Podczas głosowania 24 października Komisja Ochrony Środowiska Parlamentu Europejskiego ENVI poparła cel Komisji Europejskiej redukcji emisji CO2 dla producentów o 45% do 2030 roku, który dramatycznie wzrośnie do 70% w 2035 roku, a następnie do 90% począwszy od 2040 roku.
Niewielki wybór
ENVI pominęła również współczynnik korygujący emisję dwutlenku węgla, ograniczając możliwości operatorów w zakresie „ekologicznych pojazdów” do silników o napędzie akumulatorowo-elektrycznym, wodorowych ogniw paliwowych i wodorowych silników spalinowych, pomijając ciekłe i gazowe paliwa odnawialne i syntetyczne, pomimo ich potencjału osiągnięcia podobnych wyników w oparciu o podejście „od źródła do koła”.
Czytaj więcej
Komisja Europejska zaproponowała karencję do końca roku na wyposażenie w nowy inteligentny tachograf w wersji 2 dla samochodów ciężarowych i autokarów zarejestrowanych po 21 sierpnia 2023 roku.
Międzynarodowa Unia transportu Drogowego IRU jest niezadowolona z wyniku głosowania w ENVI. – Wyznaczanie nierealistycznych celów w rzeczywistości zmniejszy szanse Europy na realizację Zielonego Ładu. Dzisiejsze głosowanie pozostawia bardzo wąskie pole wyboru dla gotowych do stosowania czystych technologii, przystosowanych do ciężkich zastosowań – stwierdza dyrektor ds. doradztwa UE IRU, Raluca Marian.
Zarówno ENVI, jak i Rada pozostawiły niewielkie 10% swobody dla pojazdów ciężarowych napędzanych paliwem neutralnym pod względem emisji po 2040 roku. IRU jest zdania, że tak niewielki margines może nie wystarczyć, aby zachęcić koncerny samochodowe i producentów paliw do budowy i wspierania pojazdów ciężarowych neutralnych pod względem emisji dwutlenku węgla, które są niezbędne, aby realne alternatywy i mają kluczowe znaczenie dla niektórych operacji.