Rafał Krajewski, dyrektor generalny GEFCO Polska: U nas można dostać więcej

Od początku swojej działalności GEFCO Polska postawiło sobie ambitny cel rozwoju z klientami z wielu sektorów, choć początki to oczywiście motoryzacja – mówi Rafał Krajewski, dyrektor generalny GEFCO Polska.

Rz: Jak wygląda życie po sprzedaży GEFCO przez PSA?

Rafał Krajewski: Od dnia transakcji minęły już cztery lata. Rozwijamy się z nowymi klientami, wychodząc do nich z nową ofertą. W przypadku polskiej spółki GEFCO udział PSA to zaledwie 9 proc. w przychodach wynoszących 150 mln euro. To niewiele, biorąc pod uwagę, że PSA stworzyło tę firmę. Udział PSA w naszym obrocie sukcesywnie spada, gdyż rozwijamy współpracę z innymi firmami.

A jakie firmy zwiększają udział?

Od początku swojej działalności GEFCO Polska postawiło sobie ambitny cel rozwoju z klientami z wielu sektorów, choć początki to oczywiście motoryzacja. Obecnie nadal dużo pracy wykonujemy dla czołowych producentów samochodów, a udział branży motoryzacyjnej to około 60 proc. naszych przychodów, ale sprzedaż do klientów spoza tego sektora systematycznie rośnie. Przykładem może być nasz najnowszy kontrakt ze światowym liderem w produkcji mebli i artykułów dekoracyjnych na całosamochodowy transport krajowy. Mamy bardzo szeroką ofertę: od krajowego transportu całosamochodowego, poprzez drobnicę krajową, międzynarodową i magazynowanie, po usługi agencji celnej, a także fracht lotniczy, kolejowy i morski. Oferta jest bardzo kompleksowa i w dodatku realizowana przy wykorzystaniu w większości przypadków własnej sieci agencji rozlokowanych na pięciu kontynentach, połączonych własnym systemem informatycznym, który umożliwia śledzenie przesyłki na każdym etapie. Na świecie mamy ponad 400 platform, w Polsce 14 lokalizacji o różnych profilach działania, i to w zupełności wystarczy, aby sprawnie zrealizować każde zamówienie. Co ważne, nasza krajowa sieć drobnicowa już kilka lat temu osiągnęła masę krytyczną pozwalającą na jej efektywne funkcjonowanie. Pod koniec 2015 r. Grupa GEFCO dokonała akwizycji firmy IJS, co zwiększyło naszą obecność globalną i konkurencyjność w zakresie przewozów morskich i lotniczych. U nas można kupić wszystko.

Firma wejdzie w przesyłki kurierskie?

GEFCO coraz aktywniej działa w zakresie logistyki kontraktowej. Obsługujemy logistycznie Nexterio Megastore, jednego z liderów na rynku materiałów do wykończenia i wyposażenia wnętrz. Dla klienta prowadzimy magazyn, jednak to klient kontraktuje usługi kurierskie. Nie zajmujemy się dostarczaniem drobnych przesyłek do klientów indywidualnych na masową skalę, jest to rynek opanowany przez specjalistów tego wycinka łańcucha dostaw. Jednak obserwujemy ten obszar i dostrzegamy nowe rozwiązania, jak paczkomaty czy uber towarowy. W ostatnich latach cały rynek logistyczny przeobraża się w dużym tempie i my chcemy brać udział w tej transformacji. Mamy zasoby do rozwoju nowych usług i musimy zmierzyć się z wyborem, w co najskuteczniej zainwestować, jaką wartość klientom dostarczać, oraz odpowiedzieć sobie na pytanie, jak się wyróżnić? Wracając do pytania o usługi kurierskie: dzięki naszej wiedzy z zakresu 4PL jesteśmy w stanie projektować takie usługi oraz kontraktować w imieniu naszych klientów. To jest jeden z kierunków, w którym podążać będzie GEFCO w najbliższych latach.

I dwukrotnie zwiększyć przychody. Cel jest aktualny?

Tak, do 2020 r. mamy jako grupa osiągnąć 8 mld euro przychodów. Musimy to zrobić, proponując więcej usług, rozwijając geograficzny zasięg działania i koncentrując się na wysokiej wartości dodanej.

Jak to się przekłada na strategię firmy?

Zidentyfikowaliśmy potrzeby i stworzyliśmy nowy pakiet rozwiązań, od podstawowych usług logistycznych, które zapewniają transport towaru w konkurencyjny i łatwy do kontroli sposób, po zaawansowane rozwiązania szyte na miarę, takie jak 4PL. Dodatkowo wyróżniliśmy w naszej ofercie korytarze geograficzne, w których się specjalizujemy, oraz rozwiązania branżowe. Takie trójwymiarowe podejście wyróżnia nas spośród konkurencji zarówno na poziomie oferty, jak i jakości oferowanego specjalistycznego serwisu.

Jakiś przykład?

Choćby logistyka pojazdów gotowych. W tym wypadku nie tylko proponujemy podstawową usługę transportu, ale też pełnimy rolę integratora logistycznego, oferując także odprawy celne, adaptacje pojazdów oraz ich przygotowanie do sprzedaży wraz z dostawą do dealera. Często jesteśmy również odpowiedzialni za przygotowanie optymalnego rozwiązania technicznego, a także proces zakupowy. Jest to przykład rozwiązania dla branży motoryzacyjnej z zakresu logistyki zintegrowanej z elementami Strategic Expertise.

Kto projektuje proces?

W przypadku integratora – klient, ale możemy projekt poprowadzić samodzielnie. Tak było w przypadku obsługi logistycznej europejskich fabryk jednego z czołowych producentów samochodów, gdzie sami wybraliśmy lokalizację placów składowania oraz zaprojektowaliśmy rozwiązania transportowe. Takie samo podejście oferujemy klientom z pozostałych branż i mamy już na tym polu sukcesy. W komórkach zajmujących się projektowaniem takich rozwiązań, ich zakupem oraz koordynacją procesów GEFCO zatrudnia na świecie ponad 800 ekspertów.

Czy oni także zapewniają ekspresowe dostawy materiałów w sytuacjach krytycznych?

Tym zajmuje się GEFCO Special, które pracuje siedem dni w tygodniu przez całą dobę i w nagłych wypadkach organizuje przewóz busem, samolotem lub wysyła człowieka z pilnie potrzebną przesyłką. Ten dział obsługuje też klientów poza Europą i współpracuje z naszym działem celnym.

Jakie branże obsługujecie poza samochodową?

Mamy kontrakty z branży AGD, dla której świadczymy usługi magazynowe i transport międzynarodowy. Ponieważ każda branża ma swoją specyfikę, nasi pracownicy specjalizują się w wielu zakresach, takich jak logistyka motocykli, elektronika, dobra szybkozbywalne czy energetyka. Najnowszą linią branżową GEFCO jest segment zdrowie i uroda. Dla tej branży dostarczamy urządzenia, a także kosmetyki.

Poza ujęciem branżowym dostrzegamy konieczność specjalizacji geograficznej. Na przykład od kilku lat skutecznie rozwijamy nasz serwis w kierunku krajów WNP. Aktualnie prowadzimy kampanię handlową mającą na celu dalszą komercjalizację tego korytarza.

Czy podejmiecie się dostaw części do warsztatów?

Tę usługę rozwijamy już od dawna. Dostarczamy części do serwisów dealerskich wielu marek, od kwietnia także dla koncernu Renault. Są to dostawy nocne, które umożliwiają mechanikowi przystąpienie do naprawy samochodu już od godziny 7 czy 8 rano. Zarządzamy także zwrotami. Możliwe, że poszerzymy usługę o warsztaty niezależne. Rozwój tego serwisu jest przez nas obecnie analizowany.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Kompleksowe usługi w cenie

Wysokie marże, stabilność obrotów i dobre perspektywy sprawiają, że logistyka kontraktowa ma przed sobą ...

Od poniedziałku ruszają zagraniczne fabryki Wieltonu

Wielton rozpocznie w poniedziałek rozruch fabryk w Wielkiej Brytanii oraz we Francji. Spółka zaznacza, ...

Hity internetowej sprzedaży to żywność, kosmetyki i zabawki

Po szalonych wzrostach sprzedaży internetowych sklepów żywności, branża logistyczna stawia na obsługę tego przemysłu. ...

Strzeż się pociągu

Kierowcy zaskakiwani są przez szybkie pociągi pasażerskie. W Polsce jest ponad 12 800 przejazdów ...

Kwiecień będzie trudny dla całego transportu

Pozamykane fabryki i brak wymiany z Chinami przyczyniły się do spadku popytu na transport. ...

Chińskie kontenery Loconi

Spółka Loconi Intermodal rozbudowała w listopadzie powierzchnię terminala w Warszawie, jednego z kluczowych obiektów ...