Magazyny rosną jak grzyby po deszczu

Popyt na magazyny utrzymuje się na wysokim poziomie. Rynek napędzany jest przez e-handel i logistyków.

Na koniec trzeciego kwartału powierzchnia magazynów sięgnęła 17,6 mln mkw., wynika z najnowszego raportu CBRE. Zaledwie 5 lat temu było jej o ponad połowę mniej, bo 8,5 mln mkw.

W pierwszych trzech kwartałach br. oddano do użytku niemal 2 mln mkw. nowoczesnej powierzchni, czyli o 38 proc. więcej, niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Wśród wiodących inwestycji są największy w Polsce magazyn BTS: Panattoni BTS Gliwice o powierzchni 210 tys. mkw., magazyn Zalando w Olsztynku o powierzchni 130 tys. mkw. oraz drugi etap Panattoni BTS Leroy Merlin w miejscowości Piątek w województwie łódzkim – 64 tys. mkw., z całkowitych 124 tys. mkw.

Spośród projektów przeznaczonych na wynajem dla wielu klientów największym oddanym w III kwartale br. był Panattoni Park Sosnowiec I (54,3 tys. mkw.).

– Magazyny rosną w naszym kraju jak grzyby po deszczu – uważa szefowa działu Powierzchni Magazynowych i Logistyki CBRE Beata Hryniewska. Dodaje, że dzięki budowom spekulacyjnym zmniejszył się problem braku magazynów dostępnych od zaraz. – Są one potrzebne najbardziej sieciom handlowym i firmom logistycznym – zaznaczaHryniewska. CBR szacuje, że od początku roku całkowite zapotrzebowanie na magazyny wyniosło ponad 2,87 mln mkw., co oznacza spadek popytu o 7 proc. r/r.

Najemcy szukali magazynów przede wszystkim w Warszawie Regionie, na Górnym Śląsku oraz we Wrocławiu – te obszary odpowiadały za 60 proc. całego zapotrzebowania. Przewidywania dla końca grudnia wskazują nieco ponad 4 mln mkw. popytu, co jest porównywalne z poprzednimi dwoma niezwykle dobrymi latami na rynku powierzchni magazynowych. Na uwagę zasługuje ruch na budowach w niedocenianym dotychczas Regionie Północy; powstaje tam ponad 182 tys. mkw.

Analitycy Colliers International zaznaczają, że w regionie zachodnim już od dwóch kwartałów brakuje wolnej powierzchni do wynajęcia. Niski współczynnik pustostanów obserwowano również w regionie wschodnim i w Warszawskiej Strefie III (2,8 proc. w obu przypadkach).

CBRE wskazuje, że w minionych dwóch latach zapotrzebowanie na magazyny było tak duże, że poziom pustostanów utrzymywał się na wyjątkowo niskim poziomie. Obecnie stanowią one 6,5 proc. rynku, co oznacza wzrost o 1,4 p.p. w porównaniu z II kwartałem 2019 r. Zestawienie z analogicznym okresem zeszłego roku wskazuje na jeszcze wyższy wzrost – o 2 p.p.

Jednak – jak stwierdza Bartek Tulejko z M4 Real Eastate – spowolnienia nie widać. – Rozwój e-handlu nadal będzie napędzał popyt na powierzchnie magazynowe, jednak tylko w przypadku firm typu digital-native (takich które sprzedają przede wszystkich w kanale internetowym) jest łatwo oddzielić tę część popytu. E-handel jest dla wielu firm nowym kanałem dystrybucji i jest zaspakajany bądź z magazynów które są wspólne dla wszystkich kanałów, bądź w ramach outsourcingu, przez operatorów logistycznych. Ci ostatni tworzą już ponad 40 proc. popytu na magazyny, ich udział w popycie w 2019 roku będzie wzrastał – przypuszcza Tulejko.

Podobnie sytuację ocenia Colliers International i wskazuje na branżę e-commerce, której kondycję w Polsce ocenia jako doskonałą i uważa, że nadal będzie się rozwijać. Przykładem dalszych inwestycji jest Hillwood, który pozyskuje grunty pod budowę magazynów. W minionym kwartale sfinalizowano zakup działki o powierzchni 13 ha w powiecie pruszkowskim, na której powstanie ok. 43 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni magazynowej.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

TRAKO 2019 | Zmieniamy polską kolej

Kolejarze realizują największe w historii inwestycje i stawiają na jakość. Chodzi o to, by ...

Polacy polubili aplikacje do wynajmu pojazdów

Współdzielenie różnych środków transportu to globalny trend, który opanowuje miasta, również w Polsce. Coraz ...

Kierowcy ratownicy

Pierwszej pomocy udzielą kierowcy ciężarówek – taki pomysł ma Fundacja Truckers Life. Ministerstwo Infrastruktury ...

Można odliczać VAT od kart

Odliczenie VAT od transakcji kartami paliwowymi jest możliwe przy dostawie towarów, ale nie usług. ...

TRAKO 2019 | Kolej 4.0: między misją a efektywnością

Kolej musi stać się w Europie interoperacyjna i otworzyć rynki. Inaczej przegra z samochodami. ...

DB Schenker na sprzedaż?

Wysokie zadłużenie DB AG i konieczność inwestycji w tory może zmusić spółkę do zmiany ...