Rozrastające się miasta i e-commerce przyczyniają się do wzrostu popularności miejskich magazynów.

W dystrybucji niezmiennie na pierwszym miejscu liczy się czas i jakość dostaw – podkreśla prezes Rohlig Suus Logistics Tadeusz Chmielewski. Lokalizacja magazynu w granicach miasta pozwala na zwiększenie efektywności i maksymalne skrócenie czasu dostawy do klienta. – Dynamiczny rozwój e-commerce i rosnąca sprzedaż detaliczna (wzrost o 3,5 proc. w I kw. 2018 r.) sprawiają, że miejskie magazyny nabierają coraz większego znaczenia. Według majowego raportu JLL całkowity udział sektorów logistycznego i handlowego w popycie netto na powierzchnie magazynowe wyniósł imponujące 75 proc., z czego największą część stanowiły nowe umowy i ekspansje – podkreśla dyrektor Segro na Europę Centralną Magdalena Szulc.

Wygodniej, ale drożej

Szulc dodaje, że magazyny zlokalizowane w granicach miasta najczęściej oferują powierzchnie typu small business units (SBU), dedykowane firmom działającym w modelu „last mile delivery”, czyli w końcowym etapie dostaw, przede wszystkim w obrębie miasta. – Bardzo często format SBU oferuje także możliwość koegzystencji części magazynowej z reprezentacyjnymi biurami, co dla naszych klientów jest niewątpliwie wygodnym rozwiązaniem – uważa Szulc. Stąd też z miejskich magazynów najczęściej korzystają firmy logistyczne i dystrybucyjne związane z branżami: farmaceutyczną, retail, IT czy z usługami.

– Obserwujemy rosnący popyt na mniejsze powierzchnie magazynowe typu SBU, oferujące moduły od 500 do 1600 mkw. wraz z dedykowaną, reprezentacyjną częścią biurową – opisuje Adrian Semaan, konsultant w dziale Powierzchni Magazynowych i Logistycznych w firmie Cushman & Wakefield.

Obiekty tego typu zlokalizowane są w pobliżu głównych dzielnic biznesowych, ważnych dróg i węzłów komunikacyjnych z dostępem do transportu publicznego. – Powyższe atuty przyciągają najemców skłonnych do ponoszenia wyższych kosztów najmu w porównaniu do stawek obowiązujących w dużych obiektach typu „Big-Box”. Deweloperzy żądają wyższych stawek czynszu, aby zrekompensować zwiększone wydatki inwestycyjne związane z nabyciem drogich gruntów – tłumaczy Semaan.

Jego firma szacuje, że czynsze bazowe i efektywne (uwzględniające zachęty finansowe dla najemców) tradycyjnie obowiązujące w strefach Warszawa – miasto wynoszą bazowo 4,00 – 5,25 euro z m kw. za miesiąc i z zachętami 3,50 – 4,80 euro. Jest to o 30–50 proc. więcej niż w magazynach położonych dalej od miasta.

W Krakowie deweloperzy ustalili ceny na 3,50 – 4,50 euro i 2,60 – 4,00 euro. Na pozostałych rynkach stawki utrzymują? się w zakresie od 2,40 do 3,60 euro za czynsz bazowy i 1,90 – 3,20 euro za czynsz efektywny.

Rośnie oferta

Dyrektor Segro na Europę Centralną przypomina, że w pierwszym kwartale 2018 r. w ofercie Segro pojawił się nowy park: Segro Business Park Warsaw, Okęcie. – Jest on zlokalizowany w jednej z najbardziej atrakcyjnych pod kątem efektywności łańcucha dostaw części Warszawy. Dziewięć kilometrów dzieli go od centrum miasta, a zaledwie sześć od Lotniska Chopina. Dostęp do tras tranzytowych prowadzących do wszystkich narodowych i międzynarodowych destynacji sprawia z kolei, że z parku możliwa jest sprawna dystrybucja nie tylko na terenie stolicy, ale również na rynki krajów ościennych: do Niemiec, Czech, na Słowację czy Ukrainę – wymienia zalety nowej lokalizacji Szulc. Obok Segro Business Park Warsaw, Żerań to drugi park Segro w granicach Warszawy.

Wybór staje się coraz większy. – Na rynku SBU aktywni są zarówno mniejsi deweloperzy, jak Ideal Idea Formad, który w ostatnich latach rozwijał z powodzeniem projekt na warszawskim Okęciu, ponadto powierzchnie tego typu znajdują się w parkach takich jak Prologis Park Wrocław III, Panattoni Business Center Łódź i Segro Business Park Łódź – wymienia Semaan.

