Kontrole ciężarówek: wyjaśnienie GITD

Związkowcy nie są przekonani tłumaczeniami GITD i nadal uważają, że zasady nagradzania są sprzeczne z ustawami.

Publikacja: 07.08.2024 17:59

Kontrole ciężarówek: wyjaśnienie GITD

Foto: Fot. GITD

Niedawno związkowcy działający w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego alarmowali, że administracja wiąże premie inspektorów Biura Kontroli Opłaty Elektronicznej od liczby nałożonych mandatów i odebranych dowodów rejestracyjnych. 

Wyjaśnienia GITD

Wydział Informacji i Komunikacji Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego wyjaśnia, że „Czynności służbowe związane z nałożeniem grzywny w drodze mandatu karnego zostały wskazane z uwagi na fakt, iż inspektor BKOE zobowiązany jest również do reagowania na wykroczenia w ruchu drogowym, które kończą się postępowaniem mandatowym lub skierowaniem wniosku o ukaranie do Sądu. Inspekcja Transportu Drogowego realizuje m.in. działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach. Działania te są ukierunkowane na poprawę świadomości społecznej, która ma wpłynąć na zmianę zachowania uczestników ruchu drogowego oraz kształtować właściwe postawy, a w konsekwencji zminimalizować ryzyko wystąpienia niebezpiecznych zdarzeń drogowych oraz ograniczyć liczbę ofiar drogowych tragedii. Jednym z elementów powyższego jest egzekwowanie prawa oraz pociąganie do odpowiedzialności naruszających obowiązki ustawy prawo o ruchu drogowym.”

Czytaj więcej

Niejasna przyszłość wodorowej strategii UE

Zatem według kierownictwa GITD chodzi o aktywizowanie kontroli. GITD podkreśla, że „Ocena pracy inspektorów realizowana jest przez przełożonych na podstawie równych kryteriów odnoszących się do osiąganych wyników pracy i w żaden sposób nie ma celu wywierania presji na restrykcyjność działań.”

Główny Inspektorat zaznacza, że nie zmieniły się „wewnętrzne regulacje obowiązujące w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego dotyczące nagród tj. Zarządzenie Dyrektora Generalnego GITD z dnia 08 grudnia 2015 roku w sprawie wprowadzenia zasad przyznawania wynagrodzenia, nagród, premii, dodatków zadaniowych i specjalnych ustalają kryteria przyznawania nagród, gdzie m.in. podstawowym z nich jest fakt szczególnie dobrego wykonywania obowiązków z uwzględnieniem ilości, jakości i złożoności wykonywanej pracy, a także samodzielności i zaangażowania pracownika.” 

Związkowcy wskazują nieprawidłowości

Przewodniczący związku zawodowego w GITD Szymon Chojnacki zaznacza, że ma inne spojrzenie na tę sprawę. – Nigdy nie było nacisku na kontrole wynikowe, a nowe zasady są błędne, oderwane od rzeczywistości. Wymuszają na inspektorach szukanie nieprawidłowości na siłę. To kłóci się z ideą dla jakiej powstała inspekcja, która ma działać prewencyjnie. Nie można wymuszać wyników, obawiamy się, że dla aspektu finansowego inspektor będzie starał się uzyskać oczekiwane przez pracodawcę wyniki. Tymczasem nigdy nie jesteśmy w stanie założyć jaki będzie wynik kontroli, tym bardziej, że wśród przewoźników rośnie świadomość przestrzegania przepisów i wysokości kar. W ostatnich latach poprawa na plus jest bardzo wyraźna – podkreśla Chojnacki.

Wskazuje, że obecne sformułowanie zasad nagradzania jest złamaniem ustawy o transporcie drogowym, która zakazuje dyskryminacji ze względu na kraj pochodzenia kierowcy lub rejestracji samochodu. – O dyskryminacyjnym charakterze przepisów może świadczyć fakt umieszczenia na pierwszym miejscu listy warunków nagród kontroli zagranicznych pojazdów – dodaje przewodniczący.  

Dyrekcja GITD wskazuje, że głównym zadaniem inspektorów BKOE jest kontrola prawidłowości uiszczenia opłaty elektronicznej właśnie przez zagranicznych przewoźników. 

Czytaj więcej

Stawki lekko w górę, ale do zdecydowanej poprawy daleko

Przedstawiciel związków zawodowych dodaje, że w przypadku nakładania mandatów karnych inspektorzy mają prawo do stosowania pouczeń w myśl art. 41 kodeksu wykroczeń. – Obecny system nagród sprawi, że aby nie stracić nagrody inspektorzy będą coraz rzadziej stosować pouczenia – ostrzega Chojnacki.

Podobnie jest z zatrzymywaniem dowodów rejestracyjnych. – Stan pojazdów poprawił się, czasy wraków minęły, więc liczba zatrzymywanych dowodów rejestracyjnych maleje. Zatem wymuszanie zatrzymywania jest złym kierunkiem, bo może doprowadzić do patologii, aby za drobiazgi zatrzymywać dowody, a nie oto przecież chodzi – uważa Chojnacki. 

Nowe zasady już weszły w życie i posłużą do wyliczenia nagród we wrześniu. GITD przyznawało w czerwcu nagród uznaniowe. – Wielu pracowników BKOE nie otrzymała nagród, a na pytanie dlaczego, pracodawca wprost napisał, że każdy musi mieć określoną liczbę kontroli wynikowych. To naruszenie prawa pracy i PIP zaplanowała kontrolę. Pracuję w ITD od 2014 roku i nigdy tak wielu pracowników nie było pominiętych w nagrodach. Nie mieli odpowiedniej ilości kontroli wynikowych, a przecież inspektor nie jest w stanie założyć jakie będą danego dnia wyniki. Strona związkowa poinformowała o nieprawidłowościach w GITD również szefową Służby Cywilnej oraz Kancelarie Premiera Tuska – informuje przewodniczący.  

Niedawno związkowcy działający w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego alarmowali, że administracja wiąże premie inspektorów Biura Kontroli Opłaty Elektronicznej od liczby nałożonych mandatów i odebranych dowodów rejestracyjnych. 

Wyjaśnienia GITD

Pozostało 95% artykułu
Drogowy
Ciągniki nie ciągną sprzedaży
Drogowy
Możliwe blokady przewoźników na granicach
Drogowy
Przewoźnikom wypadnie jeden klient
Materiał Promocyjny
Odkryj samochody dostawcze Opla, które spełnią potrzeby Twojego biznesu!
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Drogowy
Wielton na stratach, liczy na odbicie za pół roku
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką