Nie będzie elektrycznych samolotów

Amerykańska spółka Eviation, która przygotowywała elektryczne samoloty, zwolniła załogę i wstrzymała działalność.

Publikacja: 16.02.2025 09:50

Nie będzie elektrycznych samolotów

Próbny lot elektrycznego samolotu Alice, 2022

Foto: Eviation

Funkcjonująca w Arlington (Wirginia) firma Eviation wymówiła w połowie lutego umowy o pracę większości inżynierów, informuje Seatle Times, powołując się na rozmowy ze zwolnionymi. 

Eviation została założona w 2015 roku w Izraelu i następnie przeniesiona do USA. W 2022 roku spółka zaprezentowała pierwszy elektryczny samolot i zatrudniała wtedy 120 osób. Kłopoty z finansowaniem działalności zmusiły firmę do zmniejszenia zatrudnienia do 70 osób na przełomie 2023 i 2024 roku oraz do 30 tuż przed zwolnieniami.

Czytaj więcej

Mniejsze saldo usług transportu drogowego

Głównym udziałowcem Eviation jest Clermont Group, należący do urodzonego w Nowej Zelandii, ale działającego w Singapurze miliardera Richarda Chandlera. Kontroluje on także producenta baterii i elektrycznych silników MagniX, z siedzibą w Everett (Waszyngton). Oba komponenty są stosowane w elektrycznym samolocie Eviation. 

Mniejszościowi udziałowcy z Izraela zostali zaskoczeni nagłą decyzją o zamknięciu firmy. W izraelskim magazynie poświęconym technice, współzałożyciel Eviation Aviv Tsidon skrytykował krok i zastrzegł, że udziałowcy mniejszościowi mogą próbować blokować decyzję Chandlera. On z kolei rozmawia z inwestorami arabskimi.

Po pierwszym locie w 2022 roku samolotu nazwanego Alicja (od Alicji w krainie czarów) Eviation zapewniał, że wersja 9-osobowa pasażerska i towarowa trafią do klientów w 2027 roku. Firma podawała, że zamówili oni ponad 600 samolotów wartych przeszło 5 mld dol. Zainteresowany wersją towarową był m.in. DHL Express i zamówił 12 sztuk. Zamierzał używać tej maszyny na trasach dowozowych. Zasięg wynosił 460 km, przy udźwigu 1130 kg. 

Porażka Eviation układa się w cały ciąg nieudanych inwestycji w elektryfikację lotnictwa. W styczniu Airbus ogłosił wycofanie się z projektu budowy elektrycznego samolotu dyspozycyjnego, którego bateria miały zbyt mało energii, aby zapewnić przelot na dystansie 100 km z czterema osobami na pokładzie. 

W lutym koncern zawiesił prace nad samolotem napędzanym wodorem, choć głosił, że jest to paliwo przyszłości. Przyznał, że nie będzie w stanie przygotować maszyny przed 2035 rokiem. Francuskie związki zawodowe powtórzyły słowa dyrekcji, która stwierdziła, że technologia jest 5-10 lat za harmonogramem. 

Czytaj więcej

Tiry na tory to puste hasło

W czerwcu ub.r. zbankrutowała amerykańska firma Universal Hydrogen, planująca budowę wodorowych samolotów. Zniknęły także europejskie przedsięwzięcia Lilium oraz Volocopter, a włoska P-Volt ogłosiła opóźnienie prac nad elektrycznym samolotem dyspozycyjnym. 

Specjaliści wskazują, że przyczyna jest znacznie dłuższy i bardziej kosztowny niż zakładano proces przygotowania komponentów dla elektrycznych i wodorowych maszyn. 

Były dyrektor zarządzający Eviation Greg Davis tłumaczy, że zanika zainteresowanie funduszy projektami elektryfikacji lotnictwa i spodziewa się, że większość start-upów w tej branży może nie przetrwać, a w uprzywilejowanej sytuacji znajdą się te, które pracują dla wojska. 

Funkcjonująca w Arlington (Wirginia) firma Eviation wymówiła w połowie lutego umowy o pracę większości inżynierów, informuje Seatle Times, powołując się na rozmowy ze zwolnionymi. 

Eviation została założona w 2015 roku w Izraelu i następnie przeniesiona do USA. W 2022 roku spółka zaprezentowała pierwszy elektryczny samolot i zatrudniała wtedy 120 osób. Kłopoty z finansowaniem działalności zmusiły firmę do zmniejszenia zatrudnienia do 70 osób na przełomie 2023 i 2024 roku oraz do 30 tuż przed zwolnieniami.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Lotniczy
LOT Cargo z rekordowym przewozem ładunków w 2024 roku
Lotniczy
Prognozy towarowe dla CPK nadal pomyślne
Lotniczy
Budowa obiektów CPK ruszy w 2026 roku
Lotniczy
Baranowskie lotnisko neutralne węglowo
Lotniczy
Chińczycy przejmują przewozy europejskiego cargo
Materiał Promocyjny
Raportowanie zrównoważonego rozwoju - CSRD/ESRS w praktyce