W inteligentnym magazynie algorytm pomoże wysłać towar

Wcześniejsze problemy z pozrywanymi łańcuchami dostaw przez pandemię, a następnie wojnę w Ukrainie, w połączeniu z obecnymi kłopotami europejskiej gospodarki, wymuszają na firmach usprawnianie logistyki i transportu.

Publikacja: 21.05.2025 20:45

W inteligentnym magazynie algorytm pomoże wysłać towar

Magazyny Grupy CCC w Polkowicach.

Foto: Grupa CCC

Według badania McKinsey, przeprowadzonego na 250 przedstawicielach firm załadowczych i dostawców usług logistycznych wynika, że właśnie teraz jest najlepszy czas na inwestowanie w nowe technologie logistyczne, a także budowę inteligentnych magazynów. Innowacyjne systemy zarządzania, automatyzacja czy nowoczesne konstrukcje magazynowe oraz usprawnianie dystrybucji mają umożliwić przedsiębiorstwom redukowanie kosztów i zwiększanie efektywności operacyjnej. Nic dziwnego, że szybko przybywa inwestycji w nowe centra logistyczne i dystrybucyjne.

Nowe centra dystrybucyjne

W ubiegłym miesiącu Amazon zaczął budować centrum logistyczne w powiecie świdnickim na Dolnym Śląsku. Amerykański potentat w globalnym e-commerce jest tam właścicielem 19 hektarów gruntu położonego w podstrefie ekonomicznej na obszarze gminy Dobromierz. Jej władze i mieszkańcy liczą na pojawienie się nowych miejsc pracy. W Polkowicach na Dolnym Śląsku rozbudowę zaplecza logistycznego zaplanowała Grupa CCC. Blisko 200 mln zł zostanie zainwestowane w budowę magazynu, który zapewni obsługę wszystkich operacji związanych z przyjęciem, dostosowaniem i dystrybucją towarów do całej sieci sklepów HalfPrice, zlokalizowanych w Polsce i Europie.

Czytaj więcej

Polska firma narzuca nowy standard tramwajowych napędów

Logistykę usprawnia także Żabka Polska. Jej nowe centrum powstaje pod Łodzią, a w roku 2027 rozpocznie działalność. Będzie dziewiątym w sieci logistycznej Żabki: powierzchnia obiektu licząca ok. 42 tys. metrów kwadratowych umożliwi pełnienie funkcji magazynu oraz ośrodka produkcyjnego. Będą tam strefy mroźni, chłodni, magazynu suchego oraz pomieszczeń biurowych i socjalnych. To kolejne takie przedsięwzięcie Żabki po uruchomionym w kwietniu tego roku centrum logistycznym w Kątach Wrocławskich, które będzie obsługiwać blisko półtora tysiąca jej placówek na Dolnym Śląsku. Trzy lata wcześniej tego rodzaju inwestycję firma zrealizowała w Małopolu pod Warszawą. Żabka ma jeszcze centra logistyczne w rejonie Śląska, Poznania i Gdańska.

W połowie 2025 r. w Lublinie nowe centrum dystrybucyjne uruchomi Stock Polska. Będzie pełniło funkcje magazynowania, dystrybucji i konfekcjonowania. Wybór lokalizacji dla tej inwestycji nie był przypadkowy: w Lublinie znajduje się największy zakład spółki, natomiast sama Lubelszczyzna, dzięki coraz lepszej infrastrukturze drogowej oraz dostępności wykwalifikowanych pracowników, zyskuje w ostatnich latach na znaczeniu jako rynek powierzchni magazynowych. Obiekt powstaje przy współpracy z deweloperem 7R i przejmie odpowiedzialność za całość dystrybucji do klientów obu spółek Stock w Polsce.   

Centrum Stocka będzie wyposażone m.in. linię do automatycznego kompletowania palet z wykorzystaniem algorytmów na bazie sztucznej inteligencji, automatyczną linię do kompletowania wyrobów konfekcjonowanych oraz system autonomicznych wózków poruszających się wewnątrz magazynu. 

Automatyka i nowe paliwa

Do nowego centrum logistycznego zostaną także przeniesione elementy automatyki magazynowej wykorzystywane przez firmę w obecnym obiekcie, jak system regałów z wózkami widłowymi poruszającymi się po pętli indukcyjnej. - Otwarcie nowoczesnego centrum dystrybucyjnego w Lublinie pozwoli nam szybko i precyzyjne reagować na zmieniające się potrzeby rynku. A wdrażane nowoczesne rozwiązania technologiczne z zakresu zrównoważonego rozwoju zwiększą naszą elastyczność operacyjną, co ma obecnie kluczowe znaczenie w procesach magazynowych i logistycznych. – mówi Katarzyna Piasecka, dyrektor ds. logistyki Stock Polska.

Czytaj więcej

DHL rozpoczyna walkę z InPost o Wielką Brytanię

W Zawierciu nowoczesne centrum dystrybucyjne o powierzchni prawie 50 tys. metrów kwadratowych ma wybudować Dino Polska. W Wilczej Górze pod Warszawą centrum dystrybucyjne buduje Auchan. Natomiast pod Warszawą w Emilianowie tego rodzaju obiekt zaczął stawiać Aldi. - Dzięki nowej lokalizacji znacząco zwiększymy elastyczność i sprawność naszych dostaw w centralnej i północno-wschodniej części kraju – zapowiada Wojciech Łubieński, prezes Aldi Polska.

