Maleje liczba zleceń na przewozy drogowe

Giełdy transportowe i duzi gracze obserwują małą aktywność nadawców. Jesień nie przyniosła „żniw transportowych”.

Publikacja: 24.10.2023 19:11

Maleje liczba zleceń na przewozy drogowe

GDDKiA

Foto: GDDKiA

W pierwszych trzech kwartałach 2023 roku liczba zleceń na usługi transportowe w Polsce była niższa o blisko połowę w porównaniu z tym samym okresem w 2022 roku, wynika z danych serwisu Oferteo. 

Zamówienia na transport krajowy stanowiły 74% zapytań złożonych w serwisie, a zagraniczny 26%. W obu przypadkach częściej zamawiano spedycję towaru o łącznej wadze powyżej 3,5 tony. Blisko połowa wszystkich zamówień na krajowe usługi transportowe dotyczyła przewozu towaru powyżej 3,5 tony. Rzadziej zamawiano spedycję na terenie Polski o łącznej wadze poniżej 3,5 tony (26%). W przypadku transportu zagranicznego odsetek ten wyniósł 11% dla towarów lżejszych i 25% dla cięższych niż 3,5 tony. 

Palety do przewiezienia na dzisiaj

Najczęściej transportowaną kategorią ładunków były towary umieszczone na paletach –zlecenia takie stanowiły 45%. Jedno na pięć zamówień dotyczyło transportu materiałów sypkich, takich jak np. żwir, piasek lub żużel. Rzadziej poszukiwano firmy do spedycji maszyn lub materiałów budowlanych. W obu przypadkach zapytania takie stanowiły po 15%. Sporadycznie odnotowywano również zamówienia na przewóz produktów spożywczych (2%) i obiektów ponadgabarytowych (3%), w skład których wchodzą np. meble czy duże AGD. 

Czytaj więcej

Nierealistyczne cele emisji dwutlenku węgla przez ciężarówki

Wśród firm aż 7% stanowią przedsiębiorstwa o profilu spedycyjnym, specjalizujące się w organizacji transportu towarów. – Zamówienie usług transportowych często wiąże się z koniecznością realizacji zlecenia w ściśle określonym terminie – przypomina członek zarządu Oferteo.pl Karol Grygiel. 

Zamawiając usługi transportowe, klienci określają terminy odbioru oraz dostawy towarów i w 31% zamówień zlecenie dotyczyło przewozów tego samego dnia, a w 48% przypadków, od jednego do sześciu dni. Rzadziej było to między jednym tygodniem a dwoma (13%). Zapytania, które zakładały bufor czasowy dłuższy niż 14 dni stanowiły 9%. 

Barometr transportowy niemieckiej giełdy ładunków Timocom wskazuje, że we wrześniu zanotowano lekki wzrost liczby frachtów w stosunku do sierpnia i ten poziom utrzymał się w listopadzie. Także duże firmy logistyczne jak DSV mówią o lekkiej poprawie, ale jest ona mniejsza od spodziewanej, zaś liczba zleceń mniejsza od notowanej w ub.r. 

Lekki transport

Raport „Transport drogowy w Polsce 2023” opracowany na zlecenie związku pracodawców Transport i Logistyka Polska przypomina, że za ponad 40 proc. przychodów branży transportu drogowego odpowiada transport nierejestrowany samochodami o DMC do 3,5 t. Przychody z tego rodzaju transportu wyniosły szacunkowo 80 mld zł (dla porównania przychody z całego sektora TSL wyniosły w 2022 roku 375 mld zł, w tym z transportu drogowego 190 mld zł). 

Czytaj więcej

Nowe tachografy obowiązkowe od końca roku

Jak ważną rolę w sektorze TSL w Polsce i innych krajach europejskich pełni segment transportu lekkiego świadczy wzrost liczby zarejestrowanych pojazdów o DMC do 3,5 t. Jak wskazują dane z raportu, w 2021 roku liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów tego typu była prawie o jedną piątą wyższa niż średnia w latach 2013-2019. Wzrost ten nastąpił pomimo problemu z dostępnością tego typu pojazdów na rynku w owym czasie. Z kolei liczba rejestracji pojazdów o DMC między 3,5 a 12 t systematycznie spada zarówno w Polsce jak i w innych krajach Europy.

Działają nawet wyspecjalizowane giełdy dla lekkich ładunków. – Mamy ponad 32 tys. zweryfikowanych przewoźników oraz działamy na rynku polskim, niemieckim, hiszpańskim, brytyjskim i włoskim Co miesiąc przewoźnicy u nas mają dostęp do zleceń o wartości 68 mln zł. Są wśród nich meble, ładunki na paletach, samochody czy przeprowadzki – opisuje CEO Clicktrans Michał Brzeziński. 

Czytaj więcej

Pesa rozpoczyna największą inwestycję w historii

Konkurentem w tym segmencie jest Done! Deliveries. Istotną częścią zleceń na giełdach transportowych takich jak Clicktrans są przesyłki drobnicowe. Transport drobnicowy jest jednym z najszybciej rozwijających się rodzajów transportu drogowego w Polsce. Wskazują na to dane opublikowane w raporcie, według których tempo rozwoju transportu drobnicowego wynosiło w ostatnich latach 10-11 proc. rocznie. 

W pierwszych trzech kwartałach 2023 roku liczba zleceń na usługi transportowe w Polsce była niższa o blisko połowę w porównaniu z tym samym okresem w 2022 roku, wynika z danych serwisu Oferteo. 

Zamówienia na transport krajowy stanowiły 74% zapytań złożonych w serwisie, a zagraniczny 26%. W obu przypadkach częściej zamawiano spedycję towaru o łącznej wadze powyżej 3,5 tony. Blisko połowa wszystkich zamówień na krajowe usługi transportowe dotyczyła przewozu towaru powyżej 3,5 tony. Rzadziej zamawiano spedycję na terenie Polski o łącznej wadze poniżej 3,5 tony (26%). W przypadku transportu zagranicznego odsetek ten wyniósł 11% dla towarów lżejszych i 25% dla cięższych niż 3,5 tony. 

Pozostało 85% artykułu
Drogowy
Koła transportu drogowego kręcą się powoli
Drogowy
Co trzecia firma transportowa z długami
Drogowy
Uwaga! Zbliża się blokada Medyki
Drogowy
Szesnasty miesiąc spadku sprzedaży naczep
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Drogowy
Na święta towary mogą nie dojechać do sklepów