Drożyzna i kłopoty z transportem z Azji zachęcają do robienia zapasów. – Nie warto trzymać pieniędzy na koncie, lepiej wydać je na materiały lub surowce – przekonuje prezes jednej z firm przemysłu przetwórczego.
Czytaj więcej w: Spedytorzy przesiadają się ze statków na pociągi
Przedsiębiorstwa masowo chomikują co się da, w rezultacie brakuje magazynów. W Niemczech firmy płacą przewoźnikom tysiąc euro za miesięczne udostępnienie na magazyn kurtynowej naczepy.
Niesamowity popyt notują także armatorzy, a firm nie odstraszają od zakupów usług nawet rekordowe stawki za transport. Szanghajski wskaźnik cen przewozów kontenerów osiągnął na koniec maja rekordową wartość 3495,76 punktów, o 63,26 punktu więcej niż tydzień wcześniej.
Import z Azji jest tak duży, że zatykają się porty. Maersk i MSC uprzedziły klientów, że z powodu dużej kolejki statków oczekujących na rozładunek w Hamburgu, 4 kolejne statki w serwisie AE7/Condor ominą Hamburg i zawiną do Bremerhaven, który będzie ostatnim portem na tej linii.