Reklama
Rozwiń
Reklama

Porty nie spodziewają się wzrostu przeładunków

Zboże, drobnica, przeładunki paliw i kontenery dają portowcom pracę, ale węgla i rud będzie mniej. Operatorzy rozbudowują terminale.

Publikacja: 08.08.2024 08:15

Porty nie spodziewają się wzrostu przeładunków

Port Gdańsk

Foto: Port Gdańsk

W nadchodzących kwartałach przeładunki zboża w polskich portach utrzymają się na wysokim poziomie. Zależą od podaży ukraińskiego ziarna, przede wszystkim w tranzycie, a także cen rynkowych. Rosnące zapotrzebowanie na obsługę ładunków agro wymusza inwestycje, podkreśla raport Actia Forum. 

Nowe terminale

W Porcie Gdynia terminal HES Gdynia Bulk Terminal rozpoczął budowę przy nabrzeżu Śląskim. Zarząd Morskiego Portu Gdynia pod koniec maja br. ogłosił nowy przetarg na terminal zbożowy. Oferty złożyło pięć podmiotów, w tym dotychczasowy dzierżawca oraz Krajowa Grupa Spożywcza. 

Czytaj więcej

Kontrole ciężarówek: wyjaśnienie GITD

W pierwszym kwartale 2024 roku Port Gdańsk ogłosił przetarg na oddanie w najem nieruchomości o powierzchni ok. 24 ha, w której skład wchodzi tzw. pirs rudowy. Zapisy przetargu wskazują na obligatoryjne prowadzenie przez najemcę przeładunków zboża, podkreślają autorki raportu Actia Forum. 

W Porcie Świnoujście także planowana jest rozbudowa terminalu agro – jesienią 2023 roku operator OT Port Świnoujście podpisał umowę z POL Invest Projects na rozbudowę na Nabrzeżu Chemików. 

Reklama
Reklama

W drugiej połowie roku będzie mniej przeładunków węgla, co jest pokłosiem zakazu zakupu węgla przez spółki z udziałem Skarbu Państwa i konieczności rozwiezienia zalegających w portach nadwyżek. 

Przewidywany jest wzrost znaczenia terminali morskich LPG, ponieważ od końca roku wejdzie w życie embargo na import LPG z Rosji. 

Spodziewana jest poprawa w przeładunkach kontenerowych, która wynika z ogólnej poprawy koniunktury na rynku europejskim. 

Ogólny spadek przeładunków

Actia Forum podlicza, że łączne przeładunki portów polskich w pierwszym półroczu 2024 roku wyniosły 67,75 mln ton ładunków i były o 8,65% mniejsze niż w analogicznym okresie 2023 roku.

Największy spadek zanotował Port Szczecin-Świnoujście, w którym odnotowano o 2,17 mln ton ładunków mniej niż w analogicznym okresie 2023 roku, z czego 1,23 mln ton przypadało na spadek w jednej grupie ładunkowej - węgla i koksu. Ta kategoria ładunków miała wpływ również na wyniki pozostałych portów. W Porcie Gdańsk spadek łącznych przeładunków sięgnął 7,68%, a w Porcie Gdynia 7,24%. 

Polskie porty morskie przeładowały więcej: zboża (+2,53%), drobnicy (+2,96%) oraz paliw płynnych (+4,99%). Spadki wystąpiły we wszystkich pozostałych kategoriach: węgiel (-63,46%), rudy (-50,62%), inne masowe (-8,03%) oraz drewno (-19,57%), wynika z raportu Actia Forum.

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Niejasna przyszłość wodorowej strategii UE

W największym porcie paliwowym w Polsce, Porcie Gdańsk, przeładunki zwiększyły się o 9,64% do 20,12 mln ton. Największe ilości obsługuje terminal Naftoport, a wzrost przeładunków zachęcił do inwestycji – na początku roku podpisana została umowa na wykonanie dokumentacji projektowej dla projektu rozbudowy terminalu o nowe głębokowodne stanowisko, tzw. stanowisko „W”. Zwiększy ono możliwości technologiczne terminalu o 9 mln ton rocznie.

