W Polsce pogłębia się zapaść na rynku ciężarówek

Rejestracje ciężarówek podążają za malejącymi wskaźnikami aktywności gospodarczej Europy. Place pełne ciężarówek na sprzedaż.

Publikacja: 05.08.2024 21:32

W Polsce pogłębia się zapaść na rynku ciężarówek

Foto: Robert Przybylski

Polscy przewoźnicy samochodowi, którzy wykonują w UE jedną trzecią pracy przewozowej na rynku transportu międzynarodowego, szczególnie ciężko przechodzą trapiący Europe kryzys gospodarczy. Rejestracje nowych samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony zmalały w lipcu o 35,6 proc. w stosunku do lipca 2023 roku, do 1988 sztuk. Po siedmiu miesiącach roku spadek przekroczył 14 proc. (do 17 528 szt.), wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. 

W kluczowym segmencie o dmc powyżej 16 ton lipcowy spadek wyniósł 39,9 proc. (do 1732 szt.), a po siedmiu miesiącach 16,2 proc. (do 15 475 szt.). Jeszcze większy spadek zanotował segment ciągników siodłowych: w lipcu przekroczył 44 proc. 9do 1276 szt.), w siedmiu miesiącach 18 proc. (do 12 401 szt.). 

Czytaj więcej

Kontrole ciężarówek „do pierwszej krwi”

PZPM podlicza, że lipcowe rejestracje podwozi zmalały o 11,5 proc. (do 711 szt.), zaś po siedmiu miesiącach o 2,9 proc. do 5120 szt. 

W klasie ciężkiej (dmc powyżej 16 ton) najwięcej rejestracji zdobyła po siedmiu miesiącach Scania (3955 szt.), co jest wynikiem o 24,6 proc. lepszym od uzyskanego w 2023 roku. Na drugim miejscu znalazło się Volvo z wynikiem 3145 sztuk (20,2 proc. mniej niż rok wcześniej), a na trzecim Mercedes-Benz (2413 szt. i 29,1 proc. spadku). 

Nie lepiej dzieje się na rynku samochodów używanych. Badająca go firma Autovista24 raportuje, że drugi kwartał nie przyniósł poprawy, place z ciężarówkami z drugiej ręki zapełniają się, ponieważ popyt na tabor jest bardzo słaby. 

Analitycy Autovista24 uważają, że okres wakacyjny nie przyniesie ożywienia więc także sierpień będzie słaby. Notują jedynie niewielkie zainteresowanie najnowszymi ciągnikami siodłowymi o niewielkim przebiegu, które wykorzystywane są od odnawiania flot. Typowe ciągniki z drugiej ręki, mające 3 lata, zanotowały w ostatnim roku 25-procentowy spadek wartości. Wartość jeszcze starszych modeli obniżyła się nawet bardziej, bowiem zniknął eksport do krajów Azji. 

Najmniej straciły na wartości samochody z zabudowami budowlanymi, których podaż jest niewielka. 

Czytaj więcej

Polskie i ukraińskie koleje na kolizyjnym torze

Nie ma wielkich nadziei na szybką poprawę sytuacji w transporcie drogowym, który jest wprost zależny od koniunktury makroekonomicznej. Instytut ifo podał w sierpniu, że wskaźnik optymizmu w niemieckim przemyśle motoryzacyjnym zmalał w lipcu do minus 18,3 punktu z 9,5 punktu w czerwcu. Spadek bierze się ze słabego napływu zamówień na najbliższe półrocze. Wykorzystanie fabryk zmalało do 77,7 proc., o 9 pp. poniżej wieloletniej średniej. 

Spadki notuje także budownictwo mieszkalne. W Niemczech liczba gotowych mieszkań oddanych do użytku zmalała o 15 proc. rok do roku, w Finlandii i Szwecji liczba oddanych mieszkań zmalał o połowę, a w Europie spadek sięgnął 8,5 proc. 

Opracowany przez ifo barometr zatrudnienia zmalał w lipcu do 95,4 punktów, gdy w czerwcu wynosił 95,9 punktów. 

Polscy przewoźnicy samochodowi, którzy wykonują w UE jedną trzecią pracy przewozowej na rynku transportu międzynarodowego, szczególnie ciężko przechodzą trapiący Europe kryzys gospodarczy. Rejestracje nowych samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony zmalały w lipcu o 35,6 proc. w stosunku do lipca 2023 roku, do 1988 sztuk. Po siedmiu miesiącach roku spadek przekroczył 14 proc. (do 17 528 szt.), wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. 

Pozostało 86% artykułu
Drogowy
Przewoźnicy przesiadają się z nowych na stare ciężarówki
Drogowy
Autosan wesprze Jelcza
Drogowy
Ministerstwo Infrastruktury otwiera rynek dla konkurencji
Drogowy
Robi się gęsto w wojskowych naczepach
Drogowy
Łódzcy producenci rozpychają się w Wielkiej Brytanii
Materiał Promocyjny
Citi Handlowy kontynuuje świetną ofertę dla tych, którzy preferują oszczędzanie na wysoki procent.