorami – Organizacja transportu przez Rosję będzie wymagała bliskiej współpracy ze spedytorami, którzy odpowiednio przygotują dokumentację.

Jeżeli te doniesienia zostaną oficjalnie potwierdzone, decyzja Rosji może znacząco poprawić sytuację w międzynarodowej logistyce. 

To tylko polityka

Powrót do wykorzystania Nowego Jedwabnego Szlaku pozwoli zaoszczędzić czas i koszty, a także odciąży alternatywne trasy, takie jak Środkowy Korytarz. Ponadto zmniejszy ryzyko opóźnień i usprawni współpracę z Chinami, które są jednym z kluczowych partnerów handlowych dla europejskich importerów. – Jestem nieco zaskoczony, że reakcja w tej sprawie zajęła tak dużo czasu. Można przypuszczać, że zmiany zostały wymuszone przez chińskie działania dyplomatyczne, co wydaje się logiczne w kontekście strategicznego znaczenia Nowego Jedwabnego Szlaku – wskazuje prezes Symlog Bartosz Miszkiewicz. 

Czytaj więcej

Wigilijne wyścigi kurierów

Podkreśla, że Jedwabny Szlak to nie tylko trasa handlowa, ale również narzędzie geopolityczne, którego autorem i głównym promotorem jest prezydent Chin, Xi Jinping. – Trudno wyobrazić sobie sytuację, w której Rosja jednostronnie zamknęłaby tak kluczową trasę handlową, bez uzgodnienia z Chinami, dla których Jedwabny Szlak jest fundamentem inicjatywy „Pasa i Szlaku”. Gdyby nawet doszło do takich ograniczeń, mogłyby one wynikać raczej z chińskiej decyzji strategicznej niż wyłącznie z woli Rosji. Wszystko to pokazuje, jak silny pozostaje chiński wpływ na globalne szlaki handlowe i że nie należy oczekiwać drastycznych zmian w ich polityce w najbliższym czasie – zaznacza Miszkiewicz. 

Komisja Europejska podlicza, że w 2023 roku wartość wymiany handlowej Chin z Europą sięgnęła 739 mld euro. Chiny są największym importerem dla państw UE z udziałem 20,5 proc. i trzecim krajem dla europejskiego eksportu (z udziałem 8,8 proc.). Deficyt sięgnął 291 mld euro. 

W przypadku Niemiec wartość wymiany handlowej z Chinami przekroczyła w ub.r. 253 mld euro, a deficyt Niemiec 50 mld euro. 

Szynowy
Chińczycy przygotowują Jedwabny Szlak na wojnę
Szynowy
Wzrośnie przepustowość PKP LHS na Podkarpaciu
Szynowy
Niepewna przyszłość wynajmu lokomotyw
Szynowy
Robi się tłok na rynku wynajmu lokomotyw
Szynowy
Rosja hamuje chiński eksport na Jedwabnym Szlaku