Panattoni wznosi 4 parki magazynowe o wartości 65 mln euro. City Logistics Wrocław I, Łódź I oraz Warsaw Airport są w trakcie realizacji, a wynajęte jest 60 proc. powierzchni. Deweloper wystartował właśnie z czwartym projektem – City Logistics Warsaw o powierzchni 26 tys. m kw., a jego pierwszym najemcą został supermarket online Frisco.pl.

– Jeszcze w tym roku zrealizujemy ok. 150 tys. m kw. w ramach City Logistics Parks, skupiając się na rynku w Polsce. Rozszerzenie oferty o obiekty zlokalizowane w granicach miast w Niemczech, w Wielkiej Brytanii i w Czechach planujemy na przełom 2018/2019 roku, przeznaczając na to rocznie 400 mln euro, co w perspektywie najbliższych 3 lat wyniesie 1,2 miliarda euro – zapowiada dyrektor zarządzający Panattoni Europe Robert Dobrzycki.

Dobre perspektywy

Szulc zauważa, że zainteresowanie magazynami miejskimi i formatem SBU zdecydowanie rośnie. – Podążamy ścieżką innych europejskich krajów, gdzie nasycenie rynku tego typu obiektami jest dużo większe. Czynnikiem wzrostu jest niewątpliwie rozwój e-commerce, ale też coraz zasobniejsze portfele zwiększającej się liczby mieszkańców miast – stwierdza dyrektor Segro na Europę Centralną.

Dodaje, że dla klientów e-sklepów czas realizacji zamówienia często bywa kluczowym czynnikiem decydującym o zakupie, stąd też konkurencja wśród dostawców i firm logistycznych rośnie, a jedną z przewag jest dobra lokalizacja magazynu.

Tego typu inwestycjom sprzyja również demografia. – Coraz więcej osób decyduje się na przeprowadzkę do wielkich ośrodków miejskich. Warszawa jest wciąż jednym z najatrakcyjniejszych rynków pracy, a co za tym idzie magnesem dla młodych ludzi szukających możliwości rozwoju i dobrego zatrudnienia. Większe miasta mają większe potrzeby, stąd rozwój infrastruktury i logistyki wewnątrzmiejskiej będzie z pewnością postępował – przewiduje Szulc.

Natomiast Semaan dodaje, że projekty typu SBU przeznaczone są dla mikro- i małych przedsiębiorstw, ale także dla dużych firm, które nie potrzebują dużych powierzchni dla obsługi rynku lokalnego. – Potencjalna baza najemców jest więc obszerna i w dużym stopniu zróżnicowana. Powierzchnia ta może służyć zarówno jako „back office” dla większych firm, jak i siedziba mniejszych przedsiębiorców dopiero rozpoczynających działalność – stwierdza.

Spodziewa się wzrostu liczby inwestycji SBU, w szczególności na mniejszych rynkach magazynowych, charakteryzujących się lepszą dostępnością gruntów i ich niższą ceną w porównaniu z największymi aglomeracjami. – W ostatnim czasie firma Waimea Holding zrealizowała pierwszy etap inwestycji w Bydgoszczy (9 tys. mkw.) a firma 7R planuje inwestycję SBU w Szczecinie jako 7R City Flex Szczecin, zlokalizowany ok. 10 km od centrum miasta – wymienia.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Uber Freight pomaga przewoźnikom

Uber Freight wspiera przewoźników realizujących transporty pomocowe i oferuje przyspieszone płatności spedytorom, wykonującym przynajmniej ...

Potężny protest autokarów zablokował Warszawę

400 autokarów zablokowało centrum stolicy. Przewoźnicy domagają się od rządu pilnej pomocy. Marszałkowską, Rondo ...

Orlen chce wszystko. Propozycja nie do odrzucenia dla RUCH-u

Paliwowy gigant proponuje firmie kolporterskiej pieniądze na spłatę zobowiązań i dalszą działalność. W zamian ...

Wysokie ceny i przewozy kolejami z Chin

Dalekowschodni transport kolejowy pozostaje drogi, ponieważ popyt utrzymuje się na wysokim poziomie. Ten rok ...

InPost bierze schedę po Geis

Firma Rafała Brzoski przejmuje klientów oraz pracowników niemieckiego operatora paczkowego, który wycofuje się z ...

Komisja Europejska ma wizję zielonego transportu

Ciężarówki tylko z alternatywnymi napędami. Szczegóły w 2021 roku. Komisarz ds. Transportu Adina Valean ...