Magazyny dla zagranicznych klientów

Międzynarodowy e-handel napędza rynek magazynowy w Polsce. Duży potencjał ma także handel rzeczami używanymi.

Publikacja: 16.01.2025 10:45

Magazyny dla zagranicznych klientów

Robert Przybylski

Foto: Robert Przybylski

Miniony rok branże e-handlu zamknęła dobrymi wynikami. – Według statystyk Eurostatu i Euromonitora, aktualny poziom rodzimego rynku handlu elektronicznego wyprzedza przedcovidowe prognozy o prawie cztery lata – zaznacza Head of Industrial & Logistics Agency Cushman & Wakefield Polska Damian Kołata. 

Natomiast operations manager SwipBox Polska Łukasz Łukasiewicz szacuje, że udział e-commerce w ogólnej sprzedaży detalicznej zbliża się do 20%. Piotr Pydzik, Operations Director w Packeta Poland uważa, że cross-border e-commerce staje się jednym z głównych motorów wzrostu w e-commerce.

Kierownik ds. Komunikacji Korporacyjnej DPD Polska Maksymilian Pawłowski przyznaje, że firma zaobserwowała wzrosty w usługach międzynarodowych i zapotrzebowaniu na - z jednej strony - dostępne cenowo, z drugiej niezawodne wysyłki międzynarodowe, które urosły w skali roku o ponad 20 proc. – Widzimy też coraz większe zainteresowanie klientów indywidualnych łatwo dostępnymi usługami krajowymi i międzynarodowymi z poziomu aplikacji DPD Mobile – klienci doceniają przejrzystość, prostotę i dostępność usług z poziomu telefonu i sądzę, że ten trend będzie dalej rósł w 2025 roku – podkreśla Pawłowski. 

Czytaj więcej

Oczekiwane ożywienie na rynku magazynowym

Grupa InPost uruchomiła w listopadzie 2024 roku usługę dostaw międzynarodowych pomiędzy Polską a Francją, Hiszpanią, Portugalią, Włochami, Belgią, Holandią oraz Luksemburgiem. – Europejski sektor e-commerce ma ogromny potencjał wzrostu – zwłaszcza w zakresie dostaw międzynarodowych, więc popyt na tego typu rozwiązania będzie rósł – ocenia prezes i założyciel Grupy InPost Rafał Brzoska. 

Chiny dominują międzynarodowy e-handel

Przygotowany przez International Post Corporation raport Cross-border e-commerce pokazuje, że chociaż kryzys kosztów utrzymania wciąż trwa, tylko 26% uczestników zrobiło mniej zakupów online w 2024 roku niż w tym samym okresie w 2023 roku, co jest podobne do poziomu z ubiegłego roku. – Trzydzieści procent kupiło więcej w internecie niż w poprzednim okresie, ale warto zauważyć, że większość z nich kupiła tylko trochę więcej w internecie (tj. do 25%) – podkreśla dyrektor zarządzający International Post Corporation Holger Winklbauer.

Wskazuje, że w porównaniu do badania z 2016 roku wyłania się kilka trendów:

- Udział Chin jako kraju pochodzenia międzynarodowego handlu elektronicznego wzrósł o 7 pp. w 2023 r. i o kolejne 3 pp. w 2024 roku do 40 proc., ale tylko 14 proc. kupujących zapłaciło cło od przesyłki. Udział towarów z Niemiec wyniósł 11 proc., z USA 9 proc. a z Wielkiej Brytanii 7 proc. Połowę przesyłek miało wartość do 49 euro, a 20 proc. było wartych powyżej 100 euro. 

Czytaj więcej

Orlen Paczka na sprzedaż

- Jeśli chodzi o sprzedawców internetowych, u których dokonano ostatniego zakupu, Temu przesunął się z mniej niż 1% udziału w 2022 r. do 22% w 2024 roku. Łączny udział Amazona, Temu i AliExpress sięgnął 56 proc. 

- Rynek przewoźników kurierskich staje się coraz bardziej rozdrobniony, ale krajowi operatorzy pocztowi nadal mieli zdecydowanie największy udział wśród wszystkich przewoźników ogółem. Z badania IPC wynika, że 10 proc. kupujących czekało na dostawę ponad 15 lub więcej dni, jednak w 2020 roku ten odsetek wynosił 29 proc.

- Bezpłatna dostawa jest nadal bardziej powszechna, ponieważ interesariusze handlu elektronicznego zwiększają efektywność dostaw – w 2024 r. po raz pierwszy ponad 70% międzynarodowych kupujących miało bezpłatną dostawę. 

Magazyny przygraniczne

W Polsce cross-border e-commerce jeszcze raczkuje, ale zwiększa zainteresowania tego typu najemców lokalizacjami przy granicy. – Prym wiedzie tu przede wszystkim zachodnia część naszego kraju, począwszy od Kołbaskowa, a skończywszy na Bolesławcu. Wzdłuż całego obszaru drogi ekspresowej S3 znajdują się lokalizacje magazynowe, w których firmy prowadzą operacje cross-border, korzystając z niższych kosztów najmu, wysokiej produktywności pracowników i krótkiego lead-time. Popyt na nieruchomości magazynowe będą z czasem coraz bardziej napędzać chińskie firmy e-commerce, poszukujące nowych rynków zbytu. To szansa przede wszystkim dla regionu CEE jako jednego z najbardziej obiecujących pod kątem potencjału i perspektyw – wskazuje Kołata. 

Czytaj więcej

W Europie delikatne oznaki poprawy koniunktury w transporcie

Pawłowski dodaje, że w DPD Polska dostrzegany jest wzrost liczby przesyłek w segmencie C2C, które rosną wraz z rozwojem platform handlu używanymi rzeczami. 

Rosnące zainteresowanie konsumentów re-commercem, czyli sprzedażą produktów używanych, np. odzieży, obuwia, mebli czy sprzętu AGD także przyczynia się do utrzymania wysokiego zapotrzebowania na powierzchnie magazynowe. – Dynamiczny rozwój re-commerce, którego globalna wartość według „Offer-Up Recommerce Report” osiągnie poziom 275 mld dol. w 2028 roku, oznacza także nową rolę dla magazynów. Tego typu obiekty będą musiały być skrojone na miarę operacji związanych z refurbishmentem, czyli usuwaniem drobnych usterek, praniem, wywabianiem zapachów, etc. – wyjaśnia Kołata. 

Miniony rok branże e-handlu zamknęła dobrymi wynikami. – Według statystyk Eurostatu i Euromonitora, aktualny poziom rodzimego rynku handlu elektronicznego wyprzedza przedcovidowe prognozy o prawie cztery lata – zaznacza Head of Industrial & Logistics Agency Cushman & Wakefield Polska Damian Kołata. 

Natomiast operations manager SwipBox Polska Łukasz Łukasiewicz szacuje, że udział e-commerce w ogólnej sprzedaży detalicznej zbliża się do 20%. Piotr Pydzik, Operations Director w Packeta Poland uważa, że cross-border e-commerce staje się jednym z głównych motorów wzrostu w e-commerce.

Pozostało jeszcze 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Produkty i Usługi
Międzynarodowe przesyłki ciągną rynek kurierski
Produkty i Usługi
Firma doręcza 35 paczek na sekundę
Produkty i Usługi
Automaty paczkowe dla rzeczy z drugiej ręki
Produkty i Usługi
Wigilijne wyścigi kurierów
Produkty i Usługi
Niszowe gabaryty zwróciły uwagę logistyków
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego