Państwa członkowskie mogą dać operatorom czas do 18 sierpnia 2025 r. na doposażenie pojazdów ciężkich zarejestrowanych między 21 sierpnia 2023 roku a 31 grudnia 2023 roku w nowy inteligentny tachograf w wersji 2 (SMT2). Data ta zbiega się z terminem doposażenia pojazdów niewyposażonych w urządzenia SMT2, wykonujących przewozy międzynarodowe.
Powodem zmiany terminów jest brak urządzeń. – Ich dostawy ruszyły, co tydzień otrzymujemy partię, więc braki są mniej odczuwalne niż pod koniec lata – przyznaje Michał Cieślak ze spółki Eurotach, przedstawiciela producenta tachografów Stoneridge Electronics na Polskę.
Czytaj więcej
Pilotażowy program zapewni pierwsze ładowarki dużych mocy dla samochodów ciężarowych.
O wydłużenie terminów zabiegała Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego IRU. – Cieszymy się, że Komisja wysłuchała nas i państw członkowskich UE. W tej chwili nie ma wystarczającej liczby inteligentnych tachografów 2. Bez tego okresu karencji dziesiątki tysięcy nowych ciężarówek i autokarów utknęłoby na placach składowych i parkingach w całej UE – tłumaczy dyrektor ds. rzecznictwa UE IRU Raluca Marian.
Przypomina, że kilka państw członkowskich jednostronnie zdecydowało się zapewnić okres karencji, np. Niemcy wyznaczyły sobie termin do końca 2023 roku. – Taka sytuacja sprawiła, że w poszczególnych krajach Europy zaczęły obowiązywać rozbieżne daty, od których mają być przestrzegane nowe przepisy. Z tego względu CORTE zaproponowało, aby służby kontrolne nie nakładały z tego tytułu sankcji na przewoźników przynajmniej do końca bieżącego roku – zaznacza ekspert Inelo z Grupy Eurowag Małgorzata Pander.