Płaca minimalna w Danii

Zagraniczni kierowcy w Danii będą objęci płacą minimalną.

W styczniu zawarto porozumienie pomiędzy duńskim rządem, a organizacjami pracodawców i związkami zawodowymi, którego celem jest zabezpieczenie lokalnego rynku. – Dania planuje wprowadzić nowe przepisy, w myśl których kierowcy zza granicy wykonujący kabotaż będą rozliczani wg płacy minimalnej, co do której wysokości porozumieją się związki zawodowe. Nowe zasady miałyby obowiązywać także kierowców wykonujących przewozy w ramach transportu kombinowanego w Danii, ale już nie tranzyt – zauważa ekspert Inelo Mateusz Włoch.

Czytaj więcej w: Słone kary za brak sprawozdania z przewozów ADR

Wprowadzenie godzinowej stawki minimalnej obejmie pracowników delegowanych wykonujących kabotaż lub przewóz kombinowany. – Wysokość godzinowej stawki minimalnej nie jest jeszcze znana. Zgodnie z zapowiedziami zostanie ona wypracowana na bazie kilkudziesięciu zawartych pomiędzy pracodawcami, a związkami zawodowymi, układów zbiorowych wyjaśnia ekspert Inelo.

Wprowadzony zostanie obowiązek zgłaszania pracowników za pośrednictwem elektronicznego systemu. Wśród danych, które trzeba będzie wprowadzić znajdą się m.in. nazwa i adres przedsiębiorstwa wykonującego przewóz, dane kontaktowe, informacje na temat pojazdu, w tym numer rejestracyjny, data rozpoczęcia i zakończenia operacji transportowej, a także imię oraz nazwisko kierowcy.

Zgłoszenie delegowania i umowa o pracę, potwierdzenie wypłaty wynagrodzenia, a możliwe, że nawet ewidencja przepracowanych godzin – to zbiór dokumentów, które wraz z nowymi regulacjami staną się obowiązkowym wyposażeniem ciężarówki podczas kontroli drogowej. Kierowca zobowiązany będzie przestawić te dokumenty w momencie sprawdzenia przez służby duńskie.

Niedopełnienie przepisów będzie wiązać się z sankcjami finansowymi, których wartość może nawet ulec podwojeniu w sytuacjach powtarzających się przewinień. Przewoźnicy mogą spodziewać się kar w wysokości 1340 euro za niezgłoszenie lub błędne zgłoszenie kierowcy. Znacznie wyższej kary mogą oczekiwać firmy, które nie wyrównały płacy do minimalnej stawki duńskiej. Taka sankcja zostanie naliczona na podstawie niedopłaty, ale minimalna stawka kary będzie wynosić 4700 euro.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Za pół roku wykonany kontrakt z DB

Pesa zakończy największy kontrakt dla Kolei Niemieckich. W sierpniu zakończy dostawy pociągów dla DB. ...

Przewoźnicy nie inwestują

Przewoźnicy nie kupują naczep, spadki przekraczają jedną trzecią ubiegłorocznego popytu. Zapaść w branży transportu ...

Turcja pozostanie zamknięta dla polskich ciężarówek

Turcja nie usunie Polski z listy zakazującej wjazdu. MSZ poinformowało Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych, ...

Kierowcy ciężarówek nie podlegają kwarantannie

Kierowcy ciężarówek są zwolnieni z kwarantanny niezależnie od pojazdu jakim przekraczają granicę. Ministerstwo Infrastruktury ...

Andrzej Bittel: Kolej musi być kręgosłupem komunikacyjnym w Polsce

Jestem za tym, żeby odtwarzać linie kolejowe. Per saldo, w długiej perspektywie, to się ...

Bałtycki Singapur

Prezes Polskiego Związku Zarządców Statków Ireneusz Kuligowski mówi, jak Polska może zarobić na żegludze ...