Kontenery w górę

W pierwszej połowie 2024 roku wszystkie porty polskie przeładowały łącznie 1 557 603 TEU (+8,28%), czyli o niemal 120 tys. TEU więcej w porównaniu z okresem styczeń-czerwiec 2023 roku, porównuje Actia Forum.

Jedynym portem ze zmniejszonym obrotem w obsłudze kontenerów w pierwszym półroczu 2024 był Port Szczecin-Świnoujście. Wynik o 6,87% niższy od ubiegłorocznego oznaczał 2,5 tys. TEU mniej. W tej kategorii prym niezmiennie wiedzie Port Gdańsk i terminal Baltic Hub – w okresie pierwszych sześciu miesięcy obsłużono tam ponad 1 mln TEU, co w historii portu stanowi drugi z kolei rekordowy wynik za pierwsze półrocze. Bardzo dobry wynik terminalu Baltic Hub wskazuje na zasadność obecnie prowadzonej inwestycji – na terenie terminalu Baltic Hub postępuje budowa nowego, trzeciego terminalu kontenerowego.

W Porcie Gdynia największy wzrost procentowy odnotował OT Port Gdynia (+26,2% r/r), jednak wciąż wolumeny terminalu stanowią mniej niż 1% łącznego obrotu ładunkami skonteneryzowanymi w Porcie Gdynia. Drugi dwucyfrowy przyrost odnotował terminal GCT (+18,5%). Wzrost w tym terminalu może być związany z uruchomieniem regularnych połączeń w ramach Poland Express Service (Ipex) do Wielkiej Brytanii przez armatora Ellerman City Liners. 

Mniejszy ruch promowy

Porty polskie przeładowały łącznie 27 343,6 tys. ton drobnicy, co stanowi wzrost o 2,96% w stosunku do pierwszego półrocza 2023 roku. Poprawy wyniku nie odnotował jednak Port Szczecin-Świnoujście, w którym w dalszym ciągu obserwowane są spadki w przypadku drobnicy promowej i ro-ro (-5,0%). Spadków w przeładunkach w tej grupie nie poprawiło nawet otwarte na początku kwietnia nowe połączenie promowe do Malmö, oferowane przez Finnlines, obsługiwane na nabrzeżach Euro Terminalu w Świnoujściu.

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Dobre perspektywy dla logistyki kontraktowej

Porty polskie obsłużyły 390 tys. jednostek frachtowych, o 3,03% mniej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Niewielkie wzrosty odnotował Port Gdynia, który obsługuje zarówno ruch promowy na linii do Karlskrony oraz ruch ro-ro do Portu Hanko oraz od niedawna także połączenie ro-ro do szwedzkiego portu Sodertalje. 

Wzrost miał miejsce także w Porcie Gdańsk, obsługującym ruch na linii do Nynashamn. W przypadku Portu Szczecin-Świnoujście nastąpił spadek przewozów ro-ro o 5,28% w stosunku do pierwszego półrocza 2023 roku. Od 10 kwietnia br. port w Świnoujściu zyskał nowe połączenie promowe do Szwecji, jest to serwis armatora Finnlines do Malmo. 

W nadchodzących kwartałach przeładunki zboża w polskich portach utrzymają się na wysokim poziomie. Zależą od podaży ukraińskiego ziarna, przede wszystkim w tranzycie, a także cen rynkowych. Rosnące zapotrzebowanie na obsługę ładunków agro wymusza inwestycje, podkreśla raport Actia Forum. 

Nowe terminale

Pozostało jeszcze 95% artykułu
Reklama
Morski
Zmaleją rekordowe ceny wielkich masowców
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Morski
Arktyczna trasa chińskiej elektromobilności
Morski
Marne perspektywy dla przewoźników ładunków
Morski
Zmaleją zarobki armatorów
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Morski
Większe przeładunki, ale niskie ceny frachtów morskich
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama