Nowe tachografy obowiązkowe od końca roku

Komisja Europejska zaproponowała karencję do końca roku na wyposażenie w nowy inteligentny tachograf w wersji 2 dla samochodów ciężarowych i autokarów zarejestrowanych po 21 sierpnia 2023 roku.

Publikacja: 23.10.2023 16:47

Nowe tachografy obowiązkowe od końca roku

Foto: Od 15 czerwca wszystkie nowe ciężarówki muszą mieć tachograf cyfrowy drugiej generacji.

Państwa członkowskie mogą dać operatorom czas do 18 sierpnia 2025 r. na doposażenie pojazdów ciężkich zarejestrowanych między 21 sierpnia 2023 roku a 31 grudnia 2023 roku w nowy inteligentny tachograf w wersji 2 (SMT2). Data ta zbiega się z terminem doposażenia pojazdów niewyposażonych w urządzenia SMT2, wykonujących przewozy międzynarodowe. 

Powodem zmiany terminów jest brak urządzeń. – Ich dostawy ruszyły, co tydzień otrzymujemy partię, więc braki są mniej odczuwalne niż pod koniec lata – przyznaje Michał Cieślak ze spółki Eurotach, przedstawiciela producenta tachografów Stoneridge Electronics na Polskę. 

Czytaj więcej

Rząd brytyjski przeznaczył 200 mln funtów na elektryfikację transportu drogowego

O wydłużenie terminów zabiegała Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego IRU. – Cieszymy się, że Komisja wysłuchała nas i państw członkowskich UE. W tej chwili nie ma wystarczającej liczby inteligentnych tachografów 2. Bez tego okresu karencji dziesiątki tysięcy nowych ciężarówek i autokarów utknęłoby na placach składowych i parkingach w całej UE – tłumaczy dyrektor ds. rzecznictwa UE IRU Raluca Marian. 

Przypomina, że kilka państw członkowskich jednostronnie zdecydowało się zapewnić okres karencji, np. Niemcy wyznaczyły sobie termin do końca 2023 roku. – Taka sytuacja sprawiła, że w poszczególnych krajach Europy zaczęły obowiązywać rozbieżne daty, od których mają być przestrzegane nowe przepisy. Z tego względu CORTE zaproponowało, aby służby kontrolne nie nakładały z tego tytułu sankcji na przewoźników przynajmniej do końca bieżącego roku – zaznacza ekspert Inelo z Grupy Eurowag Małgorzata Pander. 

Waśnie na spotkaniu międzynarodowej organizacji, skupiającej władze krajowe, stowarzyszenia transportowe i przewoźników CORTE, które odbyło się pod koniec września w Bratysławie, poruszono problem z dostępnością nowych smart tachografów. Firmy transportowe mogą mieć trudności z zakupem nowych ciężarówek lub rejestracją zakupionych pojazdów ciężarowych z racji niewystarczającej liczby nowych tachografów inteligentnych na rynku. 

Nowe urządzenia SMT2 oferują wiele korzyści. W porównaniu do inteligentnego tachografu w wersji 1, SMT2 zawiera dodatkowe funkcje, takie jak automatyczna rejestracja przekroczeń granicy i możliwość zdalnego przeglądania danych przez funkcjonariuszy. 

Czytaj więcej

Na ścianie zachodniej przybywa magazynów

SMT2 jest kluczowym narzędziem monitorowania zgodności z unijnymi przepisami dotyczącymi czasu jazdy i odpoczynku, a także przepisów dotyczących kabotażu, a nawet delegowania kierowców. – Wzywamy Komisję Europejską do ustanowienia systemu monitorowania procesu modernizacji. IRU utworzy także własny system monitorowania – zapowiada Marian. 

Przewoźnicy mają wymienić najstarsze tachografy w pojazdach przeznaczonych do przewozów międzynarodowych (tj. tachografy analogowe i cyfrowe, które były zamontowane przed 2019 rokiem) do końca 2024 roku. – Zachęcamy firmy transportowe do zastanowienia się już teraz nad swoją flotą i dokładnego zaplanowania ich wymiany w ciągu całego 2024 roku, co pomoże rozłożyć pracę warsztatów – dodaje Piotr Żółty, Inelo z Grupy Eurowag. 

Państwa członkowskie mogą dać operatorom czas do 18 sierpnia 2025 r. na doposażenie pojazdów ciężkich zarejestrowanych między 21 sierpnia 2023 roku a 31 grudnia 2023 roku w nowy inteligentny tachograf w wersji 2 (SMT2). Data ta zbiega się z terminem doposażenia pojazdów niewyposażonych w urządzenia SMT2, wykonujących przewozy międzynarodowe. 

Powodem zmiany terminów jest brak urządzeń. – Ich dostawy ruszyły, co tydzień otrzymujemy partię, więc braki są mniej odczuwalne niż pod koniec lata – przyznaje Michał Cieślak ze spółki Eurotach, przedstawiciela producenta tachografów Stoneridge Electronics na Polskę. 

Pozostało 82% artykułu
Regulacje Ue
Polscy europarlamentarzyści niszczą polskich przewoźników
Regulacje Ue
Producenci ciężarówek przygotowani na Euro VII
Regulacje Ue
Unia Europejska walczy z opóźnieniami płatności
Regulacje Ue
Spór kolejarzy ze spedytorami o długie zestawy
Regulacje Ue
Spedytorzy: administracyjne ograniczenia szkodzą gospodarce