CPK zmieni sieć energetyczną kraju

CPK wraz z Polskimi Sieciami Elektroenergetycznymi i PGE Energetyka Kolejowa przygotowuje budowę zasilania lotniska CPK oraz linii Kolejowej „Y” łączącej Warszawę, Poznań i Wrocław.

Publikacja: 24.02.2025 21:05

Tak ma wyglądać Centralny Port Komunikacyjny

Tak ma wyglądać Centralny Port Komunikacyjny

Foto: CPK/ materiały prasowe

PSE planuje, że do 2027 roku zakończy rozbudowę stacji 400/220/110 kV Stryków (Dmosin) dla wprowadzenia linii abonenckiej 220 kV (zasilanie podstacji trakcyjnej Dmosin). Będzie to pierwszy z 15 obiektów energetycznej inwestycji CPK. Kolejne będą oddawane sukcesywnie do 2023 5 roku.

Moc przyłączeniowa lotniska CPK wynosi 122 MW, sumaryczna moc przyłączeniowa dla pięciu podstacji na odcinku Warszawa-Wrocław wynosi 296 MW. Zgodnie z Programem Wieloletnim Centralnego Portu Komunikacyjnego na lata 2024-2032, nakłady na ten cel do 2032 roku mają wynieść 600 mln zł, przy czym nie oznacza to całości wydatków na zapewnienie zasilania dla linii „Y” (budowa odcinka Sieradz – Poznań jest przewidywana do realizacji do 2035 roku). Ponadto rozbudowa podstacji i budowa linii wysokich napięć finansowane są ze środków PSE i uwzględniane w taryfie.

Czytaj więcej

Ruszyła operacja „deregulacja polskiej gospodarki”

Kolej zasilona

CPK zawarła już pięć umów, w tym jedną na budowę nowej podstacji trakcyjnej, trzy umowy na przebudowę istniejących podstacji trakcyjnych oraz jedną umowę na przebudowę istniejącej kabiny sekcyjnej. Pozostałe obiekty znajdują się na etapie analizy zasilania lub pozyskiwania warunków przyłączeniowych. 

CPK przypomina, że największe zapotrzebowanie na moc i energię dotyczy sieci trakcyjnej na odcinkach o najwyższej prędkości, zasilanej prądem przemiennym o napięciu 2x25 kV. Raport fundacji ProKolej tłumaczy, że „system przemiennoprądowy o napięciu 25 kV 50 Hz eksploatowany jest w licznych krajach Europy. Stosuje się go do zasilania sieci trakcyjnych na liniach dużych prędkości w krajach, w których linie konwencjonalne zasilane są w systemach stałoprądowych. Moce zasilanych pojazdów trakcyjnych mogą osiągać wartość do około 20 MW. 

Ekspert kolejowy Marcel Klinowski tłumaczy, że zmiana zasilania na kolei z 3kV na 25kV jest wymuszona ze względów technicznych. – Występują duże ograniczenia w tym zakresie dla prędkości powyżej 200 km/h i związanych z porozumieniami międzynarodowymi, zarówno w przypadku połączenia z Rail Baltiką, jak i czeską siecią kolei dużych prędkości – wskazuje Klinowski. 

W 2024 roku PSE wydały warunki przyłączenia dla 5 podstacji trakcyjnych zasilających sieć trakcyjną 2x25 kV na odcinku Warszawa – CPK – Łódź – Wrocław. PSE tłumaczy, że warunki przyłączenia są ważne dwa lata od daty ich dostarczenia i w tym czasie wnioskodawca powinien uzgodnić i podpisać umowę o przyłączenie, która stanowi dla PSE podstawę do rozpoczęcia niezbędnych inwestycji po stronie infrastruktury przesyłowej. 

Czytaj więcej

Stadler wchodzi z lokomotywami na polski rynek

Równolegle trwa rozpatrywanie złożonych w 2024 roku wniosków o przyłączenie dla kolejnych dwóch podstacji trakcyjnych odpowiadających za zasilanie odcinka linii „Y” z Sieradza do Poznania. 

CPK zwraca uwagę, że sieć trakcyjna linii kolejowej „Y” wymaga również odcinkowego zasilania w systemie 3 kV DC. W tym systemie projektuje się zarówno budowę nowych, jak i przebudowę/rozbudowę istniejących obiektów zasilania: podstacji trakcyjnych oraz kabin sekcyjnych. Realizacja prac dla tych obiektów zostanie wykonana przez PGE EK – na podstawie umów przyłączeniowych zawartych pomiędzy CPK a PGE EK. 

Lotnisko z linią 110 kV

spółka CPK i Łódzki Oddział PGE Dystrybucja podpisały umowę dotyczącą przyłączenia lotniska CPK do sieci 110 kV. CPK zastrzega, że zapotrzebowanie lotniska na energię będzie sukcesywnie rosło wraz z jego rozbudową i może osiągnąć nawet około 350 MW mocy.

Biuro prasowe CPK informuje, że „Wykonawca dokumentacji projektowej sieci zasilania docelowego lotniska przekazał do akceptacji koncepcję projektową. Dokumenty są w trakcie weryfikacji. Kolejne kroki przewidziane w umowie obejmują m.in. oszacowanie wartość wybranego wariantu.”  