To trzecie centrum dystrybucyjne Aldi. Magazyn o powierzchni 43 tys. metrów kwadratowych zostanie oddany do użytku w pierwszym kwartale 2026 roku.Strategicznego znaczenia w branży TSL nabierają rozwiązania proekologiczne. Coraz więcej magazynów posiada certyfikat BREEAM Excellent, a także różnego rodzaju rozwiązania ekologiczne.

Przykładowo Stock zastosował w lubelskim centrum dystrybucyjnym m.in. fotowoltaikę zapewniającą samowystarczalność urządzeń transportowych w magazynie, a także systemy automatycznie sterujące oświetleniem i temperaturą, co przyczynia się do zmniejszenia zużycia mediów. Ekologia w sektorze TSL staje się kluczowym elementem funkcjonowania przedsiębiorstw transportowych. Firma Rohlig Suus Logistics we współpracy z Unimotem – polskim koncernem specjalizującym się w dystrybucji paliw, wdraża wykorzystanie syntetycznego biopaliwa drugiej generacji produkowanego z tłuszczów roślinnych i odpadów w transporcie drogowym.

Czytaj więcej

Strata Wielton pogłębia się po pierwszym kwartale

Przeprowadzony pilotaż wykazał, że zastępując całkowicie tradycyjny olej napędowy, pozwala ono na 80-procentową redukcję emisji dwutlenku węgla. Przy tym może być stosowane w większości nowszych pojazdów ciężarowych. Stosowanie takiego paliwa ma być dla firmy kolejnym krokiem w kierunku dekarbonizacji transportu. Podobnie jak wykorzystanie elektrycznych ciężarówek w przewozach zarezerwowanych dla jednego zleceniodawcy, czy elektrycznych samochodów w tzw. dostawach ostatniej mili.  

Zakupy w internecie

Nowym przedsięwzięciem Suus jest uruchomienie w poznańskim firmy magazynie składu podatkowego, oferującego obsługę wyrobów akcyzowych – m.in. alkoholi, olejów czy smarów. – Wielkopolska położona na przecięciu transeuropejskich korytarzy transportowych pełni kluczową rolę jako hub logistyczny między Polską a Europą Zachodnią. Uruchomienie składu w naszym poznańskim centrum logistycznym to odpowiedź na rosnące potrzeby klientów i krok, który wzmacnia pozycję Suus na lokalnym rynku – stwierdza Marcin Grzelak, dyrektor regionalny w Rohlig Suus Logistics. 

Mimo inwestycji oraz stosowania na coraz większą skalę innowacji, branża logistyki i transportu będzie dalej mierzyć się z problemami wysokich kosztów, spadku zleceń na usługi przewozowe czy niedoboru pracowników. Jak wynika z danych Descartes Systems Group za 2024 r., z poważnymi brakami kadrowymi zmaga się aż 76 proc. organizacji z branży logistycznej. To właśnie dlatego coraz więcej przedsiębiorstw sięga po automatyzację czy usprawnienia np. dotyczące pakowania oraz magazynowania.

Czytaj więcej

Komisja Europejska przygotowuje kolejne bariery dla polskich firm transportowych

Coraz bardziej zaawansowane systemy automatyzacji wykorzystują centra dystrybucyjne. Przykładowo, centrum Zalando w Głuchowie koło Łodzi dysponuje systemem przenośników o długości przekraczającej 30 km i może obsłużyć do 100 tys. przesyłek dziennie. Zwłaszcza, że takich działań wymaga dynamiczny rozwój e-commerce. Według danych Strategy&, z zakupów online korzysta 24 mln Polaków. Przy czym w ostatnich latach nastąpił wzrost częstotliwości zakupów i wartości transakcji, a szacuje się, że do 2028 roku wartość całego sektora e-commerce w Polsce może wzrosnąć do 192 mld złotych.

Według badania McKinsey, przeprowadzonego na 250 przedstawicielach firm załadowczych i dostawców usług logistycznych wynika, że właśnie teraz jest najlepszy czas na inwestowanie w nowe technologie logistyczne, a także budowę inteligentnych magazynów. Innowacyjne systemy zarządzania, automatyzacja czy nowoczesne konstrukcje magazynowe oraz usprawnianie dystrybucji mają umożliwić przedsiębiorstwom redukowanie kosztów i zwiększanie efektywności operacyjnej. Nic dziwnego, że szybko przybywa inwestycji w nowe centra logistyczne i dystrybucyjne.

Pozostało jeszcze 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Magazyny
Własna energia z planem awaryjnym
Magazyny
Jak zazielenić 25 kilometrów kwadratowych?
Magazyny
Kopia - Zielone certyfikaty magazynów
Magazyny
Technologia w służbie optymalizacji kosztów
Magazyny
Coraz bliżej zeroemisyjnego magazynu