Po dobrym drugim kwartale przewoźnicy nadal ostrożni w zakupach

W branży przewozów drogowych drugi kwartał był udany, ale ożywienie nie jest pewne, więc pomimo rosnącej konsumpcji przedsiębiorcy nie inwestują.

Publikacja: 14.08.2024 08:28

Po dobrym drugim kwartale przewoźnicy nadal ostrożni w zakupach

Foto: GDDKiA

Giełda ładunków Timocom przewiduje, że firmy transportowe mogą spodziewać się ożywienia w transporcie dopiero we wrześniu. Okres wakacyjny był czasem zastoju w porównaniu od mocnego drugiego kwartału. 

Ostrzega jednak, że spodziewane są podwyżki cen paliw, będą drożały także opłaty za drogi, obciążane przez państwa opłatą za emisje CO2. Niepokojące są także informacje o malejących rejestracjach. Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego podlicza, że w pierwszej dekadzie sierpnia rejestracje samochodów ciężarowych o dmc powyżej 3,5 tony zmalały rok do roku o 67,7 proc. i jest to kolejny miesiąc spadków. 

Czytaj więcej

Wodór wkrótce w ciężarówkach

Dobrą informacją jest rosnąca konsumpcja. PKO Research wskazuje, że w regionie EŚW nadal obserwowany jest wzrost konsumpcji, podczas gdy w strefie euro dominuje stagnacja. W czerwcu sprzedaż detaliczna w krajach euro spadła o 0,3 proc. r/r (bez uwzględnienia sprzedaży w motoryzacji), mimo oczekiwań na wzrost. Tymczasem w krajach naszego regionu (dane z uwzględnieniem motoryzacji) odnotowano znaczący wzrost: w Polsce o 4,4 proc. r/r, w Czechach o 4,4 proc. r/r, w Rumunii o 10 proc. r/r, na Węgrzech o 2,6 proc. r/r. Wyniki w Polsce i na Węgrzech realizują się znacznie poniżej dynamiki realnych wynagrodzeń, co jest skutkiem odbudowy oszczędności. Niemniej, wyraźnie ożywienie gospodarcze w EŚW stoi w kontraście do marazmu w strefie euro, zaznaczają analitycy PKO Research. 

Tymczasem giełda ładunków Timocom optymistycznie podsumowała drugi kwartał, w którym pojawiło się dwa razy więcej ładunków niż w analogicznym okresie 2023 roku (101 proc.) i o 53 proc. więcej niż w pierwszym kwartale r.b. Szczyt podaży zwyczajowo przypadł na maj (o 112 proc. więcej ofert niż w 2023 roku). 

Liczba frachtów na terenie Niemiec była o 66 proc. większa niż rok wcześniej, podobny wzrost zanotowano w stosunku do pierwszego kwartału. Timocom tłumaczy wzrosty przenoszeniem ofert przewozowych z rynku kontraktowego na giełdę, która w okresach braku taboru zapewnia właścicielom aut wyższe stawki.  

Wykruszają się firmy transportowe

Niemiecka giełda wskazuje także na malejącą podaż wolnej przestrzeni ładunkowej. W pierwszym kwartale zmalała o 28 proc. w stosunku do roku wcześniejszego, w drugim o 3 proc. 

Timocom podlicza, że wozokilometr kosztował w Niemczech średnio 1,60 euro, a średnia cena wywoławcza była o 13,9 proc. wyższa niż w pierwszym kwartale. Propozycje cenowe przewoźników wynosiły 1,93 euro. 

Czytaj więcej

Dobre perspektywy dla logistyki kontraktowej

W Unii Europejskiej cena sięgała 1,58 euro. Jedynie trasy do Wielkiej Brytanii są wyraźnie droższe. Połączenie Włochy-Zjednoczone Królestwo to wydatek 2,75 euro za wozokilometr. Słona cena odzwierciedla czas stracony na oczekiwanie na wjazd na wyspy oraz brak ładunków powrotnych. 

