Przedłużając 10 kwietnia unijno-ukraińskie porozumienie transportowe dyrektor biura transportu drogowego w DG Move Kristian Schmidt przekonywał, że jest ono potrzebne, że działa i jest korzystne dla obu stron i zachowuje ważność do końca tego roku.
Komisja Europejska podlicza, że od 29 czerwca 2022 roku, gdy zostało podpisane, do końca 2024 roku, ukraiński eksport realizowany transportem drogowym wzrósł o 42 proc. tonażowo i 28 proc. wartościowo w stosunku do okresu przedwojennego. Z kolei eksport unijny zwiększył się w tym samym okresie o 37 proc. tonażowo i 50 proc. wartościowo.
Czytaj więcej
Oczekiwana od ponad roku przez branże transportową nowelizacja ustawy o transporcie drogowym ma s...
KE stwierdza, że ukraiński eksport sięga 200 tys. ton miesięcznie, zaś unijny wzrósł o 200 tys. ton ładunków przewożonych co miesiąc.
Porozumienie wspiera Ukrainę i jest automatycznie przedłużane co pół roku. Może być zawieszone na wniosek jednej ze stron złożony na 3 miesiące przed upływem terminu ważności umowy, jeśli strona udowodni rujnowanie rynku transportu drogowego.