Szanowni Państwo,
W imieniu Stowarzyszenia „Tak dla CPK” pragniemy zwrócić Państwa uwagę na szereg zagadnień związanych z programem Centralny Port Komunikacyjny („CPK”) oraz jego fundamentalnym znaczeniem dla przyszłości Miasta Stołecznego Warszawy. W imieniu własnym oraz wszystkich potencjalnych wyborców chcielibyśmy uprzejmie prosić o odniesienie się przez Państwa do kwestii poruszonych w niniejszym piśmie, tak aby każdy wyborca mógł poznać Państwa jednoznaczne stanowisko w kwestii tego strategicznego projektu.
Centralny Port Komunikacyjny to projekt o znaczeniu cywilizacyjnym. Polska wciąż nie jest dostatecznie skomunikowana ze światem w zakresie transportu lotniczego, co rzutuje na tempo jej wzrostu gospodarczego, napływu inwestycji oraz rozwoju szeregu branż, np. turystyki. Polska jako blisko 40-milionowy kraj oraz 21-sza gospodarka świata pod względem nominalnego PKB powinna posiadać znacznie gęstszą sieć połączeń lotniczych oraz liczący się hub lotniczy, będący głównym punktem węzłowym dla całej Europy Środkowo-Wschodniej.
Pomimo ogromnego wzrostu w tym zakresie, zrealizowanego głównie za sprawą Polskich Linii Lotniczych LOT w latach 2016-2023, dalszy rozwój zablokowany jest przez niemożliwe do pokonania ograniczenia infrastrukturalne na Lotnisku Chopina w Warszawie.
Stołeczny port lotniczy w 2024 r. obsłuży ponad 20 mln pasażerów i jest to górny pułap jego obecnej przepustowości. Owszem, nieznaczna rozbudowa infrastruktury lotniska do poziomu 27-28 mln pasażerów rocznie jest teoretycznie możliwa, jednak wiązałoby się to z wydatkiem kilku miliardów złotych, kilkuletnim istotnym zakłóceniem pracy portu oraz miernym efektem końcowym – wskazana powiększona przepustowość zostałaby niemal natychmiast skonsumowana. Dość wskazać, że prognoza Urzędu Lotnictwa Cywilnego dla aglomeracji warszawskiej na 2035 r. wskazuje 39 mln pasażerów, a na 2040 r. aż 45 mln.