Stawki lekko w górę, ale do zdecydowanej poprawy daleko

Zmniejszenie liczby samochodów spowodowało wzrost stawek, ale perspektyw makroekonomiczne nie dają dużych nadziei na poprawę sytuacji przewoźników.

Publikacja: 06.08.2024 14:04

Stawki lekko w górę, ale do zdecydowanej poprawy daleko

Foto: GDDKiA

Indeks porównawczy stawek spotowych dla europejskiego transportu drogowego za II kwartał 2024 roku wzrósł wg Upply oraz Transport Intelligence do 127,7 pkt, czyli o 3,5 pkt więcej niż w I kwartale 2024 r. i o 0,8 pkt więcej rok do roku.

Indeks porównawczy stawek kontraktów na europejski transport towarowy w drugim kwartale 2024 r. spadł do 127,1, czyli o 1,3 punktu mniej niż w pierwszym kwartale 2024 r. i o 0,7 punktu mniej niż w drugim kwartale 2023 roku. 

Czytaj więcej

Znamy nowe płatne odcinki dróg

Przewoźnicy w restrukturyzacji

Także dane z platformy Trans.eu pokazują wzrost ilości zleceń na rynku spot, który w pierwszym półroczu wyniósł aż 51% (w porównaniu do pierwszego półrocza ubiegłego roku). Przewoźnicy podchodzą do tych danych sceptycznie, gdyż ich zdaniem wzrosty są w rzeczywistości niewielkie, choć przyznają, że stawki przewozowe są coraz atrakcyjniejsze. – Na rynku jest mniej pojazdów, stąd prawdopodobnie większe ożywienie na giełdzie. Jeździmy na tradycyjnych kierunkach - do Niemiec, Holandii i Francji, ale posiłkujemy się także transportami do innych krajów, gdzie stawki za fracht pozwalają nam osiągnąć choć niewielką marżę. Częściej jeździmy na przykład do Austrii, Włoch i Szwajcarii, bo można tam zarobić nieco więcej. W Szwajcarii stawka jest na tyle przyzwoita, że mimo uciążliwej kontroli celnej i wysokich opłat drogowych opłaca się nam podjąć zlecenie – przyznaje kierowniczka oddziału spółki transportowej DM Logis w Poznaniu Karolina Urbanik. 

Kierownik oddziału w Gdyni spółki Connect Logistics Marcin Juszczak uważa, że firmy transportowe często wycofują się z nierentownych tras. – Tym sposobem trafiają z rynku kontraktowego na spotowy, gdzie szukają lepszych pieniędzy. Fakty są takie, że koszty prowadzenia firmy są coraz wyższe, a stawki za fracht rosną nieproporcjonalnie wolniej – porównuje Juszczak. 

Niewesołe perspektywy

Prognozy stóp spot w całej Europie sugerują umiarkowane wzrosty, ponieważ w tym roku spodziewany jest wzrost popytu. Perspektywy stóp kontraktowych pozostają ograniczone, ponieważ produkcja przemysłowa jest nadal niska, co ogranicza wzrost stóp kontraktowych. - Nasze dane za drugi kwartał 2024 roku pokazują niewielki wzrost stawek spot, kontrastujący z umiarkowanym spadkiem stawek kontraktowych. Pomimo utrzymujących się wysokich kosztów funkcjonowania, zaczynają pojawiać się pierwsze oznaki stabilizacji popytu konsumpcyjnego. Niższe ceny paliw i poprawa zaufania konsumentów dają pozytywne perspektywy. Warunki rynkowe powinny stopniowo się poprawiać w miarę upływu roku – spodziewa się dyrektor generalny Upply, Thomas Larrieu. 

Czytaj więcej

W Polsce pogłębia się zapaść na rynku ciężarówek

Prognozy Ti dotyczące stóp kontraktowych sugerują, że pozostaną one stosunkowo niskie, dopóki ożywienie produkcji przemysłowej będzie powolne. Indeks stawek kontraktowych może w dalszym ciągu nieznacznie spadać, dopóki nie nastąpi ponowny wzrost popytu na nowe zamówienia, napędzany uzupełnieniem zapasów. 

Najbardziej rozwinięte rynki w Europie (Francja i Niemcy, a poza UE także Wielka Brytania) rozwijają się niemrawo, a przewidywany poziom wzrostu w tych krajach prognozowany jest na około 1% w 2024 r. W czerwcu br. wskaźnik PMI dla przemysłu w Eurolandzie wyniósł 45,6 pkt, co oznacza kontynuację recesji. W tzw. wiosennej prognozie Komisji Europejskiej przewiduje się, że wzrost PKB w 2024 r. wyniesie 1,0 proc. w UE i 0,8 proc. w strefie euro.

Indeks porównawczy stawek spotowych dla europejskiego transportu drogowego za II kwartał 2024 roku wzrósł wg Upply oraz Transport Intelligence do 127,7 pkt, czyli o 3,5 pkt więcej niż w I kwartale 2024 r. i o 0,8 pkt więcej rok do roku.

Indeks porównawczy stawek kontraktów na europejski transport towarowy w drugim kwartale 2024 r. spadł do 127,1, czyli o 1,3 punktu mniej niż w pierwszym kwartale 2024 r. i o 0,7 punktu mniej niż w drugim kwartale 2023 roku. 

Pozostało 88% artykułu
Drogowy
Przewoźnicy przesiadają się z nowych na stare ciężarówki
Drogowy
Autosan wesprze Jelcza
Drogowy
Ministerstwo Infrastruktury otwiera rynek dla konkurencji
Drogowy
Robi się gęsto w wojskowych naczepach
Drogowy
Łódzcy producenci rozpychają się w Wielkiej Brytanii
Materiał Promocyjny
Citi Handlowy kontynuuje świetną ofertę dla tych, którzy preferują oszczędzanie na wysoki procent.