Rośnie południowy jedwabny szlak

Koleje odgrywają ważną rolę w handlu z Chinami, wojnie na Ukrainie i w jej przyszłej odbudowie, a państwa, przez które przebiegają korytarze transportowe prowadzą duże inwestycje infrastrukturalne.

Publikacja: 20.10.2023 11:46

Rośnie południowy jedwabny szlak

Port Konstanca

Foto: Port Konstanca

Na zorganizowanej 19 października w Warszawie przez Council of Supply Chain Management Professionals i Akademię Leona Koźminskiego konferencji logistycznej przedstawiciele branży omówili m.in. korytarz środkowy Nowego Jedwabnego Szlaku.

Rośnie znaczenie środkowego szlaku

Przewodniczący Organizacji Współpracy Kolei OSJD Mirosław Antonowicz przypomniał, że jest 9 szlaków kolejowych wiodących z Azji do Europy. Przyznał, że szlak północny, wiodący przez Rosję, stracił podczas wojny na popularności, przewozy zmalały o połowę w stosunku do poziomów sprzed wojny, natomiast ruch na szlaku środkowym wzrósł o 75 proc. 

Czytaj więcej

Pesa rozpoczyna największą inwestycję w historii

Pozostałe trasy z Chin do Europy nie są tak atrakcyjne jak droga północna z uwagi na czas i koszt przewozu. Na dodatek cały czas operatorom logistycznym i przewoźnikom dają się we znaki bariery administracyjne, które OSJD krok po kroku usuwa, np. od 1 stycznia 2023 roku funkcjonuje umowa o przewozach kontenerów w pociągach. 

Światowa organizacja celna zbadała w 2019 roku, że największym problemem jest współpraca na granicy organizacji kontrolnych. Antonowicz zaznaczył, że pod koniec 2022 roku OSJD przygotowała rekomendację o cyfryzacji i zaproponowała dokumentację pozwalającą na wdrożenie obsługi transportu kolejowego w „jednym okienku”. Na szlaku Baku-Tbilisi-Kars testowany jest cyfrowy list przewozowy. OSJD pracuje nad ujednoliceniem dokumentacji transportowej na odcinkach wodnych. 

Nadawcy i zamawiający przekierowali część ładunków z trasy północnej na środkową, przez Morze Kaspijskie i Czarne do Rumunii. Zaangażowane w projekt państwa planują, aby przewozy z Chin trwały do 14 dni. 

Rumunia zwiększa przewozy

Na zawirowaniach politycznych korzysta Rumunia i jej główny port morski. W 2022 roku przeładunki w Konstancy wzrosły o 12 proc. do 75,5 mln ton, ten rok zapowiada się także na rekordowy, w pierwszej połowie przeładunki sięgnęły 40 mln ton, o czym poinformował Daniel Jarnea z zarządu Portu w Konstancy. Zdolność przeładunkowa portu w Konstancy sięga 100 mln ton rocznie i część potencjału planuje wykorzystać obsługując Węgry, poprawiając połączenie kolejowe i drogowe z Budapesztem. 

Czytaj więcej

Na ścianie zachodniej przybywa magazynów

W 2022 roku przeładunki kontenerów wzrosły o 23 proc. do 776,6 tys. TEU, jednak port nie ma bezpośredniego połączenia oceanicznego z Azją, armatorzy przenieśli je do Turcji. Natomiast Jarnea zauważa, że Konstanca łączy 3 morza: Kaspijskie, Czarne i Bałtyk. Najtrudniejsze jest połączenie z Morzem Kaspijskim, gdzie infrastruktura jest najsłabsza, o małej przepustowości. Azerbejdżan (port Baku do zdolności 500 tys. TEU) i Kazachstan (Aktau) przystąpiły do rozbudowy portów i floty handlowej, a ponieważ oba państwa są bogate, prace będą miały finansowanie. Pod koniec 2022 roku oba państwa uruchomiły wahadło kontenerowe między obu portami. Rozbudową korytarza interesują się Niemcy, które pod koniec września spotkały się z przedstawicielami 5 państw regionu i dyskutowały o środkowym korytarzu. 

Koleje Trójmorza

Ma on znaczenie także dla Polski. Ten szlak, nazwany Rail intermarium promowała spółka PKP LHS. Członek zarządu PKP Cargo ds. handlowych Jacek Rutkowski dodał, że dla połączenia z południem kłopotliwa jest przeprawa przez Karpaty. Potencjał tego kierunku ujawni się dopiero po zakończeniu wojny na Ukrainie, gdy przez ten kraj zostanie zbudowana normalnotorowa linia kolejowa z połączeniem do Rumunii. 

Czytaj więcej

Sektor logistyczno-magazynowy ma przed sobą dekadę rozwoju

Potencjał południowego szlaku leży nie tylko w obsłudze handlu z Chinami, ale także Korei oraz Bliskiego Wschodu, w tym Turcji oraz Iranu. Zaznaczył, że przygotowany przez rząd chiński 8-punktowy plan gospodarczy zawiera rozwój południowego szlaku przez Morze Kaspijskie i Czarne. 

Antonowicz zauważa, że krajom członkowskim OSJD także zależy na rozwoju Nowego Jedwabnego Szlaku. Turkmenistan rozbuduje port w Turkmenbaszy. Dla Turcji atrakcyjny jest rozwoju południowej i środkowej odnogi NJS. Rozpoczęły się nawet rozmowy o przystąpieniu Turcji do OSJD. 

Na zorganizowanej 19 października w Warszawie przez Council of Supply Chain Management Professionals i Akademię Leona Koźminskiego konferencji logistycznej przedstawiciele branży omówili m.in. korytarz środkowy Nowego Jedwabnego Szlaku.

Rośnie znaczenie środkowego szlaku

Pozostało 95% artykułu
Szynowy
Minister pojechał drugim pociągiem
Szynowy
Maszyniści domagają się większego bezpieczeństwa na kolei
Szynowy
Powodzie podtopiły Stadlera
Szynowy
Race przyczyną pożaru pociągów w Poznaniu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Szynowy
Pierwsze odwołania w kontrakcie stulecia PKP Intercity