W Polsce wskaźnik koniunktury w transporcie jest ujemny, a le poprawia się z minus 4,2 w kwietniu do minus 0,3 w czerwcu, a więc powyżej średniej długookresowej, która wynosi minus 0,8. 

Blisko połowa firm transportowych czeka ponad 60 dni na zapłatę za usługi, co prowadzi do utraty płynności finansowej i wzrostu zadłużenia. BIG InfoMonitor raportuje, że na liście dłużników znajduje się 37 tys. firm transportu drogowego, a ich łączne zadłużenie sięga 3,2 mld zł. Poważne kłopoty finansowe ma co dziesiąta firma transportowa. 

Więcej ładunków w obie strony

W Polsce drugi kwartał przyniósł wzrost liczby krajowych ładunków rok do roku o 59 proc. i o 74 proc. większą niż w pierwszym kwartale, podlicza Timocom. Jeszcze mocniejsze odbicie nastąpiło w ruchu międzynarodowym: ilość ładunków do Niemiec wzrosła rok do roku o 267 proc., do Holandii o 497 proc., do Francji o 327 proc., Hiszpanii o 377 proc., Włoch o 203 proc. i do Wielkiej Brytanii o 360 proc. W każdym przypadku było to więcej ładunków niż w pierwszym kwartale b.r.

Zwiększyła się także (liczona w stosunku do drugiego kwartału 2023 roku) liczba ładunków nadawanych do krajów sąsiednich: na Białoruś o 918 proc., do Czech o 342 proc., na Litwę o 373 proc., na Słowację o 501 proc. i na Ukrainę o 51 proc. Za wyjątkiem Ukrainy we wszystkich wymienionych kierunkach nastąpiła poprawa w stosunku do pierwszego kwartału 2023 roku. Przewozy na Ukrainę zmalały kwartał do kwartału o 27 proc. 

Czytaj więcej

Logistycy pierwsi do inwestycji

Timocom zaznacza, że poprawiła się także dostępność ładunków powrotnych. Porównując rok do roku liczba zleceń na przewozy z Niemiec do Polski wzrosła o 140 proc., z Hiszpanii o 374 proc., z Francji o 176 proc. z Wielkiej Brytanii o 75 proc., z Włoch o 228 proc. i z Holandii o 153 proc. We wszystkich przypadkach nastąpiła także poprawa liczona w stosunku do pierwszego kwartału br. 

Rośnie także liczba ładunków z krajów sąsiednich: z Białorusi o 3781 proc., z Czech o 89 proc., z Litwy o 582 proc., ze Słowacji o 40 proc. iż Ukrainy o 207 proc. Znów za wyjątkiem Ukrainy (gdzie nastąpił 13-procenortwy spadek), wszystkie kierunki odnotowały wzrost liczony kwartał do kwartału. 

Giełda ładunków Timocom przewiduje, że firmy transportowe mogą spodziewać się ożywienia w transporcie dopiero we wrześniu. Okres wakacyjny był czasem zastoju w porównaniu od mocnego drugiego kwartału. 

Ostrzega jednak, że spodziewane są podwyżki cen paliw, będą drożały także opłaty za drogi, obciążane przez państwa opłatą za emisje CO2. Niepokojące są także informacje o malejących rejestracjach. Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego podlicza, że w pierwszej dekadzie sierpnia rejestracje samochodów ciężarowych o dmc powyżej 3,5 tony zmalały rok do roku o 67,7 proc. i jest to kolejny miesiąc spadków. 

Pozostało jeszcze 88% artykułu
Drogowy
Uwaga! Protest w Gorzycach przy A4
Materiał Promocyjny
Jak wygląda nowoczesny leasing
Drogowy
Jeśli nie nowe naczepy, to odnowione
Drogowy
Wschodnia Obwodnica Warszawy będzie projektowana od nowa
Drogowy
Policja uniemożliwiła przewoźnikom blokadę Szczecina
Materiał Partnera
Kroki praktycznego wdrożenia i operowania projektem OZE w wymiarze lokalnym
Drogowy
Przewozy TIR coraz popularniejsze w Chinach
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście