Projekt ministerstwa podniesie koszty wynagrodzeń kierowców o 40 proc.

Przedsiębiorcy i związkowcy skrytykowali projekt nowelizacji ustaw o transporcie drogowym oraz o czasie pracy kierowcy.

Publikacja: 30.08.2021 15:49

Projekt ministerstwa podniesie koszty wynagrodzeń kierowców o 40 proc.

Foto: Fot. DAF

Zakończyły się konsultacje projektów dwóch ustaw zgłoszonych przez Ministerstwo Infrastruktury. Wymuszona przez Pakiet Mobilności nowelizacja został skrytykowana nawet przez związkowców, którzy przecież doprowadzili do powstania Pakietu Mobilności. – W transporcie 80 proc. kierowców jeździ na płacy minimalnej, co skutkuje słabym zabezpieczeniem socjalnym: niskimi emeryturami, rentami, chorobowym. Proponowaliśmy, aby małymi krokami zmniejszać proporcje płacy do diet. Ministerstwo zrobiło to jednym cięciem – wyjaśnia krytykę przewodniczący Krajowej Sekcji Transportu Drogowego NSZZ Solidarność Tadeusz Kucharski.

Resort szacuje, że koszty wynagrodzeń wzrosną średnio o średnio 38 proc. – Taka podwyżka zachwieje firmami i zmusi nas do ograniczenia zakupów taboru i zmniejszenia liczebności flot – obawia się specjalistka Departamentu Transportu Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Alicja Chodorowska.

Czytaj więcej w: Czy „Polski Ład” opodatkuje kierowców?

Zaniepokojony jest także sektor bankowy, który co rok podpisuje umowy leasingu samochodów ciężarowych i naczep wartości 17 mld zł. – Przedsiębiorcy nie wytrzymają nagle nałożonych tak wysokich kosztów – uważa dyrektor Rynku Transportu Ciężkiego, PKO Leasing Piotr Gąska.

W firmie transportowej koszt kierowcy wynosi 10 tys. zł. – Jeżeli ustawa wejdzie w życie w zaproponowanej formie, pracownik będzie miesięcznie kosztował 14 tys. zł. Przełoży się to na 10-procentowy wzrost stawek przewozowych – szacuje ekspert OCRK, Grupa Inelo Łukasz Włoch.

Czytaj więcej w: Nowe zasady wynagrodzeń kierowców nie do przyjęcia

Dodaje, że nie ma czasu na stworzenie przepisów branżowych i konieczna jest modyfikacja propozycji resortu. – Da się zmodyfikować ministerialną propozycję tak, aby podwyżki nie przekroczyły 17 proc. – podpowiada ekspert OCRK.

Na podwyżki muszą przygotować się nabywcy usług transportowych. – Odczuwamy ogromną presję kosztową oraz inflacyjną i obawiamy się, że część rosnących kosztów będziemy musieli przerzucić na klienta finalnego. Druga sprawa to planowanie budżetu. Nie jesteśmy w stanie zaplanować przyszłorocznego budżetu, ponieważ nie znamy kosztów transportu – niepokoi się dyrektor sprzedaży i marketingu Phillips Poland Grzegorz Handzlik.

Czytaj więcej w: Ułatwienia w szkoleniach kierowców zawodowych

Ministerstwo ma miesiąc na analizę wniosków z konsultacji, dalszy ciąg prac nad ustawami potoczy się w październiku. Przemysł uważa, że prace powinny zakończyć się najpóźniej we wrześniu, aby dać wszystkim czas na dostosowanie się do nowej sytuacji.

Zakończyły się konsultacje projektów dwóch ustaw zgłoszonych przez Ministerstwo Infrastruktury. Wymuszona przez Pakiet Mobilności nowelizacja został skrytykowana nawet przez związkowców, którzy przecież doprowadzili do powstania Pakietu Mobilności. – W transporcie 80 proc. kierowców jeździ na płacy minimalnej, co skutkuje słabym zabezpieczeniem socjalnym: niskimi emeryturami, rentami, chorobowym. Proponowaliśmy, aby małymi krokami zmniejszać proporcje płacy do diet. Ministerstwo zrobiło to jednym cięciem – wyjaśnia krytykę przewodniczący Krajowej Sekcji Transportu Drogowego NSZZ Solidarność Tadeusz Kucharski.

Ludzie i firmy
Efektywna sprzedaż wielokanałowa potrzebuje wsparcia profesjonalistów
Ludzie i firmy
Etyka i zysk: jak odpowiedzialny biznes staje się nieodłączną częścią nowoczesnej strategii przedsiębiorstw
Ludzie i firmy
Ponad 25 000 punktów DPD Pickup – DPD Polska tworzy największą sieć out-of-home w Polsce
Ludzie i firmy
Kto zostanie Człowiekiem Roku branży TSL?
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Ludzie i firmy
Rzeczpospolita nagrodziła wyróżniające się firmy branży TSL