Międzynarodowe przesyłki ciągną rynek kurierski

Klienci zamówili więcej przesyłek kurierskich niż rok wcześniej, ale z dużymi wzrostami trzeba się pożegnać.

Publikacja: 08.01.2025 15:33

Międzynarodowe przesyłki ciągną rynek kurierski

Foto: Robert Przybylski

Grupa InPost pochwaliła się 22 procentowym rok do roku wzrostem w 2024 roku liczby obsłużonych paczek, a Polsce był on o 2 pp. mniejszy. Także konkurenci zwiększyli obsługiwane w Polsce potoki przesyłek. – Wzrost wolumenów widzimy w segmencie C2C, które rosną wraz z rozwojem platform dedykowanych dla handlu m.in. używanymi rzeczami. Łącznie wszystkie segmenty rynku B2B, B2C oraz wspomniany C2C urosły o ponad 10 proc. Wzrosty zaobserwowaliśmy w usługach międzynarodowych i zapotrzebowaniu na - z jednej strony - dostępne cenowo, z drugiej niezawodne wysyłki międzynarodowe, które urosły w skali roku o ponad 20 proc. Widzimy też coraz większe zainteresowanie klientów indywidualnych łatwo dostępnymi usługami krajowymi i międzynarodowymi z poziomu aplikacji DPD Mobile – klienci doceniają przejrzystość, prostotę i dostępność usług z poziomu telefonu i sądzę, że ten trend będzie dalej rósł w 2025 roku – przypuszcza kierownik ds. komunikacji korporacyjnej DPD Polska Maksymilian Pawłowski. 

Czytaj więcej

Wrocław i Łódź jak Londyn

Więcej maszyn

Również DHL Parcel Polska odnotowała dwucyfrowe wzrosty ilości, w ujęciu rok do roku. – Największą dynamikę obserwujemy w przesyłkach międzynarodowych. Na takie wyniki wpłynęło wiele czynników. Należy podkreślić rozwój partnerstw strategicznych, działalność Międzynarodowego Centrum Logistycznego DHL, a także znaczne inwestycje w mocną sieć OOH – krajową, która liczy sobie już ponad 20 tys. lokalizacji oraz europejską, z imponującą liczbą ponad 140 tys. punktów – wskazuje rzecznik prasowy DHL Parcel Polska Justyna Dąbrowska. 

Powiększył krajową sieć także DPD Polska, która przekroczyła 31 000 punktów i automatów paczkowych (tych ostatnich ma przeszło 9 tys.). Orlen Paczka ma ponad 6200 automatów (wykorzystywanych przez Orlen oraz GLS), zwiększył o 15 proc. r/r liczbę punktów też InPost do ponad 25 000 maszyn. 

Inwestycje są wymuszone przez klientów i rosnące koszty. – W Europie, w szczególności w Polce, rynek będzie zmagał się z rosnącymi kosztami operacyjnymi. Ceny transportu, paliw, energii i pracy będą nadal wzrastać, co zmusi przedsiębiorstwa do poszukiwania bardziej efektywnych rozwiązań, takich jak optymalizacja tras dostaw, inwestycje w dostawy „poza domem” (OOH - automaty paczkowe i punkty PUDO) czy odnawialne źródła energii – wymienia Kawa. Wg rankingu kurierów firmy GlobKurier.pl, InPost Paczkomat uzyskał 4,5 pkt, InPost 3,9 pkt., GLS i FedEx po 3,8 pkt., wyprzedzając Pocztę Polską (3,4 pkt.) i DPD, które uzyskało 3,3 pkt. 

Wolniejszy wzrost

Profesor Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu Arkadiusz Kawa zauważa, że czasy, gdy e-commerce rozwijał się bardzo szybko w Polsce, już minął. – Nie oznacza to, że wzrostu nie będzie. Będzie, ale wolniejszy niż w poprzednich latach. Wynika to z dojrzałości tego sektora, ale także z osłabienia zdolności nabywczych klientów – tłumaczy prof. UE w Poznaniu. 

Czytaj więcej

Chińczycy przygotowują Jedwabny Szlak na wojnę

General Manager w Alsendo Robert Steleżak wskazuje, że wg raportu Effigy Consulting szacowany wzrost liczby dostarczonych przesyłek rok do roku dla rynku polskiego to 7-8 proc. – W Alsendo rok 2024 zamykamy z wyższym wynikiem i zgodnie z oczekiwanymi wzrostami w segmencie B2X i przesyłkach międzynarodowych, dla których widzimy duży potencjał wzrostu w 2025 roku – podkreśla Steleżak. 

Zaznacza, że wyniki Black Week pokryły się z dokonanymi przez Alsendo obserwacjami i przewidywaniami rynku. – Zanotowaliśmy prawie 15 proc. wzrost liczby przesyłek w porównaniu do ubiegłego roku – zaznacza Steleżak.

Arkadiusz Kawa przypomina, że ok. 85 proc. przesyłek operatorów KEP w Polsce jest generowanych przez sprzedawców internetowych. – Oznacza to, że każda zmiana w sektorze e-commerce jest od razu odczuwana przez przewoźników – podkreśla Kawa. 

Na ten rok eksperci z Strategy& prognozują, że w 2025 roku będzie to wzrost na poziomie 9 proc. Jednak Kawa ostrzega, że silna konkurencja w e-commerce sprawia także, że konsumenci stają się mniej lojalni, co zmusza platformy do oferowania atrakcyjniejszych programów lojalnościowych i większych wydatków na marketing. 

Czytaj więcej

Firma doręcza 35 paczek na sekundę

Z raportu Effigy wynika, że w 2023 roku dostawy w Europie sięgnęły 19,53 mld przesyłek (w tym 15,3 mld w kanałach B2C i C2X), przy 4,7-proc. wzroście. Przychody branży KEP wyniosły w 2023 roku 91,65 mld euro. 

Grupa InPost pochwaliła się 22 procentowym rok do roku wzrostem w 2024 roku liczby obsłużonych paczek, a Polsce był on o 2 pp. mniejszy. Także konkurenci zwiększyli obsługiwane w Polsce potoki przesyłek. – Wzrost wolumenów widzimy w segmencie C2C, które rosną wraz z rozwojem platform dedykowanych dla handlu m.in. używanymi rzeczami. Łącznie wszystkie segmenty rynku B2B, B2C oraz wspomniany C2C urosły o ponad 10 proc. Wzrosty zaobserwowaliśmy w usługach międzynarodowych i zapotrzebowaniu na - z jednej strony - dostępne cenowo, z drugiej niezawodne wysyłki międzynarodowe, które urosły w skali roku o ponad 20 proc. Widzimy też coraz większe zainteresowanie klientów indywidualnych łatwo dostępnymi usługami krajowymi i międzynarodowymi z poziomu aplikacji DPD Mobile – klienci doceniają przejrzystość, prostotę i dostępność usług z poziomu telefonu i sądzę, że ten trend będzie dalej rósł w 2025 roku – przypuszcza kierownik ds. komunikacji korporacyjnej DPD Polska Maksymilian Pawłowski. 

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Produkty i Usługi
Firma doręcza 35 paczek na sekundę
Produkty i Usługi
Automaty paczkowe dla rzeczy z drugiej ręki
Produkty i Usługi
Wigilijne wyścigi kurierów
Produkty i Usługi
Niszowe gabaryty zwróciły uwagę logistyków
Materiał Promocyjny
Technologia na straży bezpieczeństwa
Produkty i Usługi
Wzbiera fala świątecznych paczek