Klinowski zaznacza, że pod względem dostępu do energii elektrycznej, lotnisko CPK jest dogodnie zlokalizowane na przecięciu linii wysokiego napięcia 400kV (Rogowiec-Ołtarzew). 220kV (Janów-Ołtarzew) oraz 110kV (Teresin-Bielnik i Sochaczew-Żyrardów). – Inwestor z dużym wyprzedzeniem rozpoczął proces inwestycyjny w tym zakresie – przeniesienie linii energetycznych poza obszar lotniska i węzła kolejowego posiada już decyzję lokalizacyjną i trwają prace projektowe, co powinno w tym zakresie ograniczyć do minimum ryzyka związane z oddaniem lotniska CPK do eksploatacji. Większym wyzwaniem może okazać się zapewnienie zeroemisyjności nowego lotniska, jednak wynika to bardziej z czynników zewnętrznych (obecnego miksu energetycznego Polski), niż jakichkolwiek zaniechań ze strony CPK jako inwestora – zwraca uwagę Klinowski. Docelowo CPK planuje zostać Operatorem Systemu Dystrybucyjnego, uwzględniając produkcję własną z OZE usytuowanych w najbliższym otoczeniu portu.  

Czytaj więcej

Wielton rusza z produkcją furgonów

Kluczowe projekty PSE, których realizacja ma związek z zasilaniem obiektów CPK i kolei dużych prędkości

- Budowa stacji 400/110 kV w rejonie CPK wraz z wprowadzeniem linii 400 kV Rogowiec (Stryków)-Ołtarzew (planowany rok zakończenia do 2029 r.)

- Budowa stacji 400/220/110 kV Stryków (Dmosin) wraz z wprowadzeniem linii 400 kV Rogowiec-Płock/Ołtarzew i linii 220 kV Janów-Ołtarzew (planowany rok zakończenia do 2030 r.)

- Budowa linii 400 kV Stryków (Dmosin) – Kutno (Witonia)– nowa stacja w rejonie Konina (planowany rok zakończenia do 2030 r.)

- Rozbudowa stacji 400/220/110 kV Stryków (Dmosin) dla wprowadzenia linii abonenckiej 220 kV (zasilanie PT Dmosin) (planowany rok zakończenia do 2027 r.)

- Rozbudowa stacji 220/110 kV Pabianice dla wprowadzenia linii abonenckiej 220 kV  (planowany rok zakończenia do 2029 r.)

- Budowa stacji 400 kV w rejonie Złoczewa wraz z wprowadzeniem linii 400 kV Rogowiec/Trębaczew-Ostrów (zasilanie PT Kuźnica - Czajków) (planowany rok zakończenia do 2030 r.)

- Rozbudowa stacji 400/110 kV Ostrów dla wprowadzenia linii abonenckiej 400 kV (zasilanie PT Ostrów Wlkp.) (planowany rok zakończenia do 2029 r.)

- Rozbudowa stacji 400/110 kV Kromolice dla wprowadzenia linii abonenckiej 400 kV (zasilanie PT Kromolice) (planowany rok zakończenia do 2029 r.)

- Rozbudowa stacji 400/110 kV Pasikurowice dla wprowadzenia linii abonenckiej 400 kV (zasilanie PT Dziadowa Kłoda) (planowany rok zakończenia do 2029 r.)

- Rozbudowa stacji 400/110 kV Płock dla wprowadzenia linii abonenckiej 400 kV (zasilanie PT Kruszczewo) (planowany rok zakończenia do 2031 r.)

- Rozbudowa stacji 400/220/110 kV Grudziądz dla wprowadzenia linii abonenckiej 400(220) kV (zasilanie PT Węgiersk) (planowany rok zakończenia do 2035 r.)

- Rozbudowa stacji 400/220/110 kV Grudziądz dla wprowadzenia linii abonenckiej 400(220) kV (zasilanie PT Skurgwy) (planowany rok zakończenia do 2035 r.)

- Rozbudowa stacji 400/110 kV Pelplin dla wprowadzenia linii abonenckiej 400 kV (zasilanie PT Lisewo Malborskie) (planowany rok zakończenia do 2035 r.)

- Rozbudowa stacji 220/110 kV Mokre dla wprowadzenia linii abonenckiej 220 kV (zasilanie PT Płoskie) (planowany rok zakończenia do 2030 r.)

- Rozbudowa stacji 400/220/110 kV Wielopole dla wprowadzenia linii abonenckiej 220 kV (zasilanie PT Rybnik) (planowany rok zakończenia do 2030 r.).

PSE planuje, że do 2027 roku zakończy rozbudowę stacji 400/220/110 kV Stryków (Dmosin) dla wprowadzenia linii abonenckiej 220 kV (zasilanie podstacji trakcyjnej Dmosin). Będzie to pierwszy z 15 obiektów energetycznej inwestycji CPK. Kolejne będą oddawane sukcesywnie do 2023 5 roku.

Moc przyłączeniowa lotniska CPK wynosi 122 MW, sumaryczna moc przyłączeniowa dla pięciu podstacji na odcinku Warszawa-Wrocław wynosi 296 MW. Zgodnie z Programem Wieloletnim Centralnego Portu Komunikacyjnego na lata 2024-2032, nakłady na ten cel do 2032 roku mają wynieść 600 mln zł, przy czym nie oznacza to całości wydatków na zapewnienie zasilania dla linii „Y” (budowa odcinka Sieradz – Poznań jest przewidywana do realizacji do 2035 roku). Ponadto rozbudowa podstacji i budowa linii wysokich napięć finansowane są ze środków PSE i uwzględniane w taryfie.

Pozostało jeszcze 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Lotniczy
Nie będzie elektrycznych samolotów
Lotniczy
LOT Cargo z rekordowym przewozem ładunków w 2024 roku
Lotniczy
Prognozy towarowe dla CPK nadal pomyślne
Lotniczy
Budowa obiektów CPK ruszy w 2026 roku
Lotniczy
Baranowskie lotnisko neutralne węglowo