Logistycy pierwsi do inwestycji

Na tle innych branż logistyczna jest pełna optymistów, chcących inwestować w magazyny i tabor.

Publikacja: 09.08.2024 09:00

Logistycy pierwsi do inwestycji

Foto: CTP

Wśród dużych europejskich najemców magazynów, z których co trzeci świadczy usługi logistyczne, 56 proc. ankietowanych spodziewa się, że ich potrzeby w najbliższych miesiącach pozostaną niezmienione, wynika z ankiety przeprowadzonej przez CBRE. 

Pozostali w równym stosunku spodziewają się wzrostu i spadku zapotrzebowania. Jedynie sprzedawcy wielokanałowi (jedna czwarta pytanych) przewidują wzrost popytu w nadchodzących 12 miesiącach, w porównaniu do minionych 12 miesięcy. Jedna trzecia respondentów z tej grupy zamierza zwiększyć wynajmowane powierzchnie magazynowe. Wskazują przy tym na rosnące wydatki europejskich konsumentów. 

Czytaj więcej

Dobre perspektywy dla logistyki kontraktowej

Z prowadzonych przez CBRE badań sprzedaży detalicznej wynika, że w 2024 roku wzrosła ona w Europie o 6 proc., w tempie znacznie powyżej inflacji. Stąd 56 proc. sprzedawców planuje ekspansję, choć rok wcześniej było to 60 proc. 

Wśród najemców najbardziej optymistyczni pozostają logistycy kontraktowi, 70 proc. z nich planuje zwiększenie wynajmowanej powierzchni magazynowej. Największymi wyzwaniami pozostają wysokie koszty energii, pogłębiający się brak rąk do pracy i niepewność ekonomiczna. 

Kosztowne wymagania środowiskowe

Utrudnieniem funkcjonowania są także rosnące wymagania środowiskowe, zrywane łańcuchy dostaw i zdarzenia geopolityczne. Blisko co druga oceaniczna dostawa jest opóźniona, trwa także huśtawka cen morskich transportów, koszt przesyłki 40-stopowego pojemnika z Chin do Europy wzrósł z 1500 dol. w 2019 roku do 11 tys. na koniec 2021 roku, aby spaść do 1500 dol. dwa lata później i powtórnie wzrosnąć do 5 tys. Szansą na zmniejszenie ryzyka opóźnień jest przeniesienie części produkcji bliżej rynków zbytu, na czym może skorzystać Europa Środkowo-Wschodnia. 

Są także ułatwienia, przede wszystkim łatwiej jest znaleźć magazyn, jako że wzrósł wskaźnik wolnej przestrzeni magazynowej z nieco ponad 2 do przeszło 4 proc. Z drugiej strony podwyżki cen najmu spowodowały, że koszt wynajęcia coraz częściej stanowi 10-12,5 proc. operacyjnych wydatków, a nie 5-7,5 proc. jak bywało w latach poprzednich. 

Czytaj więcej

Porty nie spodziewają się wzrostu przeładunków

Z badania CBRE wynika, że 40 proc. najemców będzie musiało znaleźć 25-45 proc. nowej powierzchni, ponieważ bez większych inwestycji stanie się ona przestarzała. W tym terminie mieści się m.in. brak dostępnej mocy do zasilania automatów, niespełnienie wymagań ESG, zbyt niskie dachy lub duże, utrudniające pracę zagęszczenie filarów. Nowych magazynów szukają przede wszystkim sprzedawcy, firmy kurierskie i logistyczne. 

Dwie trzecie wynajmujących planuje uzyskać neutralność węglową działalności do 2030 roku. Choć 81 proc. z nich gotowa jest zapłacić więcej za energię podchodzącą ze źródeł neutralnych węglowo, coraz więcej uważa, że różnica w opłatach powinna odpowiadać oszczędnościom operacyjnym. W ostatnim badaniu 59 proc. ankietowanych nie chce płacić dodatkowo za magazyn z zielonym certyfikatem, gdy rok wcześniej tylko co trzeci był niechętny.

Przewoźnicy inwestują

Optymistyczne spojrzenie mają także przewoźnicy. Subindeks Barometru EFL dla transportu na III kwartał 2024 roku wyniósł 53,8 pkt., o 0,3 pkt. mniej niż w poprzednim kwartale. Jest to drugi najwyższy odczyt wśród badanych sześciu branż – wyższy ma tylko budownictwo (54,1 pkt.). 

29 proc. firm liczy na większe przychody niż miało to miejsce w II kwartale tego roku. Trzy miesiące wcześniej takiej odpowiedzi udzieliło 24 proc. zapytanych. 

Stabilnie jest także w obszarze „płynność finansowa”. 28 proc. przedsiębiorców liczy na lepszą sytuację finansową swojej firmy, 61 proc. uważa, że w najbliższych miesiącach będzie na takim samym poziomie, co w minionych miesiącach, a tylko 9 proc. obawia się pogorszenia poziomu finansów firmowych. 

Czytaj więcej

Niejasna przyszłość wodorowej strategii UE

Choć wciąż zdecydowana większość firm transportowych planuje podobny poziom inwestycji co w poprzednich miesiącach (65 proc.), to co czwarta firma (26 proc.) spodziewa je zwiększyć. To wyższy wynik w ujęciu kwartalnym aż o 8 p.p. Co więcej, to także najwyższy wynik wśród sześciu badanych sektorów.

Wśród dużych europejskich najemców magazynów, z których co trzeci świadczy usługi logistyczne, 56 proc. ankietowanych spodziewa się, że ich potrzeby w najbliższych miesiącach pozostaną niezmienione, wynika z ankiety przeprowadzonej przez CBRE. 

Pozostali w równym stosunku spodziewają się wzrostu i spadku zapotrzebowania. Jedynie sprzedawcy wielokanałowi (jedna czwarta pytanych) przewidują wzrost popytu w nadchodzących 12 miesiącach, w porównaniu do minionych 12 miesięcy. Jedna trzecia respondentów z tej grupy zamierza zwiększyć wynajmowane powierzchnie magazynowe. Wskazują przy tym na rosnące wydatki europejskich konsumentów. 

Pozostało 88% artykułu
Rynek
REITy napędzą rynek magazynowy
Rynek
Nadchodzi ożywienie na rynku magazynowym
Rynek
Tańszy pieniądz rozrusza rynek magazynowy
Rynek
Bezpieczne inwestycje funduszy w mroźnie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Rynek
W drugiej połowie roku znajdą się kupcy na magazyny