Reklama

Przewoźnicy w Europie znów kupują ciężarówki

W Europie, podobnie jak w Polsce, rośnie popyt na samochody ciężarowe. Odbicie jest szczególnie widoczne w ciągnikach siodłowych. Poprawa może okazać się krótkotrwała.

Publikacja: 07.10.2025 22:19

Przewoźnicy w Europie znów kupują ciężarówki

Foto: GDDKiA/Krzysztof Nalewajko

Niemiecki urząd rejestracyjny KBA podaje, że we wrześniu rejestracje ciężarówek wzrosły rok do roku o 22,7 proc. do 25 759 sztuk. W stosunku do sierpnia wzrost sięgnął 11,3 proc. Po dziewięciu miesiącach rejestracje samochodów ciężarowych sięgnęły 218 616 sztuk i były o 7,9 proc. mniejsze niż rok wcześniej.  

Szczególnie wyraźne jest odbicie w ciągnikach siodłowych, w stosunku do ub.r. poprawiły się o 35 proc. do 2365 sztuk, a w porównaniu z sierpniem o 19,6 proc. Po trzech kwartałach spadek sięga 16,5 proc. w stosunku do ub.r. z wynikiem 21 912 ciągników siodłowych. 

Czytaj więcej

Poczta Polska inwestuje ćwierć miliarda złotych w sortery listów

We Francji rejestracje samochodów ciężarowych o dmc pow. 5 ton wzrosły o 10,8 proc. a skumulowane rejestracje po trzech kwartałach są o 14,5 proc. mniejsze od ubiegłorocznych. Także we Francji widać gwałtowny wzrost popytu na ciągniki siodłowe. Ich wrześniowe rejestracje były o 29,8 proc. lepsze niż rok temu i wyniosły 2134 sztuki. Po trzech kwartałach wynik rejestracji jest o 14,5 proc. gorszy niż rok wcześniej. 

Niepewne ożywienie

W segmencie dmc powyżej 16 ton dynamika przyrostu sięgnęła we wrześniu 12,4 proc. (3320 szt.), a po dziewięciu miesiącach była jeszcze ujemna (minus 14,6 proc.). 

Reklama
Reklama

Duże spedycje przyznają, że w ostatnich miesiącach rosną stawki, zleceniodawcy miewają problemy ze znalezieniem wolnego taboru. Jednak ożywienie może okazać się iluzoryczne i krótkotrwałe. Analitycy Pekao wskazują, że po fatalnym sierpniu nowe zamówienia w niemieckim przemyśle są tam, gdzie były rok temu, czyli na dnie. Brak zauważalnego ożywienia w niemieckim (i europejskim) przemyśle to zapewne największe rozczarowanie 2025 r, również (a może zwłaszcza) z perspektywy polskiej gospodarki. 

Instytut ifo przytacza dane z przemysłu chemicznego, którego wskaźnik optymizmu niemieckiego przemysłu chemicznego we wrześniu wyniósł minus 11,1 punktu i choć był o 0,9 pkt lepszy niż w sierpniu, to i tak trudno mówić o poprawie sytuacji. Zbyt wiele firm zmniejsza produkcje i personel. 

Czytaj więcej

Zmaleją zarobki armatorów

Nie lepiej jest w innych gałęziach gospodarki, zapaść dobrze widoczna jest w małych firmach. Wskaźnik optymizmu zmalał we wrześniu w tej grupie przedsiębiorców do minus 19,8 pkt, z minus 13,8 pkt w sierpniu. Już 45,1 proc. niemieckich mikrofirm ma kłopot z otrzymaniem kredytu, gdy miesiąc wcześniej było to 34,9 proc. 

Kompletna degrengolada w Rosji

W Rosji rejestracje ciężarówek o dmc pow. 16 ton zmalały we wrześniu o 59 proc. rok do roku, do 3534 sztuk. Wynik jest o 4 proc. gorszy od uzyskanego w sierpniu. Połowa sprzedaży należy do Kamaza i chińskiego Shacmana (odpowiednio 1103 sztuki i 663), podlicza witryna Autostat. Po dziewięciu miesiącach rejestracje ciężkich modeli ciężarówek wyniosły 32 868 sztuk i były o 57 proc. mniejsze niż rok wcześniej. 

Czytaj więcej

Polscy producenci: od sterowników po sterowanie kolejowe
Reklama
Reklama

Potężny spadek po rekordowym 2023 i niezłym 2024 roku może wynikać także z sankcji. Doprowadziły one do znacznego wzrostu cen importowanych samochodów ciężarowych. W ofercie są nawet nowe Scanie z 2025 roku: wersje 500-konne z kabiną S kosztują od 19 do 21 mln rubli (od 200 do 220 tys. euro), wersja 770-konna wyceniona jest na 31,75 mln rubli (330 tys. euro). 

Niemiecki urząd rejestracyjny KBA podaje, że we wrześniu rejestracje ciężarówek wzrosły rok do roku o 22,7 proc. do 25 759 sztuk. W stosunku do sierpnia wzrost sięgnął 11,3 proc. Po dziewięciu miesiącach rejestracje samochodów ciężarowych sięgnęły 218 616 sztuk i były o 7,9 proc. mniejsze niż rok wcześniej.  

Szczególnie wyraźne jest odbicie w ciągnikach siodłowych, w stosunku do ub.r. poprawiły się o 35 proc. do 2365 sztuk, a w porównaniu z sierpniem o 19,6 proc. Po trzech kwartałach spadek sięga 16,5 proc. w stosunku do ub.r. z wynikiem 21 912 ciągników siodłowych. 

Pozostało jeszcze 82% artykułu
/
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Drogowy
Wystrzeliły rejestracje samochodów ciężarowych
Drogowy
Nie ma dyskusji, aby ceny frachtów poszły w dół
Drogowy
Nie widać poprawy zyskowności Grupy Wielton
Drogowy
Korki na granicy z Białorusią
Drogowy
Utrzymuje się ożywienie na rynku samochodów ciężarowych
Reklama
Reklama