Porty nie spodziewają się wzrostu przeładunków

Zboże, drobnica, przeładunki paliw i kontenery dają portowcom pracę, ale węgla i rud będzie mniej. Operatorzy rozbudowują terminale.

Publikacja: 08.08.2024 08:15

Porty nie spodziewają się wzrostu przeładunków

Foto: Port Gdańsk

W nadchodzących kwartałach przeładunki zboża w polskich portach utrzymają się na wysokim poziomie. Zależą od podaży ukraińskiego ziarna, przede wszystkim w tranzycie, a także cen rynkowych. Rosnące zapotrzebowanie na obsługę ładunków agro wymusza inwestycje, podkreśla raport Actia Forum. 

Nowe terminale

W Porcie Gdynia terminal HES Gdynia Bulk Terminal rozpoczął budowę przy nabrzeżu Śląskim. Zarząd Morskiego Portu Gdynia pod koniec maja br. ogłosił nowy przetarg na terminal zbożowy. Oferty złożyło pięć podmiotów, w tym dotychczasowy dzierżawca oraz Krajowa Grupa Spożywcza. 

Czytaj więcej

Kontrole ciężarówek: wyjaśnienie GITD

W pierwszym kwartale 2024 roku Port Gdańsk ogłosił przetarg na oddanie w najem nieruchomości o powierzchni ok. 24 ha, w której skład wchodzi tzw. pirs rudowy. Zapisy przetargu wskazują na obligatoryjne prowadzenie przez najemcę przeładunków zboża, podkreślają autorki raportu Actia Forum. 

W Porcie Świnoujście także planowana jest rozbudowa terminalu agro – jesienią 2023 roku operator OT Port Świnoujście podpisał umowę z POL Invest Projects na rozbudowę na Nabrzeżu Chemików. 

W drugiej połowie roku będzie mniej przeładunków węgla, co jest pokłosiem zakazu zakupu węgla przez spółki z udziałem Skarbu Państwa i konieczności rozwiezienia zalegających w portach nadwyżek. 

Przewidywany jest wzrost znaczenia terminali morskich LPG, ponieważ od końca roku wejdzie w życie embargo na import LPG z Rosji. 

Spodziewana jest poprawa w przeładunkach kontenerowych, która wynika z ogólnej poprawy koniunktury na rynku europejskim. 

Ogólny spadek przeładunków

Actia Forum podlicza, że łączne przeładunki portów polskich w pierwszym półroczu 2024 roku wyniosły 67,75 mln ton ładunków i były o 8,65% mniejsze niż w analogicznym okresie 2023 roku.

Największy spadek zanotował Port Szczecin-Świnoujście, w którym odnotowano o 2,17 mln ton ładunków mniej niż w analogicznym okresie 2023 roku, z czego 1,23 mln ton przypadało na spadek w jednej grupie ładunkowej - węgla i koksu. Ta kategoria ładunków miała wpływ również na wyniki pozostałych portów. W Porcie Gdańsk spadek łącznych przeładunków sięgnął 7,68%, a w Porcie Gdynia 7,24%. 

Polskie porty morskie przeładowały więcej: zboża (+2,53%), drobnicy (+2,96%) oraz paliw płynnych (+4,99%). Spadki wystąpiły we wszystkich pozostałych kategoriach: węgiel (-63,46%), rudy (-50,62%), inne masowe (-8,03%) oraz drewno (-19,57%), wynika z raportu Actia Forum.

Czytaj więcej

Niejasna przyszłość wodorowej strategii UE

W największym porcie paliwowym w Polsce, Porcie Gdańsk, przeładunki zwiększyły się o 9,64% do 20,12 mln ton. Największe ilości obsługuje terminal Naftoport, a wzrost przeładunków zachęcił do inwestycji – na początku roku podpisana została umowa na wykonanie dokumentacji projektowej dla projektu rozbudowy terminalu o nowe głębokowodne stanowisko, tzw. stanowisko „W”. Zwiększy ono możliwości technologiczne terminalu o 9 mln ton rocznie.

Kontenery w górę

W pierwszej połowie 2024 roku wszystkie porty polskie przeładowały łącznie 1 557 603 TEU (+8,28%), czyli o niemal 120 tys. TEU więcej w porównaniu z okresem styczeń-czerwiec 2023 roku, porównuje Actia Forum.

Jedynym portem ze zmniejszonym obrotem w obsłudze kontenerów w pierwszym półroczu 2024 był Port Szczecin-Świnoujście. Wynik o 6,87% niższy od ubiegłorocznego oznaczał 2,5 tys. TEU mniej. W tej kategorii prym niezmiennie wiedzie Port Gdańsk i terminal Baltic Hub – w okresie pierwszych sześciu miesięcy obsłużono tam ponad 1 mln TEU, co w historii portu stanowi drugi z kolei rekordowy wynik za pierwsze półrocze. Bardzo dobry wynik terminalu Baltic Hub wskazuje na zasadność obecnie prowadzonej inwestycji – na terenie terminalu Baltic Hub postępuje budowa nowego, trzeciego terminalu kontenerowego.

W Porcie Gdynia największy wzrost procentowy odnotował OT Port Gdynia (+26,2% r/r), jednak wciąż wolumeny terminalu stanowią mniej niż 1% łącznego obrotu ładunkami skonteneryzowanymi w Porcie Gdynia. Drugi dwucyfrowy przyrost odnotował terminal GCT (+18,5%). Wzrost w tym terminalu może być związany z uruchomieniem regularnych połączeń w ramach Poland Express Service (Ipex) do Wielkiej Brytanii przez armatora Ellerman City Liners. 

Mniejszy ruch promowy

Porty polskie przeładowały łącznie 27 343,6 tys. ton drobnicy, co stanowi wzrost o 2,96% w stosunku do pierwszego półrocza 2023 roku. Poprawy wyniku nie odnotował jednak Port Szczecin-Świnoujście, w którym w dalszym ciągu obserwowane są spadki w przypadku drobnicy promowej i ro-ro (-5,0%). Spadków w przeładunkach w tej grupie nie poprawiło nawet otwarte na początku kwietnia nowe połączenie promowe do Malmö, oferowane przez Finnlines, obsługiwane na nabrzeżach Euro Terminalu w Świnoujściu.

Czytaj więcej

Dobre perspektywy dla logistyki kontraktowej

Porty polskie obsłużyły 390 tys. jednostek frachtowych, o 3,03% mniej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Niewielkie wzrosty odnotował Port Gdynia, który obsługuje zarówno ruch promowy na linii do Karlskrony oraz ruch ro-ro do Portu Hanko oraz od niedawna także połączenie ro-ro do szwedzkiego portu Sodertalje. 

Wzrost miał miejsce także w Porcie Gdańsk, obsługującym ruch na linii do Nynashamn. W przypadku Portu Szczecin-Świnoujście nastąpił spadek przewozów ro-ro o 5,28% w stosunku do pierwszego półrocza 2023 roku. Od 10 kwietnia br. port w Świnoujściu zyskał nowe połączenie promowe do Szwecji, jest to serwis armatora Finnlines do Malmo. 

Morski
Strajki w Hamburgu opóźniły dostawy kontenerów
Morski
Eksplozja nie przysłoni faktu, że bieżący rok będzie dobry dla armatorów
Morski
Chińskie kontenerowce na arktycznej trasie
Morski
Nieuniknione opóźnienia w dostawach kontenerów
Morski
Trzeci terminal Baltic Hub już ma z górki
Materiał Promocyjny
Citi Handlowy kontynuuje świetną ofertę dla tych, którzy preferują oszczędzanie na wysoki procent.