Na zorganizowanej 19 października w Warszawie przez Council of Supply Chain Management Professionals i Akademię Leona Koźminskiego konferencji logistycznej przedstawiciele branży omówili m.in. korytarz środkowy Nowego Jedwabnego Szlaku.
Rośnie znaczenie środkowego szlaku
Przewodniczący Organizacji Współpracy Kolei OSJD Mirosław Antonowicz przypomniał, że jest 9 szlaków kolejowych wiodących z Azji do Europy. Przyznał, że szlak północny, wiodący przez Rosję, stracił podczas wojny na popularności, przewozy zmalały o połowę w stosunku do poziomów sprzed wojny, natomiast ruch na szlaku środkowym wzrósł o 75 proc.
Czytaj więcej
Bydgoska Pesa zakończyła restrukturyzację i dokapitalizowana rozpoczyna walkę o taborowy rynek Trójmorza, zamierza podwoić zdolności produkcyjne.
Pozostałe trasy z Chin do Europy nie są tak atrakcyjne jak droga północna z uwagi na czas i koszt przewozu. Na dodatek cały czas operatorom logistycznym i przewoźnikom dają się we znaki bariery administracyjne, które OSJD krok po kroku usuwa, np. od 1 stycznia 2023 roku funkcjonuje umowa o przewozach kontenerów w pociągach.
Światowa organizacja celna zbadała w 2019 roku, że największym problemem jest współpraca na granicy organizacji kontrolnych. Antonowicz zaznaczył, że pod koniec 2022 roku OSJD przygotowała rekomendację o cyfryzacji i zaproponowała dokumentację pozwalającą na wdrożenie obsługi transportu kolejowego w „jednym okienku”. Na szlaku Baku-Tbilisi-Kars testowany jest cyfrowy list przewozowy. OSJD pracuje nad ujednoliceniem dokumentacji transportowej na odcinkach wodnych.