Grupa InPost pochwaliła się 22 procentowym rok do roku wzrostem w 2024 roku liczby obsłużonych paczek, a Polsce był on o 2 pp. mniejszy. Także konkurenci zwiększyli obsługiwane w Polsce potoki przesyłek. – Wzrost wolumenów widzimy w segmencie C2C, które rosną wraz z rozwojem platform dedykowanych dla handlu m.in. używanymi rzeczami. Łącznie wszystkie segmenty rynku B2B, B2C oraz wspomniany C2C urosły o ponad 10 proc. Wzrosty zaobserwowaliśmy w usługach międzynarodowych i zapotrzebowaniu na - z jednej strony - dostępne cenowo, z drugiej niezawodne wysyłki międzynarodowe, które urosły w skali roku o ponad 20 proc. Widzimy też coraz większe zainteresowanie klientów indywidualnych łatwo dostępnymi usługami krajowymi i międzynarodowymi z poziomu aplikacji DPD Mobile – klienci doceniają przejrzystość, prostotę i dostępność usług z poziomu telefonu i sądzę, że ten trend będzie dalej rósł w 2025 roku – przypuszcza kierownik ds. komunikacji korporacyjnej DPD Polska Maksymilian Pawłowski.
Czytaj więcej
Najszybciej korkuje się Łódź, a w godzinach szczytu najwolniej jeździ się po Wrocławiu. Te miasta w czołówce zakorkowanych, podobnie jak Londyn.
Więcej maszyn
Również DHL Parcel Polska odnotowała dwucyfrowe wzrosty ilości, w ujęciu rok do roku. – Największą dynamikę obserwujemy w przesyłkach międzynarodowych. Na takie wyniki wpłynęło wiele czynników. Należy podkreślić rozwój partnerstw strategicznych, działalność Międzynarodowego Centrum Logistycznego DHL, a także znaczne inwestycje w mocną sieć OOH – krajową, która liczy sobie już ponad 20 tys. lokalizacji oraz europejską, z imponującą liczbą ponad 140 tys. punktów – wskazuje rzecznik prasowy DHL Parcel Polska Justyna Dąbrowska.
Powiększył krajową sieć także DPD Polska, która przekroczyła 31 000 punktów i automatów paczkowych (tych ostatnich ma przeszło 9 tys.). Orlen Paczka ma ponad 6200 automatów (wykorzystywanych przez Orlen oraz GLS), zwiększył o 15 proc. r/r liczbę punktów też InPost do ponad 25 000 maszyn.
Inwestycje są wymuszone przez klientów i rosnące koszty. – W Europie, w szczególności w Polce, rynek będzie zmagał się z rosnącymi kosztami operacyjnymi. Ceny transportu, paliw, energii i pracy będą nadal wzrastać, co zmusi przedsiębiorstwa do poszukiwania bardziej efektywnych rozwiązań, takich jak optymalizacja tras dostaw, inwestycje w dostawy „poza domem” (OOH - automaty paczkowe i punkty PUDO) czy odnawialne źródła energii – wymienia Kawa. Wg rankingu kurierów firmy GlobKurier.pl, InPost Paczkomat uzyskał 4,5 pkt, InPost 3,9 pkt., GLS i FedEx po 3,8 pkt., wyprzedzając Pocztę Polską (3,4 pkt.) i DPD, które uzyskało 3,3 